Primära flikar

Kronobergs regionfullmäktige 30 oktober 2024

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Helen Bengtsson (S)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Helen Bengtsson (S)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Ingrid Hugosson (C), revisionens ordförande

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Ingrid Hugosson (C), revisionens ordförande

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Ingemar Swalander (M)

Talare

Ingrid Hugosson (C), revisionens ordförande

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Ingrid Hugosson (C), revisionens ordförande

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 10:20

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Marcus Walldén (M)

Talare

Iréne Bladh (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 11:26

Talare

Mötet återupptas snart

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Iréne Bladh (M)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Helen Bengtsson (S)

Talare

Växjö kanotklubb

Talare

Helen Bengtsson (S)

Talare

Älmhult Linnébygdens ridskola

Talare

Helen Bengtsson (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 13:30

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Marcus Walldén (M)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Tilda Ragnarsson (M)

Talare

Lavinia Strömberg (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Lavinia Strömberg (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Lavinia Strömberg (S)

Talare

Andreas Håkansson (C)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Maria Grans (L)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Maria Grans (L)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Maria Grans (L)

Talare

Tilda Ragnarsson (M)

Talare

Maria Grans (L)

Talare

Marcus Dackling (M)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Marcus Dackling (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Tilda Ragnarsson (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Tilda Ragnarsson (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Jessica Tegnér (M)

Talare

Golnoush Lundén Faez (C)

Talare

Helen Bengtsson (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 14:35

Talare

Mötet återupptas snart

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Ingemar Swalander (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Ingemar Swalander (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Ingemar Swalander (M)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Ingemar Swalander (M)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Ingemar Swalander (M)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Alf Skogmalm (S)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Alf Skogmalm (S)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Alf Skogmalm (S)

Talare

Simon Bring (SD)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 15:55

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Malin Stadig Lundgren (KD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Robin Berg (SD)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 17:00

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Lena Wibroe (M)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Simon Bring (SD)

Talare

Frida Christensen (S)

Talare

Simon Bring (SD)

Talare

Frida Christensen (S)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Margareta Schlee (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 18:25

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Helen Bengtsson (S)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Cecilia Lundin Danielsson (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Cecilia Lundin Danielsson (S)

Talare

Marcus Walldén (M)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Lena Wibroe (M)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Lena Wibroe (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 19:45

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Michael Sjöö (S)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Helen Bengtsson (S)

Talare

Michael Sjöö (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Michael Sjöö (S)

Talare

Marcus Walldén (M)

Talare

Lavinia Strömberg (S)

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Michael Sjöö (S)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Golnoush Lundén Faez (C)

Talare

Johan Ederström (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Marcus Walldén (M)

Talare

Michael Sjöö (S)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Tina Sturesson (C)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Michael Sjöö (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Michael Sjöö (S)

Mötets öppnande

1. Godkännande av föredragningslista

Förslag till beslut

Regionfullmäktige godkänner föredragningslistan. 

2. Val av justerare och justeringsdatum

Förslag till beslut

Regionfullmäktige utser Michael Sjöö (S) och Gunnar Nordmark (L) att jämte ordföranden justera protokollet. Justering sker digitalt senast den 6 november 2024.

3. Allmänhetens frågestund

Sammanfattning

Vid regionfullmäktiges ordinarie sammanträden har allmänheten möjlighet att ställa frågor inom Region Kronobergs kompetensområde. Frågestunden varar maximalt 30 minuter. Den som vill ställa en fråga ska mejla den till [email protected] eller lämna in den skriftligt senast en dag före sammanträdet.

Endast en fråga per frågeställare får lämnas vid varje frågestund. Frågor besvaras i den ordning de inlämnats. Fråga som ställs ska vara på maximalt tre minuter och kunna besvaras med ett svar på en minut. Frågeställaren kan därefter ställa en följdfråga på maximalt en minut. Under frågestunden får inte någon överläggning förekomma.

4. Ledamöternas frågestund

Sammanfattning

Vid regionfullmäktiges ordinarie sammanträden har ledamöterna möjlighet att ställa frågor för inhämtande av sakupplysningar inom Region Kronobergs kompetensområde. Fråga får ställas till ordförande och vice ordförande i en styrelse, nämnd, beredning eller i övrigt som fullmäktige bestämmer.

Frågan ska vara tydlig och kunna besvaras på högst en minut. Den som ställt frågan har möjlighet till en följdfråga på högst en minut som i sin tur ska kunna besvaras på högst en minut. Endast frågeställaren och den svarande deltar i överläggningen. 

5. Inkomna interpellationer

Sammanfattning

Ledamöter i regionfullmäktige får ställa interpellationer inom regionfullmäktiges, regionstyrelsens eller en nämnds handläggning. Interpellation får inte ställas i ärende om myndighetsutövning mot enskild. Interpellationen ska ha ett bestämt innehåll och en motivering. Interpellation bör endast ställas i angelägenheter av större intresse för Region Kronoberg.

En interpellation får ställas till ordföranden eller vice ordförande i en styrelse, nämnd, beredning eller ett utskott eller i övrigt som fullmäktige bestämmer. Interpellationen ska vara skriftlig och ha inkommit till Region Kronobergs kansli senast kl. 12.00 den tionde arbetsdagen före sammanträdet där ledamoten avser att ställa den. Svaret på interpellationen ska vara skriftligt och finnas tillgängligt dagen före sammanträdet. En interpellation bör besvaras under det sammanträde den ställts.

Inför dagens sammanträde har det inte inkommit några interpellationer.

6. Inkomna frågor

Förslag till beslut

Regionfullmäktige medger att frågan får ställas.

Sammanfattning

Ledamöter kan vid regionfullmäktiges sammanträden ställa frågor för att inhämta sakupplysning inom Region Kronobergs kompetensområde. Fråga kan ställas till ordförande eller vice ordförande i styrelse, nämnd, beredning eller utskott, eller i övrigt som regionfullmäktige bestämmer. En fråga ska vara skriftlig och ha inkommit till Region Kronobergs kansli senast kl. 12.00 den femte arbetsdagen innan sammanträdet. Svaret behöver inte vara skriftligt.

Följande fråga har inkommit: - Fråga om majoritetsstyret i Region Kronoberg från Robert Fredriksson (SD) till regionstyrelsens ordförande

7. Svar på revisionsrapport – Granskning av löneprocessen 2023 med registeranalyser

Förslag till beslut

Regionfullmäktige noterar svaret på revisionsrapporten till protokollet.

Sammanfattning

Regionfullmäktiges förtroendevalda revisorer har överlämnat rapporten ”Granskning av löneprocessen 2023 med registeranalyser” till regionstyrelsen för besvarande. Granskningen har genomförts av KPMG på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna. Syftet med granskningen är att bedöma om löneprocessen fungerar tillfredsställande och att upprättat räkenskapsmaterial är rättvisande samt rapporteras och arkiveras på rätt sätt.

Den sammanfattande bedömningen är att löneprocessen fungerar tillfredsställande vilket innebär att det finns förutsättningar för att upprättat räkenskapsmaterial är rättvisande. Genomförda registeranalyser ger inga indikationer på att underlagen till räkenskapsmaterialet inte är rättvisande, Följande noteringar görs dock:

- Efter att en lönekörning är gjord ska respektive chef skriva ut en analyslista och signera sista sidan. Den ska sedan arkiveras på arbetsplatsen under innevarande år och två år framåt. Det finns inga dokumenterade kontroller att dessa båda moment faktiskt genomförs av respektive chef

- Chefen ska också göra uppföljningar på flexsaldo och årsarbetstid löpande under året. Det finns ingen dokumenterad kontroll att detta faktiskt genomförs av varje chef månatligen.

- Regionstyrelsen rekommenderas färdigställa beskrivning av ”Introduktion lönekonsult” där de olika arbetsmomenten i de olika delarna av processen tydligt framgår.

- Regionstyrelsen rekommenderas att göra en årlig riskbedömning som underlag till beslut om internkontrollplan.

Med anledning av ovan bedömningar och rekommendationer föreslår förvaltningen att följande åtgärder vidtas: Tills en digital lösning är på plats beträffande analyslistan kommer en manuell kontroll införas i samband med del- och helårsbokslut. Vidare kommer HR-avdelningen och löneavdelningen gemensamt att ta fram en rutin för hur kontroller av chefernas uppföljning av flexsaldo och årsarbetstid ska göras och dokumenteras. Vad gäller ”Introduktion lönekonsult har PA-specialister planerat tid för att färdigställa dokumentet samt förberett vilka delar i dokumentet som behöver uppdateras och kompletteras. Vidare kommer löneavdelningen utarbeta en egen riskanalys som kommer att utgöra underlag till regionstyrelsens samlade riskbedömning inför beslut om internkontrollplan. Analysen kommer att genomföras under 2024.

Regionstyrelsen beslutade § 231/2024 att godkänna svar på revisionsrapport samt överlämna svaret till regionfullmäktige. 

8. Svar på revisionsrapport – Granskning av projektmedel och driftsanslag inom regional utveckling

Förslag till beslut

Regionfullmäktige noterar svaret på revisionsrapporten till protokollet.

Sammanfattning

Regionfullmäktiges förtroendevalda revisorer har överlämnat rapporten Granskning av projektmedel och driftsanslag inom regional utveckling till regionala utvecklingsnämnden. Kort sammanfattning av revisionsrapporten Syftet med granskningen är att ge underlag för att kunna bedöma om regionala utvecklingsnämndens beredning, beslut och uppföljning av ekonomiskt stöd i olika former är tillräckligt och ändamålsenligt samt om nuvarande rutiner säkerställer en god intern kontroll.

Utifrån genomförd granskningen av revisionsbyrån är den sammanfattande bedömning av Region Kronobergs revisorer att regionala utvecklingsnämndens beredning, beslut och uppföljning av ekonomiskt stöd i olika former i huvudsak är tillräckligt och ändamålsenligt. Befintliga rutiner bedöms bidra till en i allt väsentligt tillräcklig intern kontroll. Vid stickprovsgranskning har det enligt granskningen inte funnits något som tyder på att beviljade stöd inte uppfyller gällande regelverk.

Uppfattningen i granskningsrapporten är att det finns en god medvetenhet om vikten av oberoende och objektivitet. Det har, enligt uppgift, genomförts regionövergripande internutbildningar för personalen men sådana verkar inte hållas på regelbunden och systematisk basis och alla anställda verkar inte ha fått utbildning om gällande jävsregler. Regionala utvecklingsnämndens ställningstagande i korthet Nämnden konstaterar att det är mindre förbättringsområden som revisionsbyrån påtalar.

Regional utveckling kommer skapa en bättre rutin kring jävsutbildning för chefer och handläggare som hanterar stöd av medel liksom se till att utbildning genomförs för nya förtroendevalda som tillkommer under mandatperioden eller om större förändringar görs i nämnden. Vad gäller att säkerställa beslut om hemsändningsbidrag och servicebidrag omfattar utlysning om gällande återkravsbestämmelser och information om statsstödsregler är det åtgärdat och på väg att åtgärdas.

Vad gäller att förbättra utformning av återrapportering av projekt och måluppfyllelse ska bli tillgänglig för alla intressenter anser nämnden att det i första hand är ett ansvar som ligger på respektive projektaktör men att ett samtal kommer ske i regionala utvecklingsnämndens presidium under hösten om eventuellt fler åtgärder ska ske än att det idag tillhandahålls projektinformation via hemsidan Gröna Kronoberg. Vad gäller rutiner för vilka projekt som bjuds in till nämnden kommer samtal föras i regionala utvecklingsnämndens presidium under hösten.

Däremot anser inte nämnden att urvalet behöver ske utifrån risk då riskhantering sker i relationen mellan projektaktör och handläggare. Nämndens reglemente stämmer utöver en redaktionell ändring som revisionsbyrån uppmärksammat, vilken kommer hanteras vid nästa översyn. Regionala utvecklingsnämnden beslutade § 50/2024 att:

1. Godkänna svar på revisionsrapport Granskning av projektmedel och driftsanslag inom regional utveckling samt överlämnar svaret till regionfullmäktige.
2. Ge regional utvecklingsdirektör i uppdrag ett genomföra nämndens förslag till åtgärder och insatser. 

9. Delårsrapport augusti 2024 Region Kronoberg

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att: 1. Godkänna delårsrapport augusti 2024 för Region Kronoberg. 2. Notera att hälso- och sjukvårdsnämnden samt nämnden för folkhälsa och vårdval enligt lämnad prognos inte kommer att klara verksamheten inom de av regionfullmäktige satta budgetramarna för 2024.

Sammanfattning

Region Kronoberg ska enligt plan upprätta delårsbokslut per den 31 mars samt den 31 augusti varje år. I rapporten redovisas måluppfyllelse för de resultatmål som regionfullmäktige har beslutat om för 2024. I rapporten redovisas även status på de av i budget beslutade uppdrag till nämnder och verksamheter. För perioden januari-augusti 2024 redovisar Region Kronoberg ett balanskravsresultat på -15 miljoner kronor. Helårsprognosen är ett balanskravsresultat på -60 miljoner kronor för 2024 vilket är i bättre än budgeterat resultat för året som är -143 miljoner kronor.

Utifrån sin uppsiktsplikt anmäler regionstyrelsen till regionfullmäktige att hälso- och sjukvårdsnämnden samt nämnden för folkhälsa och vårdval enligt lämnad prognos inte kommer att klara verksamheten inom de av regionfullmäktige satta budgetramarna för 2024. Hälso- och sjukvårdsnämnden har beslutat om ett åtgärdspaket för ekonomisk balans 2026. Regionfullmäktige föreslås uppmana hälso- och sjukvårdsnämnden och nämnden för folkhälsa och vårdval att följa beslutade åtgärdsprogram och vid behov vidta ytterligare åtgärder för att uppnå regionfullmäktiges beslut. 

Paus

9. Delårsrapport augusti 2024 Region Kronoberg

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att: 1. Godkänna delårsrapport augusti 2024 för Region Kronoberg. 2. Notera att hälso- och sjukvårdsnämnden samt nämnden för folkhälsa och vårdval enligt lämnad prognos inte kommer att klara verksamheten inom de av regionfullmäktige satta budgetramarna för 2024.

Sammanfattning

Region Kronoberg ska enligt plan upprätta delårsbokslut per den 31 mars samt den 31 augusti varje år. I rapporten redovisas måluppfyllelse för de resultatmål som regionfullmäktige har beslutat om för 2024. I rapporten redovisas även status på de av i budget beslutade uppdrag till nämnder och verksamheter. För perioden januari-augusti 2024 redovisar Region Kronoberg ett balanskravsresultat på -15 miljoner kronor. Helårsprognosen är ett balanskravsresultat på -60 miljoner kronor för 2024 vilket är i bättre än budgeterat resultat för året som är -143 miljoner kronor.

Utifrån sin uppsiktsplikt anmäler regionstyrelsen till regionfullmäktige att hälso- och sjukvårdsnämnden samt nämnden för folkhälsa och vårdval enligt lämnad prognos inte kommer att klara verksamheten inom de av regionfullmäktige satta budgetramarna för 2024. Hälso- och sjukvårdsnämnden har beslutat om ett åtgärdspaket för ekonomisk balans 2026. Regionfullmäktige föreslås uppmana hälso- och sjukvårdsnämnden och nämnden för folkhälsa och vårdval att följa beslutade åtgärdsprogram och vid behov vidta ytterligare åtgärder för att uppnå regionfullmäktiges beslut. 

10. Budget för regionfullmäktiges revisorer 2025

Förslag till beslut

Regionfullmäktige fastställer regionfullmäktiges revisorers budget för 2025 till 5 072 000 kronor, exklusive uppräkning för lön och arvoden 2025.

Sammanfattning

Regionfullmäktiges presidium ska enligt kommunallagen kap. 11 § 8 bereda förslag till budget för regionfullmäktiges revisorer. Revisionen har inkommit med skrivelsen Revisorernas behovsprioritering 2025. Revisorerna begär ett anslag för rambudget med 5 276 000 kronor år 2025 med tillägg av sedvanlig indexuppräkning och tillkommande budget för tillkommande budget för kostnader för regiongemensamma system, baspaket och servicepaket. Regionfullmäktiges presidium har berett ärendet och föreslår att regionfullmäktige fastställer revisorernas anslag 2025 till 5 072 000 kronor, exklusive uppräkning för lön och arvoden 2025. 

11. Budget 2025 med flerårsplan 2026-2027 - Inledning

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Fastställa drift- och investeringsramar, vårdersättning primärvård och barntandvårdspeng samt mål och uppdrag för Region Kronoberg enligt Majoritetens förslag till budget 2025 och flerårsplan 2026-2027.
2. Fastställa skattesats till 12,00 procent per skattekrona för 2025.
3. Under 2025 bevilja en låneram på 1 500 miljoner kronor samt att den av regionfullmäktige beslutade checkkrediten kvarstår.
4. Ge styrelser och nämnder i uppdrag att upprätta verksamhetsplaner samt fördela och fastställa driftbudgetram för underliggande nivå i enlighet med regionfullmäktiges beslutade budget.
5. Överföra 200 miljoner kronor till pensionsförvaltningen från likviditetsförvaltningen.

11.1 Budget 2025 med flerårsplan 2026-2027 - Inledningsanföranden

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Fastställa drift- och investeringsramar, vårdersättning primärvård och barntandvårdspeng samt mål och uppdrag för Region Kronoberg enligt Majoritetens förslag till budget 2025 och flerårsplan 2026-2027.
2. Fastställa skattesats till 12,00 procent per skattekrona för 2025.
3. Under 2025 bevilja en låneram på 1 500 miljoner kronor samt att den av regionfullmäktige beslutade checkkrediten kvarstår.
4. Ge styrelser och nämnder i uppdrag att upprätta verksamhetsplaner samt fördela och fastställa driftbudgetram för underliggande nivå i enlighet med regionfullmäktiges beslutade budget.
5. Överföra 200 miljoner kronor till pensionsförvaltningen från likviditetsförvaltningen.

Sammanfattning

Budget för Region Kronoberg är inte bara en ekonomisk plan, utan även en målsättning för den verksamhet som Region Kronoberg bedriver. Budgeten beskriver också en omvärldsanalys där de trender och händelser i vår omvärld lyfts fram som kan påverka Region Kronobergs verksamhet. Den här budgeten är en treårsplan som utgår från nuläget och ger en tydlig målsättning fram till 2027. Region Kronobergs ledning och styrning ska kännetecknas av en tydlig inriktning om vad som ska göras och en beskrivning av hur inriktningen ska genomföras. Därigenom skapas en långsiktig strategi som kan mätas och följas upp under hela perioden. Majoriteten har upprättat ett förslag till Budget 2025 med planår 2026- 2027.

Region Kronoberg har avsatta medel för att klara sina åtaganden gällande den del av pensionsskulden, ansvarsförbindelsen, som inte finns inom balansräkningen. Skulden härrör från intjäning innan 1998 enligt PA-KL. Utöver denna skuld har Region Kronoberg även avsättningar inom balansräkningen. Sedan 2019 har Region Kronoberg årligen satt av pengar till pensionsmedelportföljen motsvarande ökningen av avsättningarna inom balansräkningen. Detta för att klara av sina kommande åtaganden. Avsättningarna var tänka att pausas under byggnationen av Nya sjukhuset i Räppe. Men då planerna blev ändrade finns det åter förutsättningar att fortsätta göra överföringar till pensionsmedelförvaltningen. Inflationen har haft stor effekt på Region Kronobergs avsättningar. Avsättningarna ökade med över 500 miljoner kronor under 2023 och ser ut att öka ungefär 600 miljoner kronor under 2024. För 2025 väntas avsättningarna öka cirka 100 kronor miljoner. Totalt under perioden 2023-2025 är detta betydligt mer än vad Region Kronoberg satt av. Därför rekommenderas att fortsätta att avsätta 200 miljoner kronor 2025. Medel till att placeras i pensionsmedelsportföljen kommer att tas från likviditetsförvaltningen.

Paus

11.2 Budget 2025 med flerårsplan 2026-2027 - Budgetdebatt

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Fastställa drift- och investeringsramar, vårdersättning primärvård och barntandvårdspeng samt mål och uppdrag för Region Kronoberg enligt Majoritetens förslag till budget 2025 och flerårsplan 2026-2027.
2. Fastställa skattesats till 12,00 procent per skattekrona för 2025.
3. Under 2025 bevilja en låneram på 1 500 miljoner kronor samt att den av regionfullmäktige beslutade checkkrediten kvarstår.
4. Ge styrelser och nämnder i uppdrag att upprätta verksamhetsplaner samt fördela och fastställa driftbudgetram för underliggande nivå i enlighet med regionfullmäktiges beslutade budget.
5. Överföra 200 miljoner kronor till pensionsförvaltningen från likviditetsförvaltningen.

Sammanfattning

Budget för Region Kronoberg är inte bara en ekonomisk plan, utan även en målsättning för den verksamhet som Region Kronoberg bedriver. Budgeten beskriver också en omvärldsanalys där de trender och händelser i vår omvärld lyfts fram som kan påverka Region Kronobergs verksamhet. Den här budgeten är en treårsplan som utgår från nuläget och ger en tydlig målsättning fram till 2027. Region Kronobergs ledning och styrning ska kännetecknas av en tydlig inriktning om vad som ska göras och en beskrivning av hur inriktningen ska genomföras. Därigenom skapas en långsiktig strategi som kan mätas och följas upp under hela perioden. Majoriteten har upprättat ett förslag till Budget 2025 med planår 2026- 2027.

Region Kronoberg har avsatta medel för att klara sina åtaganden gällande den del av pensionsskulden, ansvarsförbindelsen, som inte finns inom balansräkningen. Skulden härrör från intjäning innan 1998 enligt PA-KL. Utöver denna skuld har Region Kronoberg även avsättningar inom balansräkningen. Sedan 2019 har Region Kronoberg årligen satt av pengar till pensionsmedelportföljen motsvarande ökningen av avsättningarna inom balansräkningen. Detta för att klara av sina kommande åtaganden. Avsättningarna var tänka att pausas under byggnationen av Nya sjukhuset i Räppe. Men då planerna blev ändrade finns det åter förutsättningar att fortsätta göra överföringar till pensionsmedelförvaltningen. Inflationen har haft stor effekt på Region Kronobergs avsättningar. Avsättningarna ökade med över 500 miljoner kronor under 2023 och ser ut att öka ungefär 600 miljoner kronor under 2024. För 2025 väntas avsättningarna öka cirka 100 kronor miljoner. Totalt under perioden 2023-2025 är detta betydligt mer än vad Region Kronoberg satt av. Därför rekommenderas att fortsätta att avsätta 200 miljoner kronor 2025. Medel till att placeras i pensionsmedelsportföljen kommer att tas från likviditetsförvaltningen.

Utdelning av årets folhälsostipendium

Sammanfattning

Utdelning av Region Kronobergs folhälsostipendium 2024

Paus

11.2 Budget 2025 med flerårsplan 2026-2027 - Budgetdebatt

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Fastställa drift- och investeringsramar, vårdersättning primärvård och barntandvårdspeng samt mål och uppdrag för Region Kronoberg enligt Majoritetens förslag till budget 2025 och flerårsplan 2026-2027.
2. Fastställa skattesats till 12,00 procent per skattekrona för 2025.
3. Under 2025 bevilja en låneram på 1 500 miljoner kronor samt att den av regionfullmäktige beslutade checkkrediten kvarstår.
4. Ge styrelser och nämnder i uppdrag att upprätta verksamhetsplaner samt fördela och fastställa driftbudgetram för underliggande nivå i enlighet med regionfullmäktiges beslutade budget.
5. Överföra 200 miljoner kronor till pensionsförvaltningen från likviditetsförvaltningen.

Sammanfattning

Budget för Region Kronoberg är inte bara en ekonomisk plan, utan även en målsättning för den verksamhet som Region Kronoberg bedriver. Budgeten beskriver också en omvärldsanalys där de trender och händelser i vår omvärld lyfts fram som kan påverka Region Kronobergs verksamhet. Den här budgeten är en treårsplan som utgår från nuläget och ger en tydlig målsättning fram till 2027. Region Kronobergs ledning och styrning ska kännetecknas av en tydlig inriktning om vad som ska göras och en beskrivning av hur inriktningen ska genomföras. Därigenom skapas en långsiktig strategi som kan mätas och följas upp under hela perioden. Majoriteten har upprättat ett förslag till Budget 2025 med planår 2026- 2027.

Region Kronoberg har avsatta medel för att klara sina åtaganden gällande den del av pensionsskulden, ansvarsförbindelsen, som inte finns inom balansräkningen. Skulden härrör från intjäning innan 1998 enligt PA-KL. Utöver denna skuld har Region Kronoberg även avsättningar inom balansräkningen. Sedan 2019 har Region Kronoberg årligen satt av pengar till pensionsmedelportföljen motsvarande ökningen av avsättningarna inom balansräkningen. Detta för att klara av sina kommande åtaganden. Avsättningarna var tänka att pausas under byggnationen av Nya sjukhuset i Räppe. Men då planerna blev ändrade finns det åter förutsättningar att fortsätta göra överföringar till pensionsmedelförvaltningen. Inflationen har haft stor effekt på Region Kronobergs avsättningar. Avsättningarna ökade med över 500 miljoner kronor under 2023 och ser ut att öka ungefär 600 miljoner kronor under 2024. För 2025 väntas avsättningarna öka cirka 100 kronor miljoner. Totalt under perioden 2023-2025 är detta betydligt mer än vad Region Kronoberg satt av. Därför rekommenderas att fortsätta att avsätta 200 miljoner kronor 2025. Medel till att placeras i pensionsmedelsportföljen kommer att tas från likviditetsförvaltningen.

Paus

11.2 Budget 2025 med flerårsplan 2026-2027 - Budgetdebatt

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Fastställa drift- och investeringsramar, vårdersättning primärvård och barntandvårdspeng samt mål och uppdrag för Region Kronoberg enligt Majoritetens förslag till budget 2025 och flerårsplan 2026-2027.
2. Fastställa skattesats till 12,00 procent per skattekrona för 2025.
3. Under 2025 bevilja en låneram på 1 500 miljoner kronor samt att den av regionfullmäktige beslutade checkkrediten kvarstår.
4. Ge styrelser och nämnder i uppdrag att upprätta verksamhetsplaner samt fördela och fastställa driftbudgetram för underliggande nivå i enlighet med regionfullmäktiges beslutade budget.
5. Överföra 200 miljoner kronor till pensionsförvaltningen från likviditetsförvaltningen.

Sammanfattning

Budget för Region Kronoberg är inte bara en ekonomisk plan, utan även en målsättning för den verksamhet som Region Kronoberg bedriver. Budgeten beskriver också en omvärldsanalys där de trender och händelser i vår omvärld lyfts fram som kan påverka Region Kronobergs verksamhet. Den här budgeten är en treårsplan som utgår från nuläget och ger en tydlig målsättning fram till 2027. Region Kronobergs ledning och styrning ska kännetecknas av en tydlig inriktning om vad som ska göras och en beskrivning av hur inriktningen ska genomföras. Därigenom skapas en långsiktig strategi som kan mätas och följas upp under hela perioden. Majoriteten har upprättat ett förslag till Budget 2025 med planår 2026- 2027.

Region Kronoberg har avsatta medel för att klara sina åtaganden gällande den del av pensionsskulden, ansvarsförbindelsen, som inte finns inom balansräkningen. Skulden härrör från intjäning innan 1998 enligt PA-KL. Utöver denna skuld har Region Kronoberg även avsättningar inom balansräkningen. Sedan 2019 har Region Kronoberg årligen satt av pengar till pensionsmedelportföljen motsvarande ökningen av avsättningarna inom balansräkningen. Detta för att klara av sina kommande åtaganden. Avsättningarna var tänka att pausas under byggnationen av Nya sjukhuset i Räppe. Men då planerna blev ändrade finns det åter förutsättningar att fortsätta göra överföringar till pensionsmedelförvaltningen. Inflationen har haft stor effekt på Region Kronobergs avsättningar. Avsättningarna ökade med över 500 miljoner kronor under 2023 och ser ut att öka ungefär 600 miljoner kronor under 2024. För 2025 väntas avsättningarna öka cirka 100 kronor miljoner. Totalt under perioden 2023-2025 är detta betydligt mer än vad Region Kronoberg satt av. Därför rekommenderas att fortsätta att avsätta 200 miljoner kronor 2025. Medel till att placeras i pensionsmedelsportföljen kommer att tas från likviditetsförvaltningen.

Paus

11.2 Budget 2025 med flerårsplan 2026-2027 - Budgetdebatt

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Fastställa drift- och investeringsramar, vårdersättning primärvård och barntandvårdspeng samt mål och uppdrag för Region Kronoberg enligt Majoritetens förslag till budget 2025 och flerårsplan 2026-2027.
2. Fastställa skattesats till 12,00 procent per skattekrona för 2025.
3. Under 2025 bevilja en låneram på 1 500 miljoner kronor samt att den av regionfullmäktige beslutade checkkrediten kvarstår.
4. Ge styrelser och nämnder i uppdrag att upprätta verksamhetsplaner samt fördela och fastställa driftbudgetram för underliggande nivå i enlighet med regionfullmäktiges beslutade budget.
5. Överföra 200 miljoner kronor till pensionsförvaltningen från likviditetsförvaltningen.

Sammanfattning

Budget för Region Kronoberg är inte bara en ekonomisk plan, utan även en målsättning för den verksamhet som Region Kronoberg bedriver. Budgeten beskriver också en omvärldsanalys där de trender och händelser i vår omvärld lyfts fram som kan påverka Region Kronobergs verksamhet. Den här budgeten är en treårsplan som utgår från nuläget och ger en tydlig målsättning fram till 2027. Region Kronobergs ledning och styrning ska kännetecknas av en tydlig inriktning om vad som ska göras och en beskrivning av hur inriktningen ska genomföras. Därigenom skapas en långsiktig strategi som kan mätas och följas upp under hela perioden. Majoriteten har upprättat ett förslag till Budget 2025 med planår 2026- 2027.

Region Kronoberg har avsatta medel för att klara sina åtaganden gällande den del av pensionsskulden, ansvarsförbindelsen, som inte finns inom balansräkningen. Skulden härrör från intjäning innan 1998 enligt PA-KL. Utöver denna skuld har Region Kronoberg även avsättningar inom balansräkningen. Sedan 2019 har Region Kronoberg årligen satt av pengar till pensionsmedelportföljen motsvarande ökningen av avsättningarna inom balansräkningen. Detta för att klara av sina kommande åtaganden. Avsättningarna var tänka att pausas under byggnationen av Nya sjukhuset i Räppe. Men då planerna blev ändrade finns det åter förutsättningar att fortsätta göra överföringar till pensionsmedelförvaltningen. Inflationen har haft stor effekt på Region Kronobergs avsättningar. Avsättningarna ökade med över 500 miljoner kronor under 2023 och ser ut att öka ungefär 600 miljoner kronor under 2024. För 2025 väntas avsättningarna öka cirka 100 kronor miljoner. Totalt under perioden 2023-2025 är detta betydligt mer än vad Region Kronoberg satt av. Därför rekommenderas att fortsätta att avsätta 200 miljoner kronor 2025. Medel till att placeras i pensionsmedelsportföljen kommer att tas från likviditetsförvaltningen.

Paus

11.2 Budget 2025 med flerårsplan 2026-2027 - Budgetdebatt

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Fastställa drift- och investeringsramar, vårdersättning primärvård och barntandvårdspeng samt mål och uppdrag för Region Kronoberg enligt Majoritetens förslag till budget 2025 och flerårsplan 2026-2027.
2. Fastställa skattesats till 12,00 procent per skattekrona för 2025.
3. Under 2025 bevilja en låneram på 1 500 miljoner kronor samt att den av regionfullmäktige beslutade checkkrediten kvarstår.
4. Ge styrelser och nämnder i uppdrag att upprätta verksamhetsplaner samt fördela och fastställa driftbudgetram för underliggande nivå i enlighet med regionfullmäktiges beslutade budget.
5. Överföra 200 miljoner kronor till pensionsförvaltningen från likviditetsförvaltningen.

Sammanfattning

Budget för Region Kronoberg är inte bara en ekonomisk plan, utan även en målsättning för den verksamhet som Region Kronoberg bedriver. Budgeten beskriver också en omvärldsanalys där de trender och händelser i vår omvärld lyfts fram som kan påverka Region Kronobergs verksamhet. Den här budgeten är en treårsplan som utgår från nuläget och ger en tydlig målsättning fram till 2027. Region Kronobergs ledning och styrning ska kännetecknas av en tydlig inriktning om vad som ska göras och en beskrivning av hur inriktningen ska genomföras. Därigenom skapas en långsiktig strategi som kan mätas och följas upp under hela perioden. Majoriteten har upprättat ett förslag till Budget 2025 med planår 2026- 2027.

Region Kronoberg har avsatta medel för att klara sina åtaganden gällande den del av pensionsskulden, ansvarsförbindelsen, som inte finns inom balansräkningen. Skulden härrör från intjäning innan 1998 enligt PA-KL. Utöver denna skuld har Region Kronoberg även avsättningar inom balansräkningen. Sedan 2019 har Region Kronoberg årligen satt av pengar till pensionsmedelportföljen motsvarande ökningen av avsättningarna inom balansräkningen. Detta för att klara av sina kommande åtaganden. Avsättningarna var tänka att pausas under byggnationen av Nya sjukhuset i Räppe. Men då planerna blev ändrade finns det åter förutsättningar att fortsätta göra överföringar till pensionsmedelförvaltningen. Inflationen har haft stor effekt på Region Kronobergs avsättningar. Avsättningarna ökade med över 500 miljoner kronor under 2023 och ser ut att öka ungefär 600 miljoner kronor under 2024. För 2025 väntas avsättningarna öka cirka 100 kronor miljoner. Totalt under perioden 2023-2025 är detta betydligt mer än vad Region Kronoberg satt av. Därför rekommenderas att fortsätta att avsätta 200 miljoner kronor 2025. Medel till att placeras i pensionsmedelsportföljen kommer att tas från likviditetsförvaltningen.

11.3 Budget 2025 med flerårsplan 2026-2027 - Budgetvotering

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Fastställa drift- och investeringsramar, vårdersättning primärvård och barntandvårdspeng samt mål och uppdrag för Region Kronoberg enligt Majoritetens förslag till budget 2025 och flerårsplan 2026-2027.
2. Fastställa skattesats till 12,00 procent per skattekrona för 2025.
3. Under 2025 bevilja en låneram på 1 500 miljoner kronor samt att den av regionfullmäktige beslutade checkkrediten kvarstår.
4. Ge styrelser och nämnder i uppdrag att upprätta verksamhetsplaner samt fördela och fastställa driftbudgetram för underliggande nivå i enlighet med regionfullmäktiges beslutade budget.
5. Överföra 200 miljoner kronor till pensionsförvaltningen från likviditetsförvaltningen.

Sammanfattning

Budget för Region Kronoberg är inte bara en ekonomisk plan, utan även en målsättning för den verksamhet som Region Kronoberg bedriver. Budgeten beskriver också en omvärldsanalys där de trender och händelser i vår omvärld lyfts fram som kan påverka Region Kronobergs verksamhet. Den här budgeten är en treårsplan som utgår från nuläget och ger en tydlig målsättning fram till 2027. Region Kronobergs ledning och styrning ska kännetecknas av en tydlig inriktning om vad som ska göras och en beskrivning av hur inriktningen ska genomföras. Därigenom skapas en långsiktig strategi som kan mätas och följas upp under hela perioden. Majoriteten har upprättat ett förslag till Budget 2025 med planår 2026- 2027.

Region Kronoberg har avsatta medel för att klara sina åtaganden gällande den del av pensionsskulden, ansvarsförbindelsen, som inte finns inom balansräkningen. Skulden härrör från intjäning innan 1998 enligt PA-KL. Utöver denna skuld har Region Kronoberg även avsättningar inom balansräkningen. Sedan 2019 har Region Kronoberg årligen satt av pengar till pensionsmedelportföljen motsvarande ökningen av avsättningarna inom balansräkningen. Detta för att klara av sina kommande åtaganden. Avsättningarna var tänka att pausas under byggnationen av Nya sjukhuset i Räppe. Men då planerna blev ändrade finns det åter förutsättningar att fortsätta göra överföringar till pensionsmedelförvaltningen. Inflationen har haft stor effekt på Region Kronobergs avsättningar. Avsättningarna ökade med över 500 miljoner kronor under 2023 och ser ut att öka ungefär 600 miljoner kronor under 2024. För 2025 väntas avsättningarna öka cirka 100 kronor miljoner. Totalt under perioden 2023-2025 är detta betydligt mer än vad Region Kronoberg satt av. Därför rekommenderas att fortsätta att avsätta 200 miljoner kronor 2025. Medel till att placeras i pensionsmedelsportföljen kommer att tas från likviditetsförvaltningen.

11.4 Budget 2025 med flerårsplan 2026-2027 - Budgetbeslut

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Fastställa drift- och investeringsramar, vårdersättning primärvård och barntandvårdspeng samt mål och uppdrag för Region Kronoberg enligt Majoritetens förslag till budget 2025 och flerårsplan 2026-2027.
2. Fastställa skattesats till 12,00 procent per skattekrona för 2025.
3. Under 2025 bevilja en låneram på 1 500 miljoner kronor samt att den av regionfullmäktige beslutade checkkrediten kvarstår.
4. Ge styrelser och nämnder i uppdrag att upprätta verksamhetsplaner samt fördela och fastställa driftbudgetram för underliggande nivå i enlighet med regionfullmäktiges beslutade budget.
5. Överföra 200 miljoner kronor till pensionsförvaltningen från likviditetsförvaltningen.

Sammanfattning

Budget för Region Kronoberg är inte bara en ekonomisk plan, utan även en målsättning för den verksamhet som Region Kronoberg bedriver. Budgeten beskriver också en omvärldsanalys där de trender och händelser i vår omvärld lyfts fram som kan påverka Region Kronobergs verksamhet. Den här budgeten är en treårsplan som utgår från nuläget och ger en tydlig målsättning fram till 2027. Region Kronobergs ledning och styrning ska kännetecknas av en tydlig inriktning om vad som ska göras och en beskrivning av hur inriktningen ska genomföras. Därigenom skapas en långsiktig strategi som kan mätas och följas upp under hela perioden. Majoriteten har upprättat ett förslag till Budget 2025 med planår 2026- 2027.

Region Kronoberg har avsatta medel för att klara sina åtaganden gällande den del av pensionsskulden, ansvarsförbindelsen, som inte finns inom balansräkningen. Skulden härrör från intjäning innan 1998 enligt PA-KL. Utöver denna skuld har Region Kronoberg även avsättningar inom balansräkningen. Sedan 2019 har Region Kronoberg årligen satt av pengar till pensionsmedelportföljen motsvarande ökningen av avsättningarna inom balansräkningen. Detta för att klara av sina kommande åtaganden. Avsättningarna var tänka att pausas under byggnationen av Nya sjukhuset i Räppe. Men då planerna blev ändrade finns det åter förutsättningar att fortsätta göra överföringar till pensionsmedelförvaltningen. Inflationen har haft stor effekt på Region Kronobergs avsättningar. Avsättningarna ökade med över 500 miljoner kronor under 2023 och ser ut att öka ungefär 600 miljoner kronor under 2024. För 2025 väntas avsättningarna öka cirka 100 kronor miljoner. Totalt under perioden 2023-2025 är detta betydligt mer än vad Region Kronoberg satt av. Därför rekommenderas att fortsätta att avsätta 200 miljoner kronor 2025. Medel till att placeras i pensionsmedelsportföljen kommer att tas från likviditetsförvaltningen.

12. Länstrafiktaxa 2025

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige fastställer Länstrafiktaxa 2025 i enlighet med upprättad handling. Taxan gäller från och med den 7 januari 2025.

Sammanfattning

Regionfullmäktige fastställer årligen länstrafiktaxa för Länstrafiken Kronoberg. Länstrafiktaxa 2025 har tagits fram för att möta önskade mål för att stärka verksamhetens intäkter och innebär att alla biljettslag höjs med i genomsnitt 2 procent. Höjningen omfattar såväl enkel- som periodbiljetter, och färdtjänsttaxan justeras för att följa taxan för den allmänna kollektivtrafiken. Bedömningen är att taxehöjningen väntas bidra med en intäktsförstärkning om cirka 5 miljoner kronor för helåret 2025. Taxeförändringarna träder i kraft den 7 januari 2025. Uppdaterade skrivningar finns rörande punkterna 3 och 5 i taxedokumentet.

Trafiknämnden beslutade § 66 att föreslå regionfullmäktige fastställa Länstrafiktaxa 2025 enligt upprättad handling

13. Administrativa taxor och avgifter 2025

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige fastställer administrativa taxor och avgifter 2025.

Sammanfattning

Regionfullmäktige fattar årligen beslut om administrativa taxor och avgifter. Dokumentet omfattar taxor och avgifter avseende följande: - Utlämnande av allmän handling. - Faktureringsavgift - Kravhantering - Avgift för administration och samordning av datauttag för forskningsändamål.

De delar som har reviderats i jämförelse med administrativa taxor och avgifter 2024 är av redaktionell karaktär. Förtydligande har gjorts i vissa avseenden rörande undantag från uttag av avgift för utlämnande av papperskopia samt faktureringsavgift vid utlämnande av papperskopia som skickas med post. 

14. Taxor och avgifter 2025 - hälso- och sjukvården

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige fastställer taxor och avgifter inom hälso- och sjukvården 2025 i enlighet med bilagorna 1–6.

Sammanfattning

Hälso- och sjukvårdsnämnden förbereder förslag till taxor och avgifter inom hälso- och sjukvården till regionfullmäktige. Inför 2025 har förvaltningen sett över ett antal avgifter. Följande avgiftsförändringar föreslås gälla från och med 1 januari 2025 förutom de två förslag om en genomgående höjning av patientavgifterna med 50 kronor och 25 kronor för gruppbesöken samt höjning av uteblivandeavgifterna som förslås gälla från och med 1 april 2025 inom hälso- och sjukvården.

Avgifter i öppen hälso- och sjukvård 2025

- Att höja avgiften för ett akutbesök hos läkare till 500 kronor samt höja avgiften för ett akutbesök hos annan vårdpersonal än läkare till 200 kronor.
- Att höja avgiften för ambulanssjukvård till 200 kronor.
- Att generellt höja alla patientavgifter med 50 kronor som är aktuella för en höjning i öppenvården. För gruppbesöken blir höjningen hälften så stor det vill säga 25 kronor.
- Att höja uteblivandeavgifterna till dubbel ordinarie patientavgift alternativt höja med 200 kronor utöver besökstypens ordinarie patientavgift.
- Att avgiftsbefria barnhälsovård och hälso- och sjukvård för oförsäkrade barn upp till 18 år.
- Att debitera en avgift på 350 kronor för ej återlämnad blodtrycksmätare eller ej återlämnad i brukbart skick på grund av oaktsam användning.

Avgifter i slutenvård 2025: Inget förslag på förändring.

Egenavgifter och hyror för tekniska hjälpmedel 2025: Att höja egenavgiften för tekniska hjälpmedel med 50 kronor (motsvarande ca 14 procent.) För att följa rådande enhetlig taxa för hjälpmedel sänks avgiften för hörapparater från 950 kronor till 800 kronor och avgiften för elrullstolar höjs till 800 kronor. Att höja egenavgiften för nutrition genom att årligen följa Konsumentverkets index för mat för vuxna 61–74 år med -40 procent avseende personer i ordinärt boende.

Avgifter för intyg och åtgärder/undersökning 2025: Att höja vaccinationsavgiften från 300 kronor till 350 kronor samt att ta bort vaccinationsrabatten vid vaccinering av syskongrupp vid sådan vaccinering som sker på patientens egen begäran.

Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade § 110/2024 att föreslå regionfullmäktige fastställa taxor och avgifter inom hälso- och sjukvården 2025 i enlighet med bilagorna 1–6.

Barnrättsperspektiv: En enkel prövning av barnets bästa har genomförts och redovisas i bilaga.

Paus

15. Svar på motion – Förstärk och förbättra vårdval primärvård

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige besvarar motionen med att det redan ingår i nämnden för folkhälsa och vårdvals uppdrag att omvärldsbevaka vårdvalsfrågor samt bereda regelbok, uppdragsspecifikation och ekonomiska regleringar avseende vårdval inom Region Kronoberg för slutligt fastställande i regionfullmäktige

Sammanfattning

Andreas Håkansson (C), Anna Zelvin (KD) och Bo Bergsjö (L) har i en motion föreslagit att nämnden för folkhälsa och vårdval får i uppdrag att undersöka förutsättningarna för en liknande vårdvalsmodell som Region Kalmar län har. Enligt motionärerna bygger Region Kalmar läns vårdvalsmodell på ökad tillit till vårdcentralerna, uppföljningar och att primärvården är en del av ett större system, det vill säga den nära vården. Därtill föreslår motionärerna att nämnden för folkhälsa och vårdval får i uppdrag att återkomma med förslag till genomförande av en vårdvalsmodell för primärvården som bygger på ökad tillit till vårdcentralerna och en förstärkt utveckling av den nära vården samt att involvera samtliga vårdcentraler i länet i ett tidigt stadium av processen. I Kronobergs län har invånarna, genom Vårdval Kronoberg primärvård, själv möjlighet att välja sin vårdcentral. Medborgarna väljer den vårdcentral som passar bäst efter deras behov, och de kan när som helst göra ett nytt val. Region Kronobergs vårdvalssystem baseras utifrån bestämmelserna enligt lag om valfrihetssystem (LOV 2008:962), vilket innebär att:

• Alla invånare har möjlighet att fritt välja vårdcentral.
• Invånarens ställning stärks genom att ersättningen till vårdcentralen följer invånarens val.
• En vårdcentral måste vara godkänd av Region Kronoberg för att få etablera sig med offentlig finansiering.
• Ersättningen till vårdcentralen är likvärdig oavsett om den drivs i privat eller i offentlig regi.
• Såväl ekonomiskt som organisatoriskt ska privata och offentligt drivna vårdcentraler behandlas konkurrensneutralt.

Enligt nämnden för folkhälsa och vårdvals reglementet ingår det i nämndens uppgifter att bereda regelbok, uppdragsspecifikation och ekonomiska regleringar avseende vårdval inom Region Kronoberg för slutligt fastställande i regionfullmäktige. Inför ändringar i regelböcker förs regelbunden dialog med vårdcentraler samt andra berörda aktörer, såsom IT och smittskyddsläkare. Vid behov utreder och analyserar även nämnden ändringar av ersättningsmodeller.

Nämnden för folkhälsa och vårdval beslutade den 27 februari 2023 att ge verksamhetschef för kundvalsenheten i uppdrag att presentera ett förslag på ersättningsmodell. Uppdraget redovisades och godkändes av nämnden den 27 april 2023. Nämnden för folkhälsa och vårdval beslutade § 42/2024 att föreslå regionfullmäktige besvara motionen med att det redan ingår i nämnden för folkhälsas uppgifter att omvärldsbevaka vårdvalsfrågor och bereda regelbok, uppdragsspecifikation och ekonomiska regleringar avseende vårdval samt att dialog redan förs med vårdcentraler. 

16. Svar på motion om att utreda möjligheter med digital teknik för visning av Kronobergs slottsruin

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige besvarar motionen i enlighet med redovisat yttrande.

Sammanfattning

Pernilla Wikelund (SD) har i en motion föreslagit att utreda möjligheter med digital teknik för visning av Kronobergs slottsruin. Motionären vill också se en samverkan mellan Region Kronoberg, Kulturparken Småland AB och Växjö kommun gentemot Statens Fastighetsverk för ett ökat tillskott för renovering av slottsruinen. Region Kronoberg samverkar redan med i motionen nämnda parter i frågan kring slottsruinen, och har fört och kommer även framgent föra samtal med Statens Fastighetsverk om bland annat tillskott till renovering.

När det gäller att använda digital teknik för visning av slottsruinen, är detta redan på plats genom Kulturparken Smålands ”Digitalt museum”, vilket tillgängliggör slottsruinen digitalt. Kulturnämnden beslutade § 39/2024 att föreslå regionfullmäktige besvara motionen i enlighet med redovisat yttrande.

Paus

17. Svar på motion om satsningar på omställningsarbetet i primärvården – Användning av sektorsbidraget

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige besvarar motionen i enlighet med redovisat yttrande.

Sammanfattning

Anna Zelvin (KD), Elizabeth Peltola (C) och Bo Bergsjö (L) har i en motion föreslagit hur Region Kronoberg bör hantera det utökade sektorsbidraget till regionerna 2024. De föreslår i sin motion:

- Att ge regiondirektören i uppdrag att genomföra satsningarna på primärvården för det sektorsbidrag som tilldelas Region Kronoberg om 119,8 miljoner kronor.

- Att medlen ska användas i enlighet med den fördelning som togs fram i dialog med länets vårdcentraler. Kompetensutveckling och inköp av medicinsk utrustning, att höja ersättningsdelen för hembesök samt möjlighet att ansöka om medel för innovation som ökar tillgängligheten på länets vårdcentraler.

- Att återredovisa till regionstyrelsen hur dessa medel använts första kvartalet 2025 med jämförande statistik hur hembesöken ökat och om detta gett någon effekt på minskade återinläggningar inom 30 dagar.

Svar på motionen: Det utökade sektorsbidraget som tilldelades regionerna för 2024 hanterades i en tilläggsbudget där bidraget fördelades till hälso och sjukvårdsnämnden (90 miljoner kronor) samt nämnden för folkhälsa och vårdval (30 miljoner kronor). Tilläggs-budgeten behandlades och beslutades av regionfullmäktige i juni 2024.

18. Redovisning av partistöd 2023

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige godkänner inkomna redovisningar av partistöd 2023.

Sammanfattning

Det lokala partistödet utgår till partier som är representerade i enlighet med vad som föreskrivs i 4 kap 29 § andra stycket kommunallagen (KL). Partistödet består dels av ett grundstöd, som uppgår till 2,0 prisbasbelopp per parti och år samt ett mandatstöd som uppgår till 2,0 prisbasbelopp per mandat och år. Mottagare av partistöd ska senast 30 juni räkenskapsåret efter att stödet har lämnats, lämna en skriftlig redovisning till regionfullmäktige som visar att partistödet har använts för det ändamål som anges i KL 4 kap 29 § första stycket.

Redovisningen ska innehålla partistödets omfattning, sparat partistöd från föregående år, hur stödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin, om överföringar har gjorts till delar av partiorganisationen utanför regionen och vilka motprestationer som i så fall har erhållits. Vidare ska redovisningen innehålla verksamhetsberättelse och resultaträkning för aktuellt räkenskapsår samt granskningsintyg från granskare som partiet har utsett. Regionfullmäktige beslutar årligen om utbetalning av partistöd.

Har redovisning och granskningsrapport inte lämnats in till regionfullmäktige inom föreskriven tid utbetalas inget partistöd för nästkommande år. Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna, Moderaterna, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet har inkommit med redovisningar av partistöd 2023 i enlighet med kraven i kommunallagen. Redovisningarna har inkommit i föreskriven tid och uppfyller formkraven. 

19. Vårdval Kronoberg, primärvård – Regelbok 2025

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige fastställer Regelbok Vårdval Kronoberg primärvård 2025 med ekonomisk reglering.

Sammanfattning

Vårdval Kronoberg ska erbjuda en mångfald aktörer där patienten gör ett aktivt val, vilket även ska bidra till att det bli lättare att komma i kontakt med vården och därmed ökas tillgängligheten. Valet av vårdcentral ska ses som en överenskommelse mellan invånaren och vårdcentralen. För att bli del av Vårdval Kronoberg primärvård måste aktören uppfylla Region Kronobergs krav enligt uppdragsspecifikationen (regelboken). Därefter ingår aktören ett avtal med Region Kronoberg, vilket ska godkännas av nämnden för folkhälsa och vårdval.

Exempel på förändringar: Regelbok primärvård 2025:

• Invånare som har valt att kontakta hälso- och sjukvården digitalt via exempelvis 1177 direkt och inte kan sluthanteras av denna enhet, ska kunna erbjudas en sömlös digital kontakt till vårdcentralen som invånaren är listad på eller önskar kontakt med.
• 1177 direkt kommer att bli obligatoriskt from 2026.

Ekonomiska regleringar:

• Distanskontakt telefon och skriftlig distanskontakt ingår i urvalet för ersättning/avdrag för uppnådd täckningsgrad
• I ersättning för vård till patient som inte har valt aktuell vårdcentral, kommer att ingå vaccinering (300 kr/tillfälle)
• Kostnadsansvaret för vårdcentralens listade patienter, kommer även att omfattas av ortopedtekniska hjälpmedel av upphandlad leverantör.

Nämnden för folkhälsa och vårdval beslutade § 41/2024 att föreslå regionfullmäktige fastställa Regelbok Vårdval Kronoberg primärvård 2025 med ekonomisk reglering. 

20. Vårdval Kronoberg BUP – Regelbok 2025

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige fastställer Regelbok Vårdval Kronoberg specialiserad barn- och ungdomspsykiatri (BUP) i öppenvård 2025.

Sammanfattning

Region Kronoberg införde 2020 vårdval inom lag om valfrihetssystem för specialiserad barn- och ungdomspsykiatri i öppen vård, vårdval BUP. Regionfullmäktige fastställer årligen regelbok för vårdval BUP som anger förutsättningar och ekonomiska regleringar. Inom vårdval BUP väljer patienten vårdgivare först efter att haft kontakt med ”En väg in” vilka beslutar om patientens fortsatta vård och om hen ska till specialiserad barn- och ungdomspsykiatri i öppen vård eller annan instans.

Några exempel på revideringar i regelboken för 2025 är följande: - Bryta ut komplexa patienter från vårdvalet. - Överflyttning av välinställda patienter med ADHD-läkemedel till Vuxenmottagning inom specialistpsykiatrin. - Förändring av vårdepisoder med tillhörande ersättning. - Möjlighet att starta upp en ny vårdepisod av samma specificitet, förutsatt att föregående vårdepisod är avslutad och antal vårdtillfällen inom vårdepisoden uppfyllts.

Nämnden för folkhälsa och vårdval beslutade § 40/2024 att föreslå regionfullmäktige fastställa Regelbok Vårdval Kronoberg specialiserad barn- och ungdomspsykiatri (BUP) i öppenvård 2025. 

21. Internationell strategi för Region Kronoberg 2024 - 2028

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Fastställa Internationell strategi för Region Kronoberg 2024 – 2028 med bilagor.
2. Uppdra åt regionstyrelsen att bereda handlingsplan för 2025.

Sammanfattning

Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade i december 2023 (§292) att uppdra åt regiondirektören att bereda Internationell strategi för Region Kronoberg 2024 och framåt för slutligt beslut i regionfullmäktige. Internationell strategi för Region Kronoberg 2024 – 2028 anger syfte med Region Kronobergs internationella arbete, samt prioriteringar och riktlinjer för att arbetet ska kunna bedrivas på ett ändamålsenligt sätt. Strategin tydliggör också ansvaret inom organisationen. Som bilagor finns också en uppförandekod för internationella samarbeten, en specifikation av Region Kronobergs strategier samt en företeckning över Region Kronobergs internationella samarbeten. Strategin ska i nästa skede kompletteras med en årlig handlingsplan. 

22. Kulturplan Kronoberg 2025–2028

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige godkänner Kulturplan Kronoberg 2025– 2028.

Sammanfattning

Region Kronoberg reviderar den regionala kulturplanen inför perioden 2025–2028. Ett förslag har tagits fram av kulturnämnden för beslut i regionfullmäktige. Region Kronoberg ingår i den statliga kultursamverkansmodellen, där staten och regionerna samverkar kring de nationella kulturpolitiska målen i hela landet. Det sker bland annat genom att regionerna fördelar egna medel och statsbidrag till regional kulturverksamhet i respektive län. Kultursamverkansmodellen och den regionala kulturplanen regleras av lag 2010:1919, förordning 2010:2012 samt Kulturrådets riktlinjer och villkor.

Den regionala kulturplanen är en långsiktig kulturpolitisk strategi och en förutsättning för att ingå i den statliga kultursamverkansmodellen. Kulturplanen ska beskriva de prioriteringar Region Kronoberg gör i förhållande till de nationella kulturpolitiska målen; kulturpolitikens självständighetsmål, deltagandemål och samhällsmål. Kulturplanen ska även beskriva nuläge och utvecklingsbehov för den regionala kulturverksamheten inom de sju verksamhetsområden som förordningen omfattar.

Region Kronobergs nuvarande kulturplan gäller 2022–2024, det vill säga året ut. Kulturnämnden har utarbetat ett förslag till kulturplan inför beslut i regionfullmäktige i oktober. I tjänsteskrivelsen beskrivs de förutsättningar som reglerar arbetet med kulturplanen, hur revideringsprocessen har genomförts och kortfattat vad förslaget på Kulturplan Kronoberg 2025–2028 innehåller. Grafisk formgivning av kulturplanen och korrekturläsning pågår parallellt med beslutprocessen.

En färdig slutversion läggs till handlingarna inför beslut i regionfullmäktige. Slutversionen av kulturplanen kommer att tillgänglighetsanpassas och finnas tillgänglig i tryckt och digitalt format. Även kortversionen av kulturplanen kommer att formges grafiskt samt översättas till de fem nationella minoritetsspråken. Kulturnämnden beslutade § 56/2024 att föreslå regionfullmäktige godkänna Kulturplan Kronoberg 2025– 2028.

23. Investeringsbeslut gällande ombyggnation av vårdcentralen Teleborg och tillskapande av lokaler för familjecentral

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige anslår:

1. 77,1 miljoner kronor för fastighets- och byggkostnader avseende ombyggnation av vårdcentralen Teleborg och tillskapande av lokaler för familjecentral ur regionstyrelsens investeringsram 2024–2026.
2. 0,35 miljoner kronor för medicinteknisk utrustning och inventarier ur regionstyrelsens investeringsram 2024–2026.
3. 0,771 miljoner kronor för konstnärlig gestaltning ur regionstyrelsens investeringsram 2024–2026.

Sammanfattning

Region Kronoberg och Växjö kommun har en gemensam inriktning om att etablera en familjecentral i stadsdelen Teleborg i Växjö. Målet för hälso- och sjukvården med denna satsning, är att tillskapa en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen, i enlighet med hälsooch sjukvårdslagen. Förebyggande insatser för alla främjar jämlik hälsa och levnadsvillkor, vilket har sitt ursprung i tidigare utredning ”Åtgärder för en mer jämlik barnhälsovård” Fastigheten Ryttaren 1 ägs av Region Kronoberg och inrymmer bland annat vårdcentralen Teleborg.

Den byggdes år 1983 och sedan dess har inga större renoveringar genomförts vilket har lett till att fastigheten nu har ett stort underhållsbehov. För vårdcentralens verksamhet ger detta en undermålighet ur flera aspekter som exempelvis hygien, sekretess, tillgänglighet samt arbetsmiljö. Genom denna investering kan en familjecentral tillskapas på Teleborg.

Detta skapar förutsättningar för att ge invånarna förebyggande insatser för alla, vilket främjar jämlik hälsa och levnadsvillkor. Investeringen generar även ändamålsenlig lokal för vårdcentralen Teleborg ur flera perspektiv för patienter och medarbetare, vilket skapar förutsättningar för att verksamheten ska kunna bedriva god och nära vård under lång tid framöver. 

24. Borgensförbindelse AB Transitio

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Region Kronoberg, organisationsnummer 232100-0065, går i borgen såsom för egen skuld för AB Transitio upp till ett belopp om 134 824 000 kronor avseende refinansiering av tre stycken OTU/Contessafordon vilka hyrs från AB Transitio.
2. Uppdra åt regionstyrelsens ordförande och regiondirektören att i förening teckna borgensförbindelsen för finansiering av OTU/Contessa fordon 4383, 4384 och 4385.

Sammanfattning

Region Kronoberg är delägare i vagnbolaget AB Transitio. Region Kronoberg hyr sammanlagt sju OTU/Contessafordon av AB Transitio som används i Öresundstågstrafiken. Den nuvarande finansieringen för tre av dessa fordon som Region Kronoberg tidigare gett Transitio i uppdrag att anskaffa och hyra ut till Region Kronoberg nr 4383, 4384 och 4385 löper ut och behöver refinansieras. För att AB Transitio ska ha möjlighet att refinansiera fordonen behöver regionen förnya sitt borgensåtagande. Belopp per fordon är drygt 44,9 miljoner kronor.

Ett nytt borgensbeslut avseende refinansiering av fordonen behöver då omfatta drygt 134,8 miljoner kronor för att täcka hela lösenbeloppet. Tidigare utställd solidarisk borgen för denna finansiering kommer i och med detta att förfalla och återlämnas. Kostnader och finansiering: Då Region Kronoberg är medlem i Kommuninvest föreslås att upplåning görs genom Kommuninvest. Totalt för Region Kronoberg är det aktuellt att refinansiera 134,8 miljoner kronor. Då fordonens avskrivningstid kommer att justeras utifrån Transitios avskrivningsprinciper när Transitio tar över ägandet av fordonen föranleder detta en ökning av fordonshyran med cirka 1,0 miljon kronor per år och fordon från och med år 2025.

25. Entledigande samt val av val av ledamot i styrelsen för Arvid och Anna Ahls stiftelse för blinda och synskadade inom Kronobergs län för tiden till och med 2026-12-31

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges valberedning har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att: 

1. Entlediga Simon Borup Swalander (M) från uppdraget som ledamot i styrelsen för Arvid och Anna Ahls stiftelse för blinda och synskadade inom Kronobergs län.
2. Utse NN till ledamot i styrelsen för Arvid och Anna Ahls stiftelse för blinda och synskadade inom Kronobergs län.

26. Entledigande samt val av ledamot i styrelsen för Arvid och Anna Ahls stiftelse för reumatikervård inom Kronobergs län för tiden till och med 2026-12-31

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges valberedning har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Entlediga Simon Borup Swalander (M) från uppdraget som ledamot i styrelsen för Arvid och Anna Ahls stiftelse för reumatikervården inom Kronobergs län.
2. Utse NN till ledamot i styrelsen för Arvid och Anna Ahls stiftelse för reumatikervården inom Kronobergs län. 

27. Entledigande samt val av ledamot i styrelsen för Arvid och Anna Ahls stiftelse för MS-sjuka och polioskadade personer i Kronobergs län för tiden till och med 2026-12-31

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges valberedning har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:

1. Entlediga Simon Borup Swalander (M) från uppdraget som ledamot i styrelsen för Arvid och Anna Ahls stiftelse för MSsjuka och polioskadade personer i Kronobergs län.
2. Utse NN till ledamot i styrelsen för Arvid och Anna Ahls stiftelse för MS-sjuka och polioskadade personer i Kronobergs län. 

28. Val av ledamot i regionfullmäktiges valberedning för tiden till och med 2026-10-14

Förslag till beslut

Regionfullmäktige utser NN (V) till ledamot i regionfullmäktiges valberedning.

Sammanfattning

Regionfullmäktige entledigade § 181/2024 Matthias Sjöberg (V) från uppdraget som ledamot i regionfullmäktiges valberedning

29. Entledigande samt val av nämndeman i Göta hovrätt för tiden till och med 2027-12-31

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges valberedning har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att: Entlediga Romeo Pettersson från uppdraget som nämndeman i Göta hovrätt. och utse NN till nämndeman i Göta hovrätt

30. Entledigande samt val av ledamot i trafiknämnden för tiden till och med 2026-12-31

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges valberedning har lämnar följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att: Entlediga Lars-Gunnar Gustafsson (L) från uppdraget som ledamot i trafiknämnden. och utse NN till ledamot i trafiknämnden.

31. Entledigande samt val av ersättare i Samordningsförbundet Värend för tiden till och med 2026-12-31

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges valberedning har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att: Entlediga Magnus Hedin (L) från uppdraget som ersättare i Samordningsförbundet Värend och utse NN till ersättare i Samordningsförbundet Värend. 

32. Entledigande samt val av ledamot i styrelsen för Filmregion Sydost för tiden till och med 2026-12-31

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges valberedning lämnar följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att: Entlediga Erik Persson Timm (L) från uppdraget som ledamot i styrelsen för Filmregion Sydost och utse NN till ledamot i styrelsen för Filmregion Sydost.

33. Entledigande från uppdrag som ledamot i regionfullmäktige

Sammanfattning

Jenny Karlsson (SD) uppsäger sig sitt uppdrag som ledamot i kronobergs regionfullmäktige

34. Entledigande samt val av ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden t.o.m 2026-12-31

Sammanfattning

Jenny Karlsson (SD) uppsäger sig sitt uppdrag som ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden

35. Entledigande samt val av ersättare i trafiknämnden t.o.m 2026-12-31

Sammanfattning

Jenny Karlsson (SD) uppsäger sig sitt uppdrag som ersättare i trafiknämnden

36. Fråga om majoritetsstyret i Region Kronoberg från Robert Fredriksson (SD) till regionstyrelsens ordförande

Sammanfattning

Robert Fredriksson (SD) har ställt följande fråga till Henrietta Modig Serrate (S), regionstyrelsens ordförande: "Kronoberg behöver ett majoritetsstyre för att lösa problemen. Hette det i april 2024. Så här långt har vi sett mer ansträngning för att få styret att framstå som enigt och handlingskraftigt än vi sett beslutsförslag som syftar till att faktiskt lösa problemen med låg bemanning, stress på jobbet och avdelningschefer samt personal med för lågt beslutsmandat.

Med anledning av detta vill jag fråga Henrietta Modig Serrate: - När kommer Kronobergs invånare, verksamheter och personal att få det focus de förtjänar från det ′stabila′ majoritetsstyret?" 

37. Anmälningsärenden

Förslag till beslut

Regionfullmäktige noterar redovisade anmälningsärendena till protokollet.

Anmälningar

24GF2-9 Delårsrapport per augusti 2024 för Styrelsen för Grimslövs folkhögskola - Fastställd 2024-09-12
24GF2-10 §24 GF Delårsrapport per augusti 2024 för Styrelsen för Grimslövs folkhögskola
24PN6-8 §36 PAN Delårsrapport per augusti 2024 för patientnämnden Kallelse
24PN6-6 Delårsrapport per augusti 2024 patientnämnden
24PN6-7 Bilaga uppdragsrapport beslutad augusti 2024 patientnämnden
24NFV14-9 Delårsrapport per augusti 2024 för nämnden för folkhälsa och vårdval, daterad 2024-10-03
24NFV14-10 §49 NFV Delårsrapport per augusti 2024 för nämnden för folkhälsa och vårdval
24SNBK5-5 Delårsrapport per augusti 2024 för Samverkansnämnden Region Blekinge Region Kronoberg
24HSN13-16 §134 HSN Delårsrapport per augusti 2024 för hälsooch sjukvårdsnämnden
24HSN13-10 Delårsrapport per augusti 2024, daterad 2024-09-26
24SNBK5-6 §14 SNBK Delårsrapport per augusti 2024 för Samverkansnämnden Region Blekinge Region Kronoberg

Mötets avslutning

Fullmäktigemöte med Region Kronoberg

Mötesstart: 30/10 kl. 09.00

Mötets kallelse

Regionfullmäktige är Region Kronobergs högsta beslutande organ. De 61 ledamöterna samlas runt åtta gånger per år och beslutar då om övergripande frågor som Regionen hanterar, som till exempel inom vården och länstrafiken.

Detta mötet kommer att kunna ses textat inom några dagar efter mötesdagen. Klicka på "text"-ikonen till vänster om kugghjulet nere till höger i spelaren för att aktivera undertexten. Om ikonen ej syns är texten ej publicerad, men blir det inom kort.

Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.

Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på [email protected] eller ring 0470 - 322 600.