Primära flikar

Kronobergs regionfullmäktige 18 september 2024

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Nils-Erik Nilsson

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Nils-Erik Nilsson

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 10:20

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Christer B Fransson

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Christer B Fransson

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Lars Ericsson

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Tilda Ragnarsson (M)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Ingemar Swalander (M)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Tilda Ragnarsson (M)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Ingemar Swalander (M)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Helen Bengtsson (S)

Talare

Andreas Håkansson (C)

Talare

Malin Stadig Lundgren (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Marcus Walldén (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Marcus Walldén (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Marcus Walldén (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 13:30

Talare

Mötet återupptas strax

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Ingrid Hugosson (C), revisionens ordförande

Talare

Ulrike Deppert, Helseplan

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Ulrike Deppert, Helseplan

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Kari Aartojärvi, KBRevision

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Kari Aartojärvi, KBRevision

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Kari Aartojärvi, KBRevision

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Kari Aartojärvi, KBRevision

Talare

Marcus Walldén (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Kari Aartojärvi, KBRevision

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 14:40

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Golnoush Lundén Faez (C)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Golnoush Lundén Faez (C)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 15:50

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Andreas Håkansson (C)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Andreas Håkansson (C)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

1. Godkännande av föredragningslista

Förslag till beslut

Regionfullmäktige godkänner föredragningslistan.

2. Val av justerare och justeringsdatum

Förslag till beslut

Regionfullmäktige utser Magnus Carlberg (S) och Gunnar Nordmark (L) att jämte ordföranden justera protokollet.

Justering sker digitalt senast den 25 september 2024. 

3. Allmänhetens frågestund

Sammanfattning

Vid regionfullmäktiges ordinarie sammanträden har allmänheten möjlighet att ställa frågor inom Region Kronobergs kompetensområde. Frågestunden varar maximalt 30 minuter.

Den som vill ställa en fråga ska mejla den till [email protected] eller lämna in den skriftligt senast en dag före sammanträdet. Endast en fråga per frågeställare får lämnas vid varje frågestund. Frågor besvaras i den ordning de inlämnats. Fråga som ställs ska vara på maximalt tre minuter och kunna besvaras med ett svar på en minut. Frågeställaren kan därefter ställa en följdfråga på maximalt en minut. Under frågestunden får inte någon överläggning förekomma.

4. Ledamöternas frågestund

Sammanfattning

Vid regionfullmäktiges ordinarie sammanträden har ledamöterna möjlighet att ställa frågor för inhämtande av sakupplysningar inom Region Kronobergs kompetensområde. Fråga får ställas till ordförande och vice ordförande i en styrelse, nämnd, beredning eller i övrigt som fullmäktige bestämmer. Frågan ska vara tydlig och kunna besvaras på högst en minut. Den som ställt frågan har möjlighet till en följdfråga på högst en minut som i sin tur ska kunna besvaras på högst en minut. Endast frågeställaren och den svarande deltar i överläggningen. 

5. Inkomna interpellationer

Sammanfattning

Ledamöter i regionfullmäktige får ställa interpellationer inom regionfullmäktiges, regionstyrelsens eller en nämnds handläggning. Interpellation får inte ställas i ärende om myndighetsutövning mot enskild. Interpellationen ska ha ett bestämt innehåll och en motivering. Interpellation bör endast ställas i angelägenheter av större intresse för Region Kronoberg. En interpellation får ställas till ordföranden eller vice ordförande i en styrelse, nämnd, beredning eller ett utskott eller i övrigt som fullmäktige bestämmer. Interpellationen ska vara skriftlig och ha inkommit till Region Kronobergs kansli senast kl. 12.00 den tionde arbetsdagen före sammanträdet där ledamoten avser att ställa den. Svaret på interpellationen ska vara skriftligt och finnas tillgängligt dagen före sammanträdet. En interpellation bör besvaras under det sammanträde den ställts.

Inför dagens sammanträde har följande interpellationer inkommit:

  • Interpellation om hur Region Kronoberg avser implementera samsjuklighetsutredningens förslag från Golnoush Lundén Faez (C) till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande
  • Interpellation om handlingsplan för att uppnå Socialstyrelsens nationella riktvärde med 1100 invånare/läkare från Mats Johnsson (SD) till förste vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden
  • Interpellation om uppdrag åt regiondirektör att utreda samplanering av vårdens innehåll på Region Kronobergs sjukhus från Mats Johnsson (SD) till regionstyrelsens ordförande
  • Interpellation om avgångsvederlag från Mats Johnsson (SD) till regionstyrelsens ordförande
  • Interpellation om växande kö till barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) från Andreas Håkansson (C) till regionstyrelsens ordförande
  • Interpellation om arbetet med detaljplan för centrallasarettet i Växjö (CLV) från Bo Bergsjö (L) till regionstyrelsens ordförande

6. Inkomna frågor

Sammanfattning

Ledamöter kan vid regionfullmäktiges sammanträden ställa frågor för att inhämta sakupplysning inom Region Kronobergs kompetensområde. Fråga kan ställas till ordförande eller vice ordförande i styrelse, nämnd, beredning eller utskott, eller i övrigt som regionfullmäktige bestämmer. En fråga ska vara skriftlig och ha inkommit till Region Kronobergs kansli senast fem arbetsdagar innan sammanträdet. Svaret behöver inte vara skriftligt.

Följande fråga har inkommit:

- Fråga om utfasning av hyrläkare i Region Kronoberg från Anna Zelvin (KD) till regionstyrelsens ordförande, tillika personalutskottets vice ordförande

Paus

7. Svar på medborgarförslag om hemställan att tillsätta en extern revision av Räppe-projektet

Förslag till beslut

Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige avslå medborgarförslaget mot bakgrund av att det inte finns något som påvisar att ytterligare en granskning av projektet eller beslutsfattande kring detsamma bör ske, med anledning av vad som framförs av medborgarförslaget.

Sammanfattning

Det har inkommit ett medborgarförslag angående hemställan om att tillsätta en extern revision av Räppe-projektet. Förslagsställaren menar att det finns oegentligheter i projektet.

Regionstyrelsen beslutade § 276/2023 att uppdra åt regiondirektören att utvärdera projektet nytt akutsjukhus i Räppe samt att uppdraget skulle återrapporteras till regionstyrelsen under våren 2024. Utvärdering av projektet nytt akutsjukhus i Växjö har genomförts i syfte att identifiera förbättringsmöjligheter inför kommande projekt. Utvärderingen är utförd av Maurbacken AB som oberoende tredje part och presenterades för regionstyrelsen § 145/2024, samt regionfullmäktige § 133/2024.

Revisorernas uppgift är att varje år granska den verksamhet som bedrivs inom nämnders och styrelsers verksamhetsområden vilket innebär att även revisionen har möjlighet att initiera en granskning av omnämnda projekt. Revisorerna granskar delårsrapport och årsredovisningar för Region Kronobergs verksamheter. Av granskningsrapporter och revisionsberättelser finns heller inte något som påvisar att ytterligare en granskning av projektet eller beslutsfattande kring detsamma bör ske med anledning av vad som framförs av medborgarförslaget.

Det finns sammantaget inget som påvisar oegentligheter inom projektet på det sättet som frågeställaren beskriver i sista stycket i medborgarförslaget. Besluten kring byggnation av nytt sjukhus i Räppe har fattats av erforderliga instanser enligt gällande reglementen och delegationsordningar, så även kring upphandlingsformer.

Regionfullmäktige har ingen avsikt att besluta om att genomföra ytterligare utredningar av projektet. Regionfullmäktige avslår därmed medborgarförslaget. 

8. Svar på medborgarförslag om gratis bussresor för äldre än 65 år

Förslag till beslut

Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige besvara medborgarförslaget enligt följande: Sedan medborgarförslaget behandlades av trafiknämnden i juni har ett nytt besked kommit från Majoriteten i Region Kronoberg. Beskedet är att det inte kommer att presenteras något förslag om att införa en seniorrabatt för månadskort i kollektivtrafiken, utan den avgiftsfria kollektivtrafiken för 80+ blir kvar. Trafiknämnden har gett ett uppdrag att utreda olika varianter av en seniorrabatt i linje med medborgarförslagets anda.

Sammanfattning

Det har inkommit ett medborgarförslag angående gratis bussresor för äldre än 65 år.

Regionfullmäktige återremitterade medborgarförslaget i § 49/2024 med följande motivering ”Regionfullmäktige återremitterar ärendet till trafiknämnden för att utreda förslaget i medborgarförslagets anda”.

Trafiknämnden beslutade § 56/2024 att föreslå regionfullmäktige besvara medborgarförslaget i enlighet med ordförandens förslag. Vidare beslutade trafiknämnden att ge trafikdirektören i uppdrag att utreda olika varianter av en seniorrabatt med utgångspunkt i majoritetens överenskommelse i Ansvar för Kronoberg. Det ska även göras en genomgång hur seniorrabatter har genomförts i andra regioner.

Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade § 220/2024 att föreslå regionfullmäktige besvara medborgarförslaget med att det sedan medborgarförslaget behandlades av trafiknämnden i juni har ett nytt besked kommit från Majoriteten i Region Kronoberg. Beskedet är att det inte kommer att presenteras något förslag om att införa en seniorrabatt för månadskort i kollektivtrafiken, utan den avgiftsfria kollektivtrafiken för 80+ blir kvar. Trafiknämnden har gett ett uppdrag att utreda olika varianter av en seniorrabatt i linje med medborgarförslagets anda.

27. Fråga om utfasning av hyrläkare i Region Kronoberg från Anna Zelvin (KD) till regionstyrelsens ordförande, tillika personalutskottets vice ordförande

Sammanfattning

Anna Zelvin (KD) har ställt följande interpellation till Henrietta Modig Serrate (S), regionstyrelsens ordförande och tillika personalutskottets vice ordförande:

"Jag vill härmed ställa en fråga med anledning av den pågående och gemensamma viljeinriktningen om att fasa ut hyrpersonal i Region Kronoberg. Användningen av hyrläkare som resurs har ökat under de senaste åren. Detta kan delvis förklaras av bristen på ordinarie läkare och svårigheten att rekrytera och behålla medicinsk personal. Trots de omedelbara behov som hyrläkare tillfredsställer, finns det många negativa aspekter med detta tillvägagångssätt. Det leder bland annat till högre kostnader för regionen, otrygghet för både vårdpersonal och patienter samt brist på kontinuitet och kvalitet i vården.

Vi har haft gemensam viljeinriktning och handlingsplan i Region Kronoberg på att fasa ut hyrsjuksköterskor men saknar helt ljuset på frågan att fasa ut hyrläkare, därför ställer jag följande fråga:

1. Hur ser användandet av hyrläkare ut i region Kronobergs verksamhet idag, omvandlat till heltidstjänster samt när tänker sig regionstyrelsens ordförande att vi ska ta fram en handlingsplan för utfasning av hyrläkare likt den plan vi har att arbeta efter för att fasa ut hyrsjuksköterskor och nå 98 procent av egna anställda läkare." 

9. Avsteg från takbelopp för Vårdval BUP 2024

Förslag till beslut

Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige flytta 6,4 miljoner från regionstyrelsens driftram till nämnden för folkhälsa och vårdvals driftram under 2024 för att kunna avsluta påbörjade insatser som avser behandling och utredningar som är startade senast 20 juni 2024.

Sammanfattning

Varje år fastställer regionfullmäktige en ekonomisk ram för vårdval specialiserad barn- och ungdomspsykiatri (BUP). Ramen utgör ett kostnadstak.

Regionfullmäktige beslutade § 75/2023 om avsteg från budgeterat takbelopp 2023 för vårdval BUP med minus 12 miljoner kronor. Regionfullmäktige beslöt därefter § 177/23 att godkänna ytterligare avsteg från fastställt takbelopp med 9 miljoner kronor under perioden oktober - december 2023 för vårdval för specialiserad barn- och ungdomspsykiatri, samt i mars 2024 att godkänna ett budgettillägg med 16 miljoner kronor under våren 2024. 

Kapaciteten inom Vårdval BUP ökar med ytterligare en privat aktör i vårdvalet samtidigt som vårdbehovet är fortsatt stort. I juni 2024 väntade 64 individer till nybesök, 174 till behandling och 333 till fördjupad utredning.

Inför sommaren 2024 har aktörerna inom vårdvalet aviserat ett överskridande av fastställt takbelopp. Region Kronoberg har mottagit informationen och har meddelat att ett nytt beslut om höjt takbelopp inte är aktuellt. Däremot behöver de patienter som har påbörjat en insats och har en pågående behandling och/eller utredning avslutas på ett patientsäkert sätt. Nämnden för folkhälsa och vårdval beslutade därför § 39/2024 att föreslå regionfullmäktige godkänna ett tillfälligt budgettillägg motsvarande 6,4 miljoner kronor för perioden i syfte att dessa insatser ska kunna avslutas. Påbörjade insatser avser behandling och utredningar startade senast 20 juni 2024.

10. Årsredovisning och revisionsberättelse 2023 för Samordningsförbundet Sunnerbo

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Godkänna årsredovisning 2023 för Samordningsförbundet Sunnerbo.
2. Bevilja förbundsstyrelsen för Samordningsförbundet Sunnerbo ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Sammanfattning

Region Kronoberg är tillsammans med Markaryds, Ljungby och Älmhults kommuner, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen en av sex huvudmän i Sunnerbo samordningsförbund. Samordningsförbundet bildades 2006 som Markaryds samordningsförbund. Under 2017 tillkom Ljungby och Älmhults kommun i förbundet och det ombildades till Sunnerbo samordningsförbund.

Sunnerbo Samordningsförbund har kommit in med årsredovisning och revisionsberättelse 2023. Resultatet för år 2023 uppgick till ett överskott om 75 000 kronor. Enligt lag (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser § 26 ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen skall beviljas ansvarsfrihet och om skadeståndstalan skall väckas. Av revisionsberättelsen framgår att revisorerna bedömer att årsredovisningen upprättats i enlighet med lagen om kommunal bokföring och redovisning och ger i en i alla väsentliga avseende rättvisande bild av samordningsförbundets finansiella ställning per den 31 december 2023 och av dess finansiella resultat för året. Förvaltningsberättelsen bedöms vara förenlig med årsredovisningens övriga delar. De förtroendevalda revisorerna i Sunnerbo samordningsförbund tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet.

11. Revidering av Reglemente för den finansiella verksamheten i Region Kronoberg

Förslag till beslut

Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige fastställa reviderat Reglemente för den finansiella verksamheten i Region Kronoberg.

Sammanfattning

Nuvarande reglementet för den finansiella verksamheten är från 2017. Nu föreslås en uppdatering av reglementet. Nedan kommenteras de största förändringarna. 

Etiska riktlinjer byter namn till Hållbara investeringar. Nytt i avsnittet är även beskrivning av Disclosure- och Taxonomiförordning. Disclosureförordnignen innebär en skyldighet för fondförvaltare att integrera och beakta hållbarhetsfaktorer i sin förvaltning. Taxonomiförordningen är en handlingsplan från EU där syftet är att öka flödet av kapital in till finansiering av hållbara sektorer. Fondbolagen måste rapportera hur stor andel av fonden som är investerade enligt taxonomin.

Under kapitlet Kapitalförvaltning öppnas upp för att kunna investera i aktier om inte kapitalet förväntas användas inom fem år. Det kapital som förväntas förbrukas inom fem år placeras som tidigare enbart i räntor.

Under kapitlet Pensionsmedelsförvaltning föreslås en ny normalfördelning som tillåter 60 procent aktier från dagens 50 procent. Uppföljning av räntefonder förändras till att enbart skilja på investmentgrade och speculative grade. Tidigare delades invesmentgrade upp i många separata ratingar och emittentkategorier.

Nytt är även att investeringar i alternativa tillgångar klassificeras antingen som räntor eller aktier med utgångspunkt från investeringens karaktär och struktur. Maxandelen alternativa placeringar höjs från 30 procent till 40 procent.

Skuldförvaltning döps om till finansiering. Kapitlet utökas i omfattning med tydligare reglering av bland annat löptider och kapitalbindning.

Nytt kapital om borgensavgifter. Beskriver bland annat syftet och hur avgiften tas ut.

Nytt kapitlet om leasing. Där leasing kort beskrivs och att det i de flesta fall är billigare för regionen att köpa varan eller produkten själva.

Förskottsbetalningar är också ett nytt kapital. Kapitlet beskriver regionens inställning till förskottsbetalningar. 

12. Investeringsbeslut gällande renovering av lokaler till ögonmottagningen på Ljungby lasarett

Förslag till beslut

Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige besluta att anslå:

- 23 100 000 kronor för fastighets- och byggkostnader av ögonmottagningen vid Ljungby lasarett ur regionstyrelsens investeringsram 2024–2026.
- 100 000 kronor för MT-utrustning och inventarier ur regionstyrelsens investeringsram 2024–2026.
- 230 000 kronor för konstnärlig gestaltning ur regionstyrelsens investeringsram 2024-2026.

Sammanfattning

Ögonmottagningen på Ljungby lasarett är idag placerad i Hus 1A plan 5. Enligt tidigare beslut § 175 RS (19RGK1935) 2020-09-22 ska största delen av huset rivas. Ögonmottagningen måste därför flytta till andra lokaler och förslaget är att flytta verksamheten till Hus 1D plan 2.

I samband med att lokalerna anpassas för ögonmottagningens verksamhet utförs även underhåll utav fastigheten med förnyade installationer såsom ventilation, el, VS, medicinska gaser och nya ytskikt. Det installeras också sprinkler och nya säkrare fönster, då verksamheten hamnar på markplan. Det tillskapas även nya rum för kapell, visningsrum samt tre expeditioner som kommer användas av sjukhuspräst, kost- och restauranger samt läkemedelsenheten. 

16. Entledigande från uppdrag som ledamot i regionfullmäktige

Förslag till beslut

Regionfullmäktige entledigar Matthias Sjöberg (V) från uppdraget som ledamot i regionfullmäktige samt överlämnar beslutet till Länsstyrelsen för ny sammanräkning

17. Entledigande från uppdrag som ersättare i regionfullmäktige

Förslag till beslut

Regionfullmäktige entledigar Viktor Klar (M) från uppdraget som ersättare i regionfullmäktige samt överlämnar beslutet till Länsstyrelsen för ny sammanräkning

18. Entledigande samt val av ersättare i regionala utvecklingsnämnden för tiden till och med 2026-12-31

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges valberedning har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Entlediga Jonna Crona (S) från uppdraget som ersättare i regionala utvecklingsnämnden.
2. Utse NN (S) till ersättare i regionala utvecklingsnämnden.

20. Val av nämndeman till Göta hovrätt för tiden till och med 2027-12-31

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges valberedning har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige utser NN till nämndeman till Göta hovrätt.

Sammanfattning

På grund av flytt till annat län entledigade Göta hovrätt Claudia Swansson den 10 september 2024 från uppdraget som nämndeman i Göta hovrätt. Hovrätten har hemställt till Region Kronoberg att utse ny nämndeman.

20.b Entledigande från uppdrag som nämndeman i kammarrätten

Förslag till beslut

Regionfullmäktige beslutar att:

1. Entlediga Ellinor Jönsson (SD) från uppdraget som nämndeman i kammarrätten.
2. Utse NN (SD) till ny nämndeman i kammarrätten

 

19. Entledigande samt val av ledamot i regionfullmäktiges valberedning för tiden till och med 2026-10-14

Förslag till beslut

Regionfullmäktige beslutar att:

1. Entlediga Matthias Sjöberg (V) från uppdraget som ledamot i regionfullmäktiges valberedning.
2. Utse NN (V) till ledamot i regionfullmäktiges valberedning

Paus

13. Svar på revisionsrapport – Granskning av Region Kronobergs informationssäkerhet

Förslag till beslut

Regionfullmäktige noterar svaret på revisionsrapporten till protokollet.

Sammanfattning

Regionfullmäktiges förtroendevalda revisorer har överlämnat rapporten Granskning av Region Kronobergs informationssäkerhet till regionstyrelsen. Den samlade bedömningen är att regionstyrelsen har säkerställt att:

- Det finns en tillräcklig intern styrning, uppföljning och kontroll som säkerställer ett ändamålsenligt systematiskt arbetssätt med informationssäkerheten i regionen. Detta sker framför allt genom den utvecklade och beslutade styr- och samverkansmodellen, som skapar förutsättningar för ett effektivt arbete och god relation mellan de enheter som äger sakfrågorna och verksamheterna som ska följa beslutade riktlinjer. Region Kronoberg arbetar också enligt ISO 27000 vilket medför att det finns en struktur för utförande men också för regelbundna översyner som gynnar regionens arbete.
- Den interna kontrollen avseende regionens cybersäkerhet är tillräcklig. Region Kronoberg uppvisar ett aktivt arbete och samtidigt en medvetenhet kring att det finns krav på ständiga förbättringar. De framtagna utbildningarna kommer att stärka enskilda medarbetare och verksamheterna som helhet i att arbeta med informationssäkerhet.
- Region Kronobergs nuvarande (med vilket avses tidpunkten november 2023) tekniska IT-säkerhet är tillräcklig och tillfredsställande för att reducera risker för obehörigt intrång till en acceptabel nivå. Även här finns det kompetens och kunskap om sakfrågorna i regionen och det pågår ett ständigt arbete med att försöka minska riskerna som uppstår genom den mänskliga faktorn.

I granskningen framgår även att:

- Det systematiska informationssäkerhetsarbetet i Region Kronoberg följer standarden för ISO 27000, men det är inte ett mål för Region Kronoberg att bli certifierad.
- Bedömningen görs i granskningen att regionstyrelsen delvis säkerställt att det finns rutiner för kontroll av systembehörigheter som är ändamålsenliga.
- I granskningen noteras att uppföljningen på en övergripande politisk nivå är svag givet resultatet från protokollgranskningen.

Identifierade förbättringsområden
Granskningen har identifierat förbättringsområden. Regionstyrelsen rekommenderas att:
Trots tydliga förbättringar fortsätta följa upp Region Kronobergs arbete med informationssäkerhet.
Skapa förutsättningar för att beslutade riktlinjer och rutiner är välkända i organisationen genom att hålla frågorna aktuella och relevanta så att informationssäkerhetsperspektivet finns med i alla delar av verksamheten.

Mot bakgrund av vad som framkommit i granskningen önskar revisorerna ett svar från regionstyrelsen med uppgift om tidsplan för eventuella planerade åtgärder samt redovisning av hittills vidtagna åtgärder som tillvaratar de förbättringsmöjligheter som föreslagits. För varje rekommendation som förslagits ska följande framgå:

- Hittills vidtagna åtgärder
- Eventuella planerade åtgärder
- Tidplan för eventuella planerade åtgärder
- Eventuella andra synpunkter

Revisorerna kommer i ett senare skede vilja ha en avstämning med styrelsen på hur arbetet har fortskridit avseende planerade åtgärder.

Regionstyrelsen beslutade § 156/2024 att godkänna svar på revisionsrapport Granskning av Region Kronobergs informationssäkerhet samt överlämnar svaret till regionfullmäktige

14. Svar på revisionsrapport – Uppföljande granskning av Region Kronobergs krisberedskap

Förslag till beslut

Regionfullmäktige noterar svaret på revisionsrapporten till protokollet.

Sammanfattning

Regionfullmäktiges förtroendevalda revisorer har överlämnat rapporten Uppföljande granskning av Region Kronobergs krisberedskap till regionstyrelsen.

Utifrån genomförd granskning är den sammanfattande bedömning att regionstyrelsen i allt väsentligt har arbetat aktivt med strategier och planer utifrån bestämmelser i lagstiftningen och myndigheters instruktioner. Därigenom har regionstyrelsen säkerställt att det finns goda förutsättningar för en ändamålsenlig krisberedskap, men att genomförandet av planer, utbildningar och övningar behöver säkerställas.

Utifrån genomförd granskning lämnas följande rekommendationer till regionstyrelsen:

- Formalisera och tydliggör beslutsvägar vid en särskild händelse/kris.
- Säkerställ genom uppföljning att verksamhetschefer är klara med vilket ansvar de har för krisberedskap.
- Utred behovet av resurspersoner i förvaltningarna, som kan utgöra stöd åt förvaltningsledningarna och verksamhetscheferna i arbetet med krisberedskap.
- Verka för att klargöra samverkansformerna med myndigheter, andra regioner och med kommunerna samt ansvarsfrågorna parterna emellan för kritiska funktioner såsom läkemedel, sjukvårdsmaterial, skyddsmaterial, kost samt bränsle till fordon och dieseldrivna generatoraggregat.
- Tillse att en samlad och strukturerad uppföljning och rapportering samt utvärdering sker minst en gång per år avseende genomförda aktiviteter i regionens krisberedskapsplaner, inklusive genomförda utbildningar och övningar.
- Tillse att en slutrapportering görs av genomförda aktiviteter i den åtgärdsplan som togs fram utifrån ”Utvärdering av Region Kronobergs hantering av och insatser mot effekterna av det nya coronaviruset”.

Regionstyrelsen beslutade § 155/2024 att godkänna svar på revisionsrapporten samt överlämna den till regionfullmäktige. 

15. Svar på revisionsrapport – Granskning av hanteringen av bidrag och stöd inom kulturområdet i Region Kronoberg

Förslag till beslut

Regionfullmäktige noterar svaret på revisionsrapporten till protokollet.

Sammanfattning

Regionfullmäktiges förtroendevalda revisorer har överlämnat rapporten Granskning av hanteringen av bidrag och stöd inom kulturområdet i Region Kronoberg till kulturnämnden. Revisionsrapportens sammanfattande bedömning är att kulturnämnden har en ändamålsenlig styrning, uppföljning och kontroll. I revisionsrapporten konstateras att det finns ett tydligt och ändamålsenligt regelverk och att kulturnämnden i stora delar har säkerställt att kraven uppfylls.

Fem förbättringsområden identifieras. Kulturnämndens avsikt är att ta tillvara på rekommendationerna i sitt fortsatta arbete för att kvalitetsutveckla sin styrning och uppföljning. I kulturnämndens svar på revisionsrapporten beskrivs hittills vidtagna och planerade åtgärder för respektive rekommendation tillsammans med tidsplan och övriga synpunkter. När det gäller åtgärder som rör kulturpolitisk styrning och måluppföljning behöver hänsyn tas till lagkrav, principen om armlängds avstånd, nationella kulturpolitiska mål samt komplexiteten i den kulturpolitiska målstrukturen.

Graden av kontroll och administration behöver balanseras mot detta samt vägas mot personella resurser och befintliga krav inom det nationella åtagandet som kultursamverkansmodellen utgör. Kulturnämnden beslutade § 37/2024 att godkänna svar på revisionsrapport Granskning av hanteringen av bidrag och stöd inom kulturområdet i Region Kronoberg samt överlämna svaret till regionfullmäktige.

Paus

21. Interpellation om hur Region Kronoberg avser implementera samsjuklighetsutredningens förslag från Golnoush Lundén Faez (C) till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande

Sammanfattning

Golnoush Lundén Faez (C) har ställt följande interpellation till Ida Eriksson (M), hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande:

"Samsjuklighetsutredningen (Printz, 2023) har presenterat en rad förslag som syftar till att förbättra vård och stöd för personer med samsjuklighet, en särskilt utsatt grupp som ofta hamnar mellan stolarna i det nuvarande systemet för regional vård och kommunernas socialtjänst. Förslagen betonar vikten av en integrerad och sammanhållen vårdkedja där behandling av skadligt bruk och beroende samordnas med psykiatrisk vård inom regionens hälso- och sjukvård. Med tanke på att Sveriges Kommuner och Regioner (SKR, 2023) har rekommenderat att regioner och kommuner påbörjar förberedelserna för den kommande lagstiftningen, är det av stor vikt att få insyn i Region Kronobergs planering och åtgärder på detta område.

1. Vilka strategiska och operativa åtgärder har Region Kronoberg vidtagit för att förbereda sig inför den integrerade vårdmodellen för samsjuklighet? Hur säkerställs en effektiv samordning mellan olika vårdaktörer, inklusive socialtjänst och psykiatrisk vård, för att möta de komplexa behoven hos denna patientgrupp?

2. Vilka konkreta steg har tagits för att tilldela nödvändiga resurser och säkerställa att det finns adekvat kompetens inom hälso- och sjukvården för att ta över ansvaret för behandling av skadligt bruk och beroende? Hur planerar regionen att stärka den psykosociala behandlingen, och vilka satsningar görs på fortbildning och kompetensutveckling för personalen inom dessa områden?

3. Hur arbetar Region Kronoberg för att stärka samverkan med kommunerna, särskilt i fråga om att utveckla gemensamma insatser för personer med samsjuklighet? Vilka planer finns för att implementera ′Bostad först′-modellen, som betonar bostad som en grundläggande rättighet för att främja stabilisering och återhämtning hos personer med samsjuklighet?

4. Vilka uppföljnings- och kvalitetskontrollmekanismer har Region Kronoberg infört eller planerar att införa för att säkerställa en högkvalitativ vård för personer med samsjuklighet? Med tanke på förslaget att ersätta LVM med psykiatrisk tvångsvård, hur säkerställs rättssäkerheten och att patienternas rättigheter skyddas i denna övergång?

5. Hur har Region Kronoberg arbetat med att sprida information och utbilda vårdpersonal om de nya riktlinjerna från Samsjuklighetsutredningen? Vilka åtgärder har vidtagits för att involvera anhöriga och brukare i vårdutvecklingen, och hur planeras deras delaktighet i utformningen och implementeringen av den nya vårdmodellen?

Jag ser fram emot att få en detaljerad beskrivning av Region Kronobergs arbete och de konkreta åtgärder som vidtagits för att möta de utmaningar och möjligheter som Samsjuklighetsutredningen identifierar. 

22. Interpellation om handlingsplan för att uppnå Socialstyrelsens nationella riktvärde med 1100 invånare/läkare från Mats Johnsson (SD) till förste vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Sammanfattning

Mats Johnsson (SD) har ställt följande interpellation till Magnus Carlberg (S), hälso- och sjukvårdsnämndens 1:e vice ordförande:

"I protokollet från hälso- och sjukvårdsnämnden 2023-01-25 yrkar Magnus Carlberg i tillägg att: ′En handlingsplan för hur Region Kronoberg ska uppnå Socialstyrelsens nationella riktvärde för fast läkarkontakt i primärvården på 1100 invånare/läkare ska tas fram. Nu Magnus, när du sitter i den politiska majoriteten, är jag intresserad av hur långt arbetet kommit för att uppnå Socialstyrelsens nationella riktvärde med 1100 invånare/ läkare." 

23. Interpellation om uppdrag åt regiondirektör att utreda samplanering av vårdens innehåll på Region Kronobergs sjukhus från Mats Johnsson (SD) till regionstyrelsens ordförande

Sammanfattning

Mats Johnsson (SD) har ställt följande interpellation till Henrietta Modig Serrate (S), regionstyrelsens ordförande:

"Vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-06-11 fick fullmäktiges ledamöter en utmärkt genomlysning av projektet ′Nytt akutsjukhus i Räppe′ av Torbjörn Sjölander. Vid regionstyrelsens sammanträde 2023-12-19 var beslutsförslagen som beslutades:

1: Uppdrag åt regiondirektören att utreda samplanering av vårdens innehåll på Region Kronobergs sjukhus.

2: Uppdrag åt regiondirektören att utvärdera projekt om nytt akutsjukhus i Räppe.

Med anledning av ovanstående har jag följande frågor: När får Regionfullmäktige svar på den första frågeställningen? När det gäller fråga nr två, vill Henrietta i egenskap av ordförande i regionstyrelsen sätta en genomlysning av projektet ′Ljungby sjukhus′ på dagordningen?" 

Paus

24. Interpellation om avgångsvederlag från Robert Fredriksson (SD) till regionstyrelsens ordförande

Sammanfattning

Robert Fredriksson (SD) har ställt följande interpellation till Henrietta Modig Serrate (S), regionstyrelsens ordförande:

"Vi ser upprepade fall där Kronobergarnas skattemedel används för att dubbelavlöna direktörer som av olika anledningar inte ansetts lämpliga att fortsätta sin tjänst. Att stipulera sex till tolv månadslöner vid avslut av direktörs tjänstgöring, som inte sker på egen begäran av den anställde i anställningskontraktet kan vara nödvändigt för att kunna anställa rätt kompetens. Får vederbörande ett nytt jobb så är avlöningen den nya arbetsgivarens ansvar anser vi.

Det är beslut som bör fattas av regionstyrelsens personal eller arbetsutskott före anställning, inte av några få ordföranden efter avslutad anställning. För att på så vis hålla god transparens gentemot våra invånare och medarbetare. Med anledning av detta vill jag fråga regionstyrelsens ordförande Henrietta Modig Serrate:

Hur många direktörer/chefer har vi idag i Region Kronoberg där vi står inför samma risk vid avslut av tjänst?

Hur arbetar vi i Region Kronoberg för att lön under uppsägningstiden ska avräknas mot lön från ny anställning?"

25. Interpellation om växande kö till barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) från Andreas Håkansson (C) till regionstyrelsens ordförande

Sammanfattning

Andreas Håkansson (C) har ställt följande interpellation till Henrietta Modig Serrate (S), regionstyrelsens ordförande:

"Inför sommaren informerade aktörerna inom Vårdval BUP att det fastställda takbeloppet innebar att man inte kunde bistå de barn och ungdomar som står i kö för utredning och/eller behandling. Beskedet som aktörerna har fått är att någon höjning av takbeloppet inte är aktuell. Däremot tas nu beslut om att tillföra medel för att slutföra påbörjade utredningar och behandlingar, som har startats senast den 20 juni 2024. Men det innebär samtidigt att det är många barn/ungdomar i kön, och deras familjer, som nu fått ett tråkigt besked från vårdvalsaktörerna att deras väntade utredning eller behandling inte kommer att påbörjas p g a Region Kronobergs ekonomi.

Det är lätt att förstå den oro och den frustration som dessa familjer känner. Vi har vid många tillfällen i nämnder och fullmäktige diskuterat att hitta former för tidigare insatser, samarbeten med kommunerna, elevhälsa etc. Detta är vi helt överens om men det som händer nu gör att ett stort antal familjer och barn/ungdomar hamnar i kläm innan tidiga och förebyggande insatser finns på plats. Istället hamnar de i en väntande kö utan klarhet i när utredning eller behandling kan startas för deras barn/ungdomar. Jag vill därför ha svar på följande frågor:

- Vad händer med de 64 barn/ungdomar som väntar på nybesök, 174 som väntar på behandling och 333 som väntar på fördjupad utredning?

- Vilken information har Region Kronoberg förmedlat till berörda familjer?

- Vad händer med de ungdomar som fyller 18 år under väntetiden i kön och vilka kan därmed inte längre få hjälp via BUP?

- Gäller verkligen Barnens bästa för dessa barn och ungdomar som nu hamnar i kläm och har fastnat i kön?"

26. Interpellation om arbetet med detaljplan för centrallasarettet i Växjö (CLV) från Bo Bergsjö (L) till regionstyrelsens ordförande

Sammanfattning

Bo Bergsjö (L) har ställt följande interpellation till Henrietta Modig Serrate (S), regionstyrelsens ordförande:

"Arbetet med att förnya CLV är inlett. Vårdbyggnader finns idag inom två kvarter som i detaljplaner i huvudsak är vård. För att underlätta förändringen behöver detaljplanen ses över. Det sker i samverkan med Växjö kommun, som är beslutande, och arbetet har inletts med överläggningar. Från regionens sida finns önskemål om högre bygghöjder och om möjligt större ytor. Tanken är nybyggnation på frigjorda ytor och sammankoppling med de byggnader som skall behållas. På så sätt minimeras störningar.

Behovet av så stora ytor som möjligt betonas av både planerare, byggare och politiker. Detta nämns i gjorda utredningar där man bedömt att det är möjligt att utveckla sjukhuset inom området.. Mot bakgrund av det aktuella planeringsläget är det märkligt att Socialdemokrater och Moderater vill privatisera delar av sjukhusområdet. I samarbetsavtalet står att ′..tomten utöver sjukhusverksamhet att även kunna exploateras för bostäder eller kommersiella fastigheter′. Mot bakgrund av att samtal inletts med Växjö kommun om detaljplanen önskar jag svar på följande frågor:

1. Vilka direktiv gäller för förändringen av detaljplanen av de två kvarteren?
2. Hur tänker regionledningen när de både vill utvidga området och privatisera delar av tomten?
3. Vilka delar av området omfattas av privatisering och försäljning?
4. Vilken typ av verksamheter är tänkta i de kommersiella fastigheterna?
5. Är det lämpligt att kombinera vård med bostäder och kommersiell verksamhet?
6. Om det finns oro för att genomföra byggnation samtidigt som vården pågår hur påverkas då vården av att det sker även kommersiella byggen?
7. Med tanke på framtidens vård på lång sikt är det då lämpligt att minska ytan genom privatisering?"

28. Anmälningsärenden

Förslag till beslut

Regionfullmäktige noterar redovisade anmälningsärenden till protokollet.

24SNBK4-4 Protokoll för Samverkansnämnden 2024-05-31 för publicering
24SNBK5-2 Delårsrapport per mars 2024 för Samverkansnämnden för Region Blekinge och Region Kronoberg
24SNBK5-1 §10 SNBK Delårsrapport per mars 2024 för Samverkansnämnden för Region Blekinge och Region Kronoberg
24RS60-4 §193 RS Regionstyrelsens årliga beslut om Region Kronobergs hel- och delägda bolags verksamhet 2023
24RS30-15 Komplettering granskningsrapporter och revisionsberättelser 2023  24RS30-15.1 Beslut - §79 REV Revisionsberättelse 2023

Mötets avslutning

Fullmäktigemöte med Region Kronoberg

Mötesstart: 18/9 kl. 09.00

Mötets kallelse samt handlingar

Regionfullmäktige är Region Kronobergs högsta beslutande organ. De 61 ledamöterna samlas runt åtta gånger per år och beslutar då om övergripande frågor som Regionen hanterar, som till exempel inom vården och länstrafiken.

Detta mötet kommer att kunna ses textat inom några dagar efter mötesdagen. Klicka på "text"-ikonen till vänster om kugghjulet nere till höger i spelaren för att aktivera undertexten. Om ikonen ej syns är texten ej publicerad, men blir det inom kort.

Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.

Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på [email protected] eller ring 0470 - 322 600.