Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Elin LindskogTalare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Gerda Blix, Växjö ForumTalare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Sven Sunesson (C)Talare
Gerda Blix, Växjö ForumTalare
Sven Sunesson (C)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Jan-Olof OlssonTalare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Jan-Olof OlssonTalare
Mikael Johansson (M)Talare
Jan-Olof OlssonTalare
Mikael Johansson (M)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Per ÅgrenTalare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Per ÅgrenTalare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Per ÅgrenTalare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Olof ThelinTalare
Robert Fredriksson (SD)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Stefan Jönsson (S)Talare
Mikael Johansson (M)Talare
Stefan Jönsson (S)Talare
Mikael Johansson (M)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Emelie Öberg (S)Talare
Mikael Johansson (M)Talare
Emelie Öberg (S)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Mikael Johansson (M)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Mikael Johansson (M)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Thomas Ragnarsson (M)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Carina Bengtsson (C)Talare
Robert Olesen (S)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Mötet återupptas ca kl. 10:20Talare
Mötet återupptas straxTalare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Mikael Johansson (M)Talare
Melena Jönsson (SD)Talare
Kerstin Wiréhn (V)Talare
Maria Grans (L)Talare
Eva Johnsson (KD)Talare
Carl-Olof Bengtsson (S)Talare
Peter Freij (S)Talare
Stefan Jönsson (S)Talare
Mikael Jeansson (S)Talare
Michael Sjöö (S)Talare
Joakim Pohlman (S)Talare
Lars-Olof Petersson (S)Talare
Anna Zelvin (KD)Talare
Eva Ballovarre (S)Talare
Carl-Olof Bengtsson (S)Talare
Roland Gustbée (M)Talare
Carl-Olof Bengtsson (S)Talare
Mikael Johansson (M)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Roland Gustbée (M)Talare
Anna Zelvin (KD)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Mikael Johansson (M)Talare
Robert Olesen (S)Talare
Sven Sunesson (C)Talare
Eva Johnsson (KD)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Mötet återupptas ca kl. 11:45Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Mikael Johansson (M)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Mikael Johansson (M)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Eva Johnsson (KD)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Eva Johnsson (KD)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Lena Wibroe (M)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Lena Wibroe (M)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Eva-Britt Svensson (V)Talare
Anna Zelvin (KD)Talare
Eva-Britt Svensson (V)Talare
Eva-Britt Svensson (V)Talare
Anna Zelvin (KD)Talare
Eva-Britt Svensson (V)Talare
Roland Gustbée (M)Talare
Eva-Britt Svensson (V)Talare
Roland Gustbée (M)Talare
Eva-Britt Svensson (V)Talare
Eva Johnsson (KD)Talare
Eva-Britt Svensson (V)Talare
Eva Johnsson (KD)Talare
Eva-Britt Svensson (V)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Mötet återupptas ca kl. 13:35Talare
Mötet återupptas ca kl. 13:30Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Ted Strand (SD)Talare
Roland Gustbée (M)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Roland Gustbée (M)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Matthias Sjöberg (V)Talare
Roland Gustbée (M)Talare
Carl-Olof Bengtsson (S)Talare
Eva Johnsson (KD)Talare
Carl-Olof Bengtsson (S)Talare
Eva Johnsson (KD)Talare
Carl-Olof Bengtsson (S)Talare
Ingemar Swalander (M)Talare
Lena Wibroe (M)Talare
Kerstin Wiréhn (V)Talare
Sven Sunesson (C)Talare
Kerstin Wiréhn (V)Talare
Sven Sunesson (C)Talare
Stefan Jönsson (S)Talare
Thomas Haraldsson (C)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Mötet återupptas ca kl. 14:55Talare
Mötet återupptas straxTalare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Ricardo Chavez (KD)Talare
Eva-Britt Svensson (V)Talare
Ricardo Chavez (KD)Talare
Eva-Britt Svensson (V)Talare
Ricardo Chavez (KD)Talare
René Jaramillo (M)Talare
Christer Persson (V)Talare
Roland Gustbée (M)Talare
Christer Persson (V)Talare
Roland Gustbée (M)Talare
Christer Persson (V)Talare
Anna Zelvin (KD)Talare
Christer Persson (V)Talare
Anna Zelvin (KD)Talare
Christer Persson (V)Talare
Mikael Johansson (M)Talare
Christer Persson (V)Talare
Mikael Johansson (M)Talare
Christer Persson (V)Talare
Pernilla Tornéus (M)Talare
Robert Fredriksson (SD)Talare
Andreas Håkansson (C)Talare
Magnus Carlberg (S)Talare
Patrik Åkesson (KD)Talare
Iréne Bladh (M)Talare
Carl-Olof Bengtsson (S)Talare
Iréne Bladh (M)Talare
Ove Löfqvist (M)Talare
Margareta Schlee (M)Talare
Golnoush Lundén (C)Talare
Matthias Sjöberg (V)Talare
Robert Fredriksson (SD)Talare
Matthias Sjöberg (V)Talare
Robert Fredriksson (SD)Talare
Matthias Sjöberg (V)Talare
Bo Frank (M)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Mötet återupptas ca kl. 16.15Talare
Anna Zelvin (KD)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Robert Olesen (S)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Robert Olesen (S)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Roland Gustbée (M)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Roland Gustbée (M)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Robert Fredriksson (SD)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Robert Fredriksson (SD)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Melena Jönsson (SD)Talare
Maria Grans (L)Talare
Malin Stadig Lundgren (KD)Talare
Carin Högstedt (V)Talare
Thomas Ragnarsson (M)Talare
Eva Ballovarre (S)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Eva Ballovarre (S)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Jeanette Schölin (SD)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Yngve Filipsson (L)Talare
Pernilla Tornéus (M)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Pernilla Tornéus (M)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Eva Johnsson (KD)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Yngve Filipsson (L)Talare
Sven Sunesson (C)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Sven Sunesson (C)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Thomas Haraldsson (C)Talare
Ove Löfqvist (M)Talare
Thomas Haraldsson (C)Talare
Mikael Johansson (M)Talare
Roland Gustbée (M)Talare
Bo Frank (M)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Bo Frank (M)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Anna Zelvin (KD)Talare
Matthias Sjöberg (V)Talare
Eva Johnsson (KD)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Eva Johnsson (KD)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Eva Johnsson (KD)Talare
Joakim Pohlman (S)Talare
Carin Högstedt (V)Talare
Joakim Pohlman (S)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Joakim Pohlman (S)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Anna Zelvin (KD)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Anna Zelvin (KD)Talare
Golnoush Lundén (C)Talare
Mikael Johansson (M)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Mikael Johansson (M)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Mikael Johansson (M)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Eva Johnsson (KD)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Eva Johnsson (KD)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Golnoush Lundén (C)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Golnoush Lundén (C)Talare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Roland Gustbée (M)Talare
Yngve Filipsson (L)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Mötet återupptas ca kl. 18:40Talare
Mötet återupptas snartTalare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Elin LindskogTalare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Elin LindskogTalare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Yngve Filipsson (L)Talare
Robert Olesen (S)Talare
Roland Gustbée (M)Talare
Carl-Olof Bengtsson (S)Talare
Bo Frank (M)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Robert Olesen (S)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Gunnar Nordmark (L)Talare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Elin LindskogTalare
Britt-Louise BerndtssonTalare
Magnus Carlberg (S)Talare
Carina Bengtsson (C)Talare
Britt-Louise BerndtssonMötets öppnande samt upprop
1. Godkännande av föredragningslista
Förslag till beslut
Regionfullmäktige godkänner föredragningslistan.
2. Val av justerare och justeringsdatum
Förslag till beslut
Regionfullmäktige utser Pernilla Sjöberg (M) och RosMarie Jönsson Neckö (S) att jämte ordförande justera protokollet.
Justering sker digitalt senast den 9 mars 2022.
3. Allmänhetens frågestund
Sammanfattning
Vid regionfullmäktiges ordinarie sammanträden har allmänheten möjlighet att ställa frågor inom Region Kronobergs kompetensområde. Frågestunden varar maximalt 30 minuter. Fråga som ställs ska vara på maximalt tre minuter och kunna besvaras med ett svar på en minut. Frågeställaren kan därefter ställa en följdfråga på maximalt en minut. Under frågestunden får inte någon överläggning förekomma. Till regionfullmäktiges sammanträde finns även möjligheten att i förväg ställa en fråga till allmänhetens frågestund via Region Kronobergs hemsida.
4. Ledamöternas frågestund
Sammanfattning
Vid regionfullmäktiges ordinarie sammanträden har ledamöterna möjlighet att ställa frågor för inhämtande av sakupplysningar inom Region Kronobergs kompetensområde. Fråga får ställas till ordförande och vice ordförande i en styrelse, nämnd, beredning eller i övrigt som fullmäktige bestämmer. Frågan ska vara tydlig och kunna besvaras på högst en minut. Den som ställt frågan har möjlighet till en följdfråga på högst en minut som i sin tur ska kunna besvaras på högst en minut. Endast frågeställaren och den svarande deltar i överläggningen.
5. Inkomna interpellationer
Förslag till beslut
Regionfullmäktige medger att interpellationen får ställas.
Sammanfattning
Ledamöter i regionfullmäktige får ställa interpellationer inom regionfullmäktiges, regionstyrelsens eller en nämnds handläggning. Interpellation får inte ställas i ärende om myndighetsutövning mot enskild. Interpellationen ska ha ett bestämt innehåll och en motivering. Interpellation bör endast ställas i angelägenheter av större intresse för Region Kronoberg. En interpellation får ställas till ordföranden eller vice ordförande i en styrelse, nämnd, beredning eller ett utskott eller i övrigt som fullmäktige bestämmer. Interpellationen ska vara skriftlig och ha inkommit till Region Kronobergs kansli senast kl. 12.00 den tionde arbetsdagen före sammanträdet där ledamoten avser att ställa den. Svaret på interpellationen ska vara skriftligt och finnas tillgängligt dagen före sammanträdet. En interpellation bör besvaras under det sammanträde den ställts. Inför mötet har följande interpellationer inkommit: - Interpellation till trafiknämndens ordförande Carina Bengtsson (C)
- Kommer färdtjänstresor till och från vallokaler vara avgiftsfria?
Interpellationen kommer att behandlas under ärende 11.
6. Lägesrapport – Covid-19 i Kronobergs län
7. Översyn av verksamheten i IT-Plattform Småland och Öland AB
Förslag till beslut
Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:
- Avveckla IT-Plattform Småland och Öland AB genom snabbavveckling.
- Uppdra åt regionstyrelsen att tillsammans med Region Kalmar län och Region Jönköpings län skapa förutsättningar för ett fortsatt samarbete i syfte att stödja den digitala utvecklingen inom besöksnäringen och utvecklingen av gemensamma digitala lösningar.
Sammanfattning
IT-plattform Småland & Öland AB bildades våren 2014 och ägs sedan 2018 gemensamt av Region Kronoberg och Region Kalmar län. Bolaget har en styrelse där ägarna finns representerade och har vardera tre ordinarie platser i styrelsen samt besöksnäringsansvarig på Region Kalmar län och VD på AB Destination Småland som adjungerade. De båda ägarna initierade hösten 2020 en process för översyn av innehåll, samverkansformer och organisation för bolagets framtida verksamhet. Eventuella förändringar bör kunna genomföras senast 2023-01-01.
Genom en arbetsgrupp och med stöd av expertis har översynen genomförts och man har bl.a. analyserat framtida behov och alternativ för hantering av befintligt bolag samt gjort en genomgång av gällande nyttjande- och samarbetsavtal avseende domäner och därtill hörande tekniska lösningar. Därutöver har kontinuerlig dialog förts med Smålands Turism AB i Jönköpings län.
Sammanfattningsvis har genomförd översyn identifierat behovet av tre funktioner framöver – digitaliseringsstrateg, webb-redaktör och riktade projektinsatser – och ett antal avtal som bör revideras med hänsyn till en ny organisering av samarbetet. Avveckling av bolaget bedöms vara en lämplig åtgärd och för detta har så kallad snabbavveckling bedömts vara det mest lämpliga alternativet med hänsyn till kostnader och genomförandetid.
8. Investeringsbeslut gällande Ljungby lasaretts lokal- och fastighetsutveckling – ny vårdbyggnad inom sjukhusområdet
Förslag till beslut
Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:
- Riva byggnad 1 A och 1 K lågdel.
- Hyra modul för verksamhet under perioden 2023–2029.
- Uppföra en ny vårdbyggnad enligt redovisat förslag.
- Genomföra förstärkning av byggnad 1 C och renovering av tomställda ytor enligt förslaget.
- Anslå 1240 miljoner kronor för investeringskostnader och 49 miljoner kronor för driftkostnader.
- Uppdra åt regionstyrelsen att bereda finansiering för investering- och driftkostnader i kommande budgetprocesser.
- Föreslå regionstyrelsen att upphäva beslut § 277/16 avseende avdelning 5 och 6.
Sammanfattning
Regionstyrelsen gav inriktningsbeslut i november 2020 att uppdra åt regiondirektören att bereda beslutsunderlag för investering där ett lokaloch fastighetsförslag innebar en nybyggnation som ersätter byggnad 1 A och 1 M vid Ljungby lasarett och att den fortsatta lokal- och fastighetsplaneringen inom Ljungby lasarett ska utgå från utvecklingen av den nära vården i Kronobergs län.
Likaså tog regionfullmäktige under våren 2019 ett inriktningsbeslut om ett nytt sjukhus i Växjö där en av de 13 beslutspunkterna beskrev att Ljungby lasarett skulle fortsatt utvecklas.
Förslag till investeringsbeslut svarar på uppdragen ovan. Förslaget innebär att en ny vårdbyggnad vid Ljungby lasarett för akutmottagning, bild- och funktionsmedicin (röntgen), operationsavdelning, sterilcentral samt vårdavdelningar uppförs. När verksamheten flyttar in i nya vårdbyggnaden tomställs ytor som renoveras i etapper, två byggnader rivs.
8. Investeringsbeslut gällande Ljungby lasaretts lokal- och fastighetsutveckling – ny vårdbyggnad inom sjukhusområdet
Förslag till beslut
Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att:
- Riva byggnad 1 A och 1 K lågdel.
- Hyra modul för verksamhet under perioden 2023–2029.
- Uppföra en ny vårdbyggnad enligt redovisat förslag.
- Genomföra förstärkning av byggnad 1 C och renovering av tomställda ytor enligt förslaget.
- Anslå 1240 miljoner kronor för investeringskostnader och 49 miljoner kronor för driftkostnader.
- Uppdra åt regionstyrelsen att bereda finansiering för investering- och driftkostnader i kommande budgetprocesser.
- Föreslå regionstyrelsen att upphäva beslut § 277/16 avseende avdelning 5 och 6.
Sammanfattning
Regionstyrelsen gav inriktningsbeslut i november 2020 att uppdra åt regiondirektören att bereda beslutsunderlag för investering där ett lokaloch fastighetsförslag innebar en nybyggnation som ersätter byggnad 1 A och 1 M vid Ljungby lasarett och att den fortsatta lokal- och fastighetsplaneringen inom Ljungby lasarett ska utgå från utvecklingen av den nära vården i Kronobergs län.
Likaså tog regionfullmäktige under våren 2019 ett inriktningsbeslut om ett nytt sjukhus i Växjö där en av de 13 beslutspunkterna beskrev att Ljungby lasarett skulle fortsatt utvecklas.
Förslag till investeringsbeslut svarar på uppdragen ovan. Förslaget innebär att en ny vårdbyggnad vid Ljungby lasarett för akutmottagning, bild- och funktionsmedicin (röntgen), operationsavdelning, sterilcentral samt vårdavdelningar uppförs. När verksamheten flyttar in i nya vårdbyggnaden tomställs ytor som renoveras i etapper, två byggnader rivs.
3. Allmänhetens frågestund
Sammanfattning
Vid regionfullmäktiges ordinarie sammanträden har allmänheten möjlighet att ställa frågor inom Region Kronobergs kompetensområde. Frågestunden varar maximalt 30 minuter. Fråga som ställs ska vara på maximalt tre minuter och kunna besvaras med ett svar på en minut. Frågeställaren kan därefter ställa en följdfråga på maximalt en minut. Under frågestunden får inte någon överläggning förekomma. Till regionfullmäktiges sammanträde finns även möjligheten att i förväg ställa en fråga till allmänhetens frågestund via Region Kronobergs hemsida.
9. Byggnation av nytt sjukhus i Växjö
Förslag till beslut
Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att
- Bygga nytt sjukhus i Räppe i enlighet med de gemensamma förutsättningar som anges i bilaga 1 ”Gemensamma förutsättningar för båda alternativen”.
- Beslutet innebär att beställning av fas 1 för huvuddelarna sjukhusbyggnaden, servicebyggnaden och yttre mark genomförs.
- Uppdra åt regionstyrelsen att bereda finansiering för investering- och driftkostnader i kommande budgetprocesser.
Sammanfattning
Regionfullmäktige beslöt enhälligt § 73/19 att fastställa inriktningsbeslut innebärande att ett nytt sjukhus byggs i Växjö som ersätter nuvarande Centrallasarett i Växjö. Därutöver lämnade regionfullmäktige flera uppdrag kopplade till inriktningsbeslutet. Samtliga uppdrag är verkställda eller är under verkställande och ärendet om byggnation av nytt sjukhus är nu berett inför slutligt ställningstagande vid regionfullmäktiges sammanträde den 2 mars 2022.
I föreliggande ärende har förvaltningen beskrivit två alternativ för byggnation av nytt sjukhus i Växjö:
- Byggnation av nytt sjukhus i Räppe.
- Byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt.
De båda alternativen beskrivs utifrån gemensamma förutsättningar för byggnation av nytt sjukhus, därefter beskrivs alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe och alternativ byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt var och en för sig. Sedan beskrivs en jämförelse av möjligheter och risker med alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe och byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt. Vidare lämnas en ekonomisk jämförelse mellan de båda alternativen, samt en prövning av barnens bästa i enlighet med barnkonventionen. Investeringsutgiften för alternativet att bygga nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt anges i kalkylen till cirka 8,0 miljarder kronor. Totalt med restvärden och försäljning av mark cirka 8,1 miljarder. Investeringsutgiften för alternativet att bygga nytt sjukhus i Räppe anges i kalkylen till cirka 7,9 miljarder kronor, med utgift för infrastruktur och exploateringsavtal, samt restvärden och försäljning av fastighet. Investeringsutgifterna får de båda alternativen skiljer sig inte avsevärt åt från varandra, vilket även förstudien indikerade. Däremot påverkas den årliga driftkostnaden avsevärt mellan de båda alternativen, beroende på tidsperspektiv. Om ett nytt sjukhus byggs i Räppe kommer detta att stå klart 2029. Det innebär att hela utgiften börjar då skrivas av enligt olika avskrivningsperioder beroende på investering. Om ett nytt sjukhus byggs på befintlig sjukhustomt förnyas sjukhuset i fem etapper, vilket gör att driftkostnaden kommer successivt i takt med att byggnaderna blir färdiga. Beroende på tidsperspektiv, blir jämförelsen olika. I jämförelsen i bilaga 5 beskrivs kostnaden fram till 2050. För Räppealternativet innebär det att byggnaden då har skrivits av i 20 år, medan avskrivningen för den sista etappen i byggnation av nytt sjukhus på befintlig tomt endast har skrivits av i 2 år. I underlaget redovisas ett antal risker och möjligheter ur ett antal olika perspektiv. Det framgår att alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe är förenat med färre risker och fler möjligheter än alternativ byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt. Den kommande beslutsprocessen efter regionfullmäktiges beslut den 2 mars 2022 beror på vilket beslut regionfullmäktige fattar. - Om regionfullmäktige fattar beslut om att ett nytt sjukhus ska uppföras på tomten i Räppe innebär det att beställning av fas 1 för huvuddelarna sjukhusbyggnaden, servicebyggnaden och yttre mark genomförs. Fas 2- beställningar tas upp för senare beslut i regionfullmäktige. - Om regionfullmäktige fattar beslut om att ett nytt sjukhus ska uppföras på befintlig sjukhustomt, uppdras åt regionstyrelsen att bereda inriktningsbeslut gällande etapp 1, påbyggnad av hus G och nybyggnation av hus L, för slutligt ställningstagande i regionfullmäktige. Arbetet med att ta fram en ny detaljplan för området påbörjas i samverkan med Växjö kommun. Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade § 25/22 att:
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari ta fram förslag på hur de båda alternativen (Räppealternativet och CLV 2.0) ska finansieras.
- Uppdra åt regiondirektören att anordna en medborgardialog under februari månad där även politiska företrädare närvarar.
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari återkomma med en fortsatt utredning kring infrastrukturen avseende alternativet att bygga nytt sjukhus på befintlig tomt, CLV 2.0.
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari förtydliga beslutsunderlaget avseende upphandlingsprocesserna i de båda alternativen (Räppealternativet och CLV 2.0).
Samtliga uppdrag är verkställda och inarbetade i beslutsunderlaget. Medborgardialogen genomfördes den 7 februari 2022.
9. Byggnation av nytt sjukhus i Växjö
Förslag till beslut
Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att
- Bygga nytt sjukhus i Räppe i enlighet med de gemensamma förutsättningar som anges i bilaga 1 ”Gemensamma förutsättningar för båda alternativen”.
- Beslutet innebär att beställning av fas 1 för huvuddelarna sjukhusbyggnaden, servicebyggnaden och yttre mark genomförs.
- Uppdra åt regionstyrelsen att bereda finansiering för investering- och driftkostnader i kommande budgetprocesser.
Sammanfattning
Regionfullmäktige beslöt enhälligt § 73/19 att fastställa inriktningsbeslut innebärande att ett nytt sjukhus byggs i Växjö som ersätter nuvarande Centrallasarett i Växjö. Därutöver lämnade regionfullmäktige flera uppdrag kopplade till inriktningsbeslutet. Samtliga uppdrag är verkställda eller är under verkställande och ärendet om byggnation av nytt sjukhus är nu berett inför slutligt ställningstagande vid regionfullmäktiges sammanträde den 2 mars 2022.
I föreliggande ärende har förvaltningen beskrivit två alternativ för byggnation av nytt sjukhus i Växjö:
- Byggnation av nytt sjukhus i Räppe.
- Byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt.
De båda alternativen beskrivs utifrån gemensamma förutsättningar för byggnation av nytt sjukhus, därefter beskrivs alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe och alternativ byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt var och en för sig. Sedan beskrivs en jämförelse av möjligheter och risker med alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe och byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt. Vidare lämnas en ekonomisk jämförelse mellan de båda alternativen, samt en prövning av barnens bästa i enlighet med barnkonventionen. Investeringsutgiften för alternativet att bygga nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt anges i kalkylen till cirka 8,0 miljarder kronor. Totalt med restvärden och försäljning av mark cirka 8,1 miljarder. Investeringsutgiften för alternativet att bygga nytt sjukhus i Räppe anges i kalkylen till cirka 7,9 miljarder kronor, med utgift för infrastruktur och exploateringsavtal, samt restvärden och försäljning av fastighet. Investeringsutgifterna får de båda alternativen skiljer sig inte avsevärt åt från varandra, vilket även förstudien indikerade. Däremot påverkas den årliga driftkostnaden avsevärt mellan de båda alternativen, beroende på tidsperspektiv. Om ett nytt sjukhus byggs i Räppe kommer detta att stå klart 2029. Det innebär att hela utgiften börjar då skrivas av enligt olika avskrivningsperioder beroende på investering. Om ett nytt sjukhus byggs på befintlig sjukhustomt förnyas sjukhuset i fem etapper, vilket gör att driftkostnaden kommer successivt i takt med att byggnaderna blir färdiga. Beroende på tidsperspektiv, blir jämförelsen olika. I jämförelsen i bilaga 5 beskrivs kostnaden fram till 2050. För Räppealternativet innebär det att byggnaden då har skrivits av i 20 år, medan avskrivningen för den sista etappen i byggnation av nytt sjukhus på befintlig tomt endast har skrivits av i 2 år. I underlaget redovisas ett antal risker och möjligheter ur ett antal olika perspektiv. Det framgår att alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe är förenat med färre risker och fler möjligheter än alternativ byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt. Den kommande beslutsprocessen efter regionfullmäktiges beslut den 2 mars 2022 beror på vilket beslut regionfullmäktige fattar. - Om regionfullmäktige fattar beslut om att ett nytt sjukhus ska uppföras på tomten i Räppe innebär det att beställning av fas 1 för huvuddelarna sjukhusbyggnaden, servicebyggnaden och yttre mark genomförs. Fas 2- beställningar tas upp för senare beslut i regionfullmäktige. - Om regionfullmäktige fattar beslut om att ett nytt sjukhus ska uppföras på befintlig sjukhustomt, uppdras åt regionstyrelsen att bereda inriktningsbeslut gällande etapp 1, påbyggnad av hus G och nybyggnation av hus L, för slutligt ställningstagande i regionfullmäktige. Arbetet med att ta fram en ny detaljplan för området påbörjas i samverkan med Växjö kommun. Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade § 25/22 att:
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari ta fram förslag på hur de båda alternativen (Räppealternativet och CLV 2.0) ska finansieras.
- Uppdra åt regiondirektören att anordna en medborgardialog under februari månad där även politiska företrädare närvarar.
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari återkomma med en fortsatt utredning kring infrastrukturen avseende alternativet att bygga nytt sjukhus på befintlig tomt, CLV 2.0.
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari förtydliga beslutsunderlaget avseende upphandlingsprocesserna i de båda alternativen (Räppealternativet och CLV 2.0).
Samtliga uppdrag är verkställda och inarbetade i beslutsunderlaget. Medborgardialogen genomfördes den 7 februari 2022.
Upprop
9. Byggnation av nytt sjukhus i Växjö
Förslag till beslut
Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att
- Bygga nytt sjukhus i Räppe i enlighet med de gemensamma förutsättningar som anges i bilaga 1 ”Gemensamma förutsättningar för båda alternativen”.
- Beslutet innebär att beställning av fas 1 för huvuddelarna sjukhusbyggnaden, servicebyggnaden och yttre mark genomförs.
- Uppdra åt regionstyrelsen att bereda finansiering för investering- och driftkostnader i kommande budgetprocesser.
Sammanfattning
Regionfullmäktige beslöt enhälligt § 73/19 att fastställa inriktningsbeslut innebärande att ett nytt sjukhus byggs i Växjö som ersätter nuvarande Centrallasarett i Växjö. Därutöver lämnade regionfullmäktige flera uppdrag kopplade till inriktningsbeslutet. Samtliga uppdrag är verkställda eller är under verkställande och ärendet om byggnation av nytt sjukhus är nu berett inför slutligt ställningstagande vid regionfullmäktiges sammanträde den 2 mars 2022.
I föreliggande ärende har förvaltningen beskrivit två alternativ för byggnation av nytt sjukhus i Växjö:
- Byggnation av nytt sjukhus i Räppe.
- Byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt.
De båda alternativen beskrivs utifrån gemensamma förutsättningar för byggnation av nytt sjukhus, därefter beskrivs alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe och alternativ byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt var och en för sig. Sedan beskrivs en jämförelse av möjligheter och risker med alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe och byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt. Vidare lämnas en ekonomisk jämförelse mellan de båda alternativen, samt en prövning av barnens bästa i enlighet med barnkonventionen. Investeringsutgiften för alternativet att bygga nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt anges i kalkylen till cirka 8,0 miljarder kronor. Totalt med restvärden och försäljning av mark cirka 8,1 miljarder. Investeringsutgiften för alternativet att bygga nytt sjukhus i Räppe anges i kalkylen till cirka 7,9 miljarder kronor, med utgift för infrastruktur och exploateringsavtal, samt restvärden och försäljning av fastighet. Investeringsutgifterna får de båda alternativen skiljer sig inte avsevärt åt från varandra, vilket även förstudien indikerade. Däremot påverkas den årliga driftkostnaden avsevärt mellan de båda alternativen, beroende på tidsperspektiv. Om ett nytt sjukhus byggs i Räppe kommer detta att stå klart 2029. Det innebär att hela utgiften börjar då skrivas av enligt olika avskrivningsperioder beroende på investering. Om ett nytt sjukhus byggs på befintlig sjukhustomt förnyas sjukhuset i fem etapper, vilket gör att driftkostnaden kommer successivt i takt med att byggnaderna blir färdiga. Beroende på tidsperspektiv, blir jämförelsen olika. I jämförelsen i bilaga 5 beskrivs kostnaden fram till 2050. För Räppealternativet innebär det att byggnaden då har skrivits av i 20 år, medan avskrivningen för den sista etappen i byggnation av nytt sjukhus på befintlig tomt endast har skrivits av i 2 år. I underlaget redovisas ett antal risker och möjligheter ur ett antal olika perspektiv. Det framgår att alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe är förenat med färre risker och fler möjligheter än alternativ byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt. Den kommande beslutsprocessen efter regionfullmäktiges beslut den 2 mars 2022 beror på vilket beslut regionfullmäktige fattar. - Om regionfullmäktige fattar beslut om att ett nytt sjukhus ska uppföras på tomten i Räppe innebär det att beställning av fas 1 för huvuddelarna sjukhusbyggnaden, servicebyggnaden och yttre mark genomförs. Fas 2- beställningar tas upp för senare beslut i regionfullmäktige. - Om regionfullmäktige fattar beslut om att ett nytt sjukhus ska uppföras på befintlig sjukhustomt, uppdras åt regionstyrelsen att bereda inriktningsbeslut gällande etapp 1, påbyggnad av hus G och nybyggnation av hus L, för slutligt ställningstagande i regionfullmäktige. Arbetet med att ta fram en ny detaljplan för området påbörjas i samverkan med Växjö kommun. Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade § 25/22 att:
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari ta fram förslag på hur de båda alternativen (Räppealternativet och CLV 2.0) ska finansieras.
- Uppdra åt regiondirektören att anordna en medborgardialog under februari månad där även politiska företrädare närvarar.
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari återkomma med en fortsatt utredning kring infrastrukturen avseende alternativet att bygga nytt sjukhus på befintlig tomt, CLV 2.0.
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari förtydliga beslutsunderlaget avseende upphandlingsprocesserna i de båda alternativen (Räppealternativet och CLV 2.0).
Samtliga uppdrag är verkställda och inarbetade i beslutsunderlaget. Medborgardialogen genomfördes den 7 februari 2022.
9. Byggnation av nytt sjukhus i Växjö
Förslag till beslut
Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att
- Bygga nytt sjukhus i Räppe i enlighet med de gemensamma förutsättningar som anges i bilaga 1 ”Gemensamma förutsättningar för båda alternativen”.
- Beslutet innebär att beställning av fas 1 för huvuddelarna sjukhusbyggnaden, servicebyggnaden och yttre mark genomförs.
- Uppdra åt regionstyrelsen att bereda finansiering för investering- och driftkostnader i kommande budgetprocesser.
Sammanfattning
Regionfullmäktige beslöt enhälligt § 73/19 att fastställa inriktningsbeslut innebärande att ett nytt sjukhus byggs i Växjö som ersätter nuvarande Centrallasarett i Växjö. Därutöver lämnade regionfullmäktige flera uppdrag kopplade till inriktningsbeslutet. Samtliga uppdrag är verkställda eller är under verkställande och ärendet om byggnation av nytt sjukhus är nu berett inför slutligt ställningstagande vid regionfullmäktiges sammanträde den 2 mars 2022.
I föreliggande ärende har förvaltningen beskrivit två alternativ för byggnation av nytt sjukhus i Växjö:
- Byggnation av nytt sjukhus i Räppe.
- Byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt.
De båda alternativen beskrivs utifrån gemensamma förutsättningar för byggnation av nytt sjukhus, därefter beskrivs alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe och alternativ byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt var och en för sig. Sedan beskrivs en jämförelse av möjligheter och risker med alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe och byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt. Vidare lämnas en ekonomisk jämförelse mellan de båda alternativen, samt en prövning av barnens bästa i enlighet med barnkonventionen. Investeringsutgiften för alternativet att bygga nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt anges i kalkylen till cirka 8,0 miljarder kronor. Totalt med restvärden och försäljning av mark cirka 8,1 miljarder. Investeringsutgiften för alternativet att bygga nytt sjukhus i Räppe anges i kalkylen till cirka 7,9 miljarder kronor, med utgift för infrastruktur och exploateringsavtal, samt restvärden och försäljning av fastighet. Investeringsutgifterna får de båda alternativen skiljer sig inte avsevärt åt från varandra, vilket även förstudien indikerade. Däremot påverkas den årliga driftkostnaden avsevärt mellan de båda alternativen, beroende på tidsperspektiv. Om ett nytt sjukhus byggs i Räppe kommer detta att stå klart 2029. Det innebär att hela utgiften börjar då skrivas av enligt olika avskrivningsperioder beroende på investering. Om ett nytt sjukhus byggs på befintlig sjukhustomt förnyas sjukhuset i fem etapper, vilket gör att driftkostnaden kommer successivt i takt med att byggnaderna blir färdiga. Beroende på tidsperspektiv, blir jämförelsen olika. I jämförelsen i bilaga 5 beskrivs kostnaden fram till 2050. För Räppealternativet innebär det att byggnaden då har skrivits av i 20 år, medan avskrivningen för den sista etappen i byggnation av nytt sjukhus på befintlig tomt endast har skrivits av i 2 år. I underlaget redovisas ett antal risker och möjligheter ur ett antal olika perspektiv. Det framgår att alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe är förenat med färre risker och fler möjligheter än alternativ byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt. Den kommande beslutsprocessen efter regionfullmäktiges beslut den 2 mars 2022 beror på vilket beslut regionfullmäktige fattar. - Om regionfullmäktige fattar beslut om att ett nytt sjukhus ska uppföras på tomten i Räppe innebär det att beställning av fas 1 för huvuddelarna sjukhusbyggnaden, servicebyggnaden och yttre mark genomförs. Fas 2- beställningar tas upp för senare beslut i regionfullmäktige. - Om regionfullmäktige fattar beslut om att ett nytt sjukhus ska uppföras på befintlig sjukhustomt, uppdras åt regionstyrelsen att bereda inriktningsbeslut gällande etapp 1, påbyggnad av hus G och nybyggnation av hus L, för slutligt ställningstagande i regionfullmäktige. Arbetet med att ta fram en ny detaljplan för området påbörjas i samverkan med Växjö kommun. Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade § 25/22 att:
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari ta fram förslag på hur de båda alternativen (Räppealternativet och CLV 2.0) ska finansieras.
- Uppdra åt regiondirektören att anordna en medborgardialog under februari månad där även politiska företrädare närvarar.
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari återkomma med en fortsatt utredning kring infrastrukturen avseende alternativet att bygga nytt sjukhus på befintlig tomt, CLV 2.0.
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari förtydliga beslutsunderlaget avseende upphandlingsprocesserna i de båda alternativen (Räppealternativet och CLV 2.0).
Samtliga uppdrag är verkställda och inarbetade i beslutsunderlaget. Medborgardialogen genomfördes den 7 februari 2022.
9. Byggnation av nytt sjukhus i Växjö
Förslag till beslut
Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att
- Bygga nytt sjukhus i Räppe i enlighet med de gemensamma förutsättningar som anges i bilaga 1 ”Gemensamma förutsättningar för båda alternativen”.
- Beslutet innebär att beställning av fas 1 för huvuddelarna sjukhusbyggnaden, servicebyggnaden och yttre mark genomförs.
- Uppdra åt regionstyrelsen att bereda finansiering för investering- och driftkostnader i kommande budgetprocesser.
Sammanfattning
Regionfullmäktige beslöt enhälligt § 73/19 att fastställa inriktningsbeslut innebärande att ett nytt sjukhus byggs i Växjö som ersätter nuvarande Centrallasarett i Växjö. Därutöver lämnade regionfullmäktige flera uppdrag kopplade till inriktningsbeslutet. Samtliga uppdrag är verkställda eller är under verkställande och ärendet om byggnation av nytt sjukhus är nu berett inför slutligt ställningstagande vid regionfullmäktiges sammanträde den 2 mars 2022.
I föreliggande ärende har förvaltningen beskrivit två alternativ för byggnation av nytt sjukhus i Växjö:
- Byggnation av nytt sjukhus i Räppe.
- Byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt.
De båda alternativen beskrivs utifrån gemensamma förutsättningar för byggnation av nytt sjukhus, därefter beskrivs alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe och alternativ byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt var och en för sig. Sedan beskrivs en jämförelse av möjligheter och risker med alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe och byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt. Vidare lämnas en ekonomisk jämförelse mellan de båda alternativen, samt en prövning av barnens bästa i enlighet med barnkonventionen. Investeringsutgiften för alternativet att bygga nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt anges i kalkylen till cirka 8,0 miljarder kronor. Totalt med restvärden och försäljning av mark cirka 8,1 miljarder. Investeringsutgiften för alternativet att bygga nytt sjukhus i Räppe anges i kalkylen till cirka 7,9 miljarder kronor, med utgift för infrastruktur och exploateringsavtal, samt restvärden och försäljning av fastighet. Investeringsutgifterna får de båda alternativen skiljer sig inte avsevärt åt från varandra, vilket även förstudien indikerade. Däremot påverkas den årliga driftkostnaden avsevärt mellan de båda alternativen, beroende på tidsperspektiv. Om ett nytt sjukhus byggs i Räppe kommer detta att stå klart 2029. Det innebär att hela utgiften börjar då skrivas av enligt olika avskrivningsperioder beroende på investering. Om ett nytt sjukhus byggs på befintlig sjukhustomt förnyas sjukhuset i fem etapper, vilket gör att driftkostnaden kommer successivt i takt med att byggnaderna blir färdiga. Beroende på tidsperspektiv, blir jämförelsen olika. I jämförelsen i bilaga 5 beskrivs kostnaden fram till 2050. För Räppealternativet innebär det att byggnaden då har skrivits av i 20 år, medan avskrivningen för den sista etappen i byggnation av nytt sjukhus på befintlig tomt endast har skrivits av i 2 år. I underlaget redovisas ett antal risker och möjligheter ur ett antal olika perspektiv. Det framgår att alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe är förenat med färre risker och fler möjligheter än alternativ byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt. Den kommande beslutsprocessen efter regionfullmäktiges beslut den 2 mars 2022 beror på vilket beslut regionfullmäktige fattar. - Om regionfullmäktige fattar beslut om att ett nytt sjukhus ska uppföras på tomten i Räppe innebär det att beställning av fas 1 för huvuddelarna sjukhusbyggnaden, servicebyggnaden och yttre mark genomförs. Fas 2- beställningar tas upp för senare beslut i regionfullmäktige. - Om regionfullmäktige fattar beslut om att ett nytt sjukhus ska uppföras på befintlig sjukhustomt, uppdras åt regionstyrelsen att bereda inriktningsbeslut gällande etapp 1, påbyggnad av hus G och nybyggnation av hus L, för slutligt ställningstagande i regionfullmäktige. Arbetet med att ta fram en ny detaljplan för området påbörjas i samverkan med Växjö kommun. Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade § 25/22 att:
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari ta fram förslag på hur de båda alternativen (Räppealternativet och CLV 2.0) ska finansieras.
- Uppdra åt regiondirektören att anordna en medborgardialog under februari månad där även politiska företrädare närvarar.
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari återkomma med en fortsatt utredning kring infrastrukturen avseende alternativet att bygga nytt sjukhus på befintlig tomt, CLV 2.0.
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari förtydliga beslutsunderlaget avseende upphandlingsprocesserna i de båda alternativen (Räppealternativet och CLV 2.0).
Samtliga uppdrag är verkställda och inarbetade i beslutsunderlaget. Medborgardialogen genomfördes den 7 februari 2022.
9. Byggnation av nytt sjukhus i Växjö
Förslag till beslut
Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att
- Bygga nytt sjukhus i Räppe i enlighet med de gemensamma förutsättningar som anges i bilaga 1 ”Gemensamma förutsättningar för båda alternativen”.
- Beslutet innebär att beställning av fas 1 för huvuddelarna sjukhusbyggnaden, servicebyggnaden och yttre mark genomförs.
- Uppdra åt regionstyrelsen att bereda finansiering för investering- och driftkostnader i kommande budgetprocesser.
Sammanfattning
Regionfullmäktige beslöt enhälligt § 73/19 att fastställa inriktningsbeslut innebärande att ett nytt sjukhus byggs i Växjö som ersätter nuvarande Centrallasarett i Växjö. Därutöver lämnade regionfullmäktige flera uppdrag kopplade till inriktningsbeslutet. Samtliga uppdrag är verkställda eller är under verkställande och ärendet om byggnation av nytt sjukhus är nu berett inför slutligt ställningstagande vid regionfullmäktiges sammanträde den 2 mars 2022.
I föreliggande ärende har förvaltningen beskrivit två alternativ för byggnation av nytt sjukhus i Växjö:
- Byggnation av nytt sjukhus i Räppe.
- Byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt.
De båda alternativen beskrivs utifrån gemensamma förutsättningar för byggnation av nytt sjukhus, därefter beskrivs alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe och alternativ byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt var och en för sig. Sedan beskrivs en jämförelse av möjligheter och risker med alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe och byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt. Vidare lämnas en ekonomisk jämförelse mellan de båda alternativen, samt en prövning av barnens bästa i enlighet med barnkonventionen. Investeringsutgiften för alternativet att bygga nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt anges i kalkylen till cirka 8,0 miljarder kronor. Totalt med restvärden och försäljning av mark cirka 8,1 miljarder. Investeringsutgiften för alternativet att bygga nytt sjukhus i Räppe anges i kalkylen till cirka 7,9 miljarder kronor, med utgift för infrastruktur och exploateringsavtal, samt restvärden och försäljning av fastighet. Investeringsutgifterna får de båda alternativen skiljer sig inte avsevärt åt från varandra, vilket även förstudien indikerade. Däremot påverkas den årliga driftkostnaden avsevärt mellan de båda alternativen, beroende på tidsperspektiv. Om ett nytt sjukhus byggs i Räppe kommer detta att stå klart 2029. Det innebär att hela utgiften börjar då skrivas av enligt olika avskrivningsperioder beroende på investering. Om ett nytt sjukhus byggs på befintlig sjukhustomt förnyas sjukhuset i fem etapper, vilket gör att driftkostnaden kommer successivt i takt med att byggnaderna blir färdiga. Beroende på tidsperspektiv, blir jämförelsen olika. I jämförelsen i bilaga 5 beskrivs kostnaden fram till 2050. För Räppealternativet innebär det att byggnaden då har skrivits av i 20 år, medan avskrivningen för den sista etappen i byggnation av nytt sjukhus på befintlig tomt endast har skrivits av i 2 år. I underlaget redovisas ett antal risker och möjligheter ur ett antal olika perspektiv. Det framgår att alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe är förenat med färre risker och fler möjligheter än alternativ byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt. Den kommande beslutsprocessen efter regionfullmäktiges beslut den 2 mars 2022 beror på vilket beslut regionfullmäktige fattar. - Om regionfullmäktige fattar beslut om att ett nytt sjukhus ska uppföras på tomten i Räppe innebär det att beställning av fas 1 för huvuddelarna sjukhusbyggnaden, servicebyggnaden och yttre mark genomförs. Fas 2- beställningar tas upp för senare beslut i regionfullmäktige. - Om regionfullmäktige fattar beslut om att ett nytt sjukhus ska uppföras på befintlig sjukhustomt, uppdras åt regionstyrelsen att bereda inriktningsbeslut gällande etapp 1, påbyggnad av hus G och nybyggnation av hus L, för slutligt ställningstagande i regionfullmäktige. Arbetet med att ta fram en ny detaljplan för området påbörjas i samverkan med Växjö kommun. Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade § 25/22 att:
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari ta fram förslag på hur de båda alternativen (Räppealternativet och CLV 2.0) ska finansieras.
- Uppdra åt regiondirektören att anordna en medborgardialog under februari månad där även politiska företrädare närvarar.
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari återkomma med en fortsatt utredning kring infrastrukturen avseende alternativet att bygga nytt sjukhus på befintlig tomt, CLV 2.0.
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari förtydliga beslutsunderlaget avseende upphandlingsprocesserna i de båda alternativen (Räppealternativet och CLV 2.0).
Samtliga uppdrag är verkställda och inarbetade i beslutsunderlaget. Medborgardialogen genomfördes den 7 februari 2022.
9.1 Byggnation av nytt sjukhus i Växjö - Beslutet
Förslag till beslut
Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att
- Bygga nytt sjukhus i Räppe i enlighet med de gemensamma förutsättningar som anges i bilaga 1 ”Gemensamma förutsättningar för båda alternativen”.
- Beslutet innebär att beställning av fas 1 för huvuddelarna sjukhusbyggnaden, servicebyggnaden och yttre mark genomförs.
- Uppdra åt regionstyrelsen att bereda finansiering för investering- och driftkostnader i kommande budgetprocesser.
Sammanfattning
Regionfullmäktige beslöt enhälligt § 73/19 att fastställa inriktningsbeslut innebärande att ett nytt sjukhus byggs i Växjö som ersätter nuvarande Centrallasarett i Växjö. Därutöver lämnade regionfullmäktige flera uppdrag kopplade till inriktningsbeslutet. Samtliga uppdrag är verkställda eller är under verkställande och ärendet om byggnation av nytt sjukhus är nu berett inför slutligt ställningstagande vid regionfullmäktiges sammanträde den 2 mars 2022.
I föreliggande ärende har förvaltningen beskrivit två alternativ för byggnation av nytt sjukhus i Växjö:
- Byggnation av nytt sjukhus i Räppe.
- Byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt.
De båda alternativen beskrivs utifrån gemensamma förutsättningar för byggnation av nytt sjukhus, därefter beskrivs alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe och alternativ byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt var och en för sig. Sedan beskrivs en jämförelse av möjligheter och risker med alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe och byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt. Vidare lämnas en ekonomisk jämförelse mellan de båda alternativen, samt en prövning av barnens bästa i enlighet med barnkonventionen. Investeringsutgiften för alternativet att bygga nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt anges i kalkylen till cirka 8,0 miljarder kronor. Totalt med restvärden och försäljning av mark cirka 8,1 miljarder. Investeringsutgiften för alternativet att bygga nytt sjukhus i Räppe anges i kalkylen till cirka 7,9 miljarder kronor, med utgift för infrastruktur och exploateringsavtal, samt restvärden och försäljning av fastighet. Investeringsutgifterna får de båda alternativen skiljer sig inte avsevärt åt från varandra, vilket även förstudien indikerade. Däremot påverkas den årliga driftkostnaden avsevärt mellan de båda alternativen, beroende på tidsperspektiv. Om ett nytt sjukhus byggs i Räppe kommer detta att stå klart 2029. Det innebär att hela utgiften börjar då skrivas av enligt olika avskrivningsperioder beroende på investering. Om ett nytt sjukhus byggs på befintlig sjukhustomt förnyas sjukhuset i fem etapper, vilket gör att driftkostnaden kommer successivt i takt med att byggnaderna blir färdiga. Beroende på tidsperspektiv, blir jämförelsen olika. I jämförelsen i bilaga 5 beskrivs kostnaden fram till 2050. För Räppealternativet innebär det att byggnaden då har skrivits av i 20 år, medan avskrivningen för den sista etappen i byggnation av nytt sjukhus på befintlig tomt endast har skrivits av i 2 år. I underlaget redovisas ett antal risker och möjligheter ur ett antal olika perspektiv. Det framgår att alternativ byggnation av nytt sjukhus i Räppe är förenat med färre risker och fler möjligheter än alternativ byggnation av nytt sjukhus på befintlig sjukhustomt. Den kommande beslutsprocessen efter regionfullmäktiges beslut den 2 mars 2022 beror på vilket beslut regionfullmäktige fattar. - Om regionfullmäktige fattar beslut om att ett nytt sjukhus ska uppföras på tomten i Räppe innebär det att beställning av fas 1 för huvuddelarna sjukhusbyggnaden, servicebyggnaden och yttre mark genomförs. Fas 2- beställningar tas upp för senare beslut i regionfullmäktige. - Om regionfullmäktige fattar beslut om att ett nytt sjukhus ska uppföras på befintlig sjukhustomt, uppdras åt regionstyrelsen att bereda inriktningsbeslut gällande etapp 1, påbyggnad av hus G och nybyggnation av hus L, för slutligt ställningstagande i regionfullmäktige. Arbetet med att ta fram en ny detaljplan för området påbörjas i samverkan med Växjö kommun. Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade § 25/22 att:
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari ta fram förslag på hur de båda alternativen (Räppealternativet och CLV 2.0) ska finansieras.
- Uppdra åt regiondirektören att anordna en medborgardialog under februari månad där även politiska företrädare närvarar.
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari återkomma med en fortsatt utredning kring infrastrukturen avseende alternativet att bygga nytt sjukhus på befintlig tomt, CLV 2.0.
- Uppdra åt regiondirektören att till regionstyrelsens sammanträde den 15 februari förtydliga beslutsunderlaget avseende upphandlingsprocesserna i de båda alternativen (Räppealternativet och CLV 2.0).
Samtliga uppdrag är verkställda och inarbetade i beslutsunderlaget. Medborgardialogen genomfördes den 7 februari 2022.
10. Tilläggsavtal till exploateringsavtal avseende detaljplan Rimfrosten 1 m.fl., Räppe i Växjö kommun
Förslag till beslut
Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige godkänner Tilläggsavtal till exploateringsavtal avseende detaljplan Rimfrosten 1 m.fl., Räppe i Växjö kommun.
Sammanfattning
Regionfullmäktige godkände § 177/21 Exploateringsavtal för detaljplan Rimfrosten 1 m.fl., Räppe i Växjö kommun. Under punkt 8 i exploateringsavtalet anges 2022-03-03 som tidpunkt för exploateringsavtalets giltighet. I anslutning till den angivna tidpunkten finns även en skrivning om eventuellt behov av att förlänga angiven tidpunkt, utifall omständighet som parterna inte råder över sker. I avtalet exemplifieras detta med att antagen detaljplan överklagas. Eftersom detaljplanen nu har överklagats, måste parterna teckna ett tilläggsavtal för att förlänga angivet datum från 2022-03-03 till 2023-09- 30. Om parterna inte tecknar ett tilläggsavtal om förlängning, förfaller exploateringsavtalet i sin helhet utan ersättningsskyldighet för någondera part.
11. Interpellation till trafiknämndens ordförande Carina Bengtsson (C) - Kommer färdtjänstresor till och från vallokaler vara avgiftsfria?
Sammanfattning
Magnus Carlberg (S) har ställt följande interpellation till trafiknämndens ordförande Carina Bengtsson (C):
"Ingen ska på grund av sin fysiska, sociala eller ekonomiska situation hindras från att lägga sin röst. Tidigare allmänna val har därför resor med färdtjänst till och från vallokalen varit kostnadsfria. Inför EU-valet 2019 fick dock kommuner besked om att resorna ej skulle vara avgiftsfria. Socialdemokraterna skickade då en skrivelse som ledde till att trafiknämnden erbjöd kommunerna att subventionera färdtjänstberättigade invånare färdtjänstresor till vallokal. Vi närmar oss nu allmänna val 2022 och jag vill med anledning av det ställa följande fråga till trafiknämndens ordförande Carina Bengtsson (C): - Kommer Region Kronoberg att med anledning av allmänna val 2022 möjliggöra avgiftsfria färdtjänstresor till och från vallokaler?"
12. Entledigande från uppdrag som ledamot i regionfullmäktige
Förslag till beslut
Regionfullmäktige entledigar Matija Rafaj (S) från uppdrag som ledamot i regionfullmäktige samt överlämnar beslutet till länsstyrelsen för ny sammanräkning.
13. Entledigande från uppdrag som ersättare i regionfullmäktige
Förslag till beslut
Regionfullmäktige entledigar Ann-Margreth Willebrand (L) från uppdrag som ersättare i regionfullmäktige samt överlämnar beslutet till länsstyrelsen för ny sammanräkning.
14. Entledigande samt val av ny nämndeman i förvaltningsrätten i Växjö för tiden till och med 2023-12-31
Förslag till beslut
Regionfullmäktiges valberedning har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:
Regionfullmäktige entledigar Matija Rafaj (S) från uppdrag som nämndeman i förvaltningsrätten i Växjö.
15. Entledigande samt val av ny revisor för granskning av Region Kronobergs räkenskaper och förvaltning avseende 2021-2022
Förslag till beslut
Regionfullmäktiges valberedning har lämnat följande förslag till beslut:
- Regionfullmäktige entledigar Ingegerd Rahm (SD) från uppdrag som revisor.
- Regionfullmäktige utser xx (SD) till ny revisor för granskning av Region Kronobergs räkenskaper och förvaltning avseende 2021-2022.
16. Entledigande samt val av ny revisorssuppleant för granskning av Filmregion Sydosts räkenskaper och förvaltning avseende 2021-2022
Förslag till beslut
Regionfullmäktiges valberedning har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:
- Regionfullmäktige entledigar Ingegerd Rahm (SD) från uppdrag som revisorssuppleant för granskning av av Filmregion Sydosts räkenskaper och förvaltning efter Romeo Pettersson (SD).
- Regionfullmäktige utser xx (SD) till ny revisorssuppleant för granskning av av Filmregion Sydosts räkenskaper och förvaltning efter Romeo Pettersson (SD).
17. Anmälningsärenden
Mötets avslutning
- Mötets öppnande samt upprop
- 1. Godkännande av föredragningslista
- 2. Val av justerare och justeringsdatum
-
3. Allmänhetens frågestund
- Gerda Blix, Växjö Forum
- Britt-Louise Berndtsson
- Sven Sunesson (C)
- Gerda Blix, Växjö Forum
- Sven Sunesson (C)
- Britt-Louise Berndtsson
- Jan-Olof Olsson
- Britt-Louise Berndtsson
- Jan-Olof Olsson
- Mikael Johansson (M)
- Jan-Olof Olsson
- Mikael Johansson (M)
- Britt-Louise Berndtsson
- Per Ågren
- Britt-Louise Berndtsson
- Per Ågren
- Britt-Louise Berndtsson
- Per Ågren
- Britt-Louise Berndtsson
- Olof Thelin
- Robert Fredriksson (SD)
- Britt-Louise Berndtsson
- 4. Ledamöternas frågestund
- 5. Inkomna interpellationer
- 6. Lägesrapport – Covid-19 i Kronobergs län
- 7. Översyn av verksamheten i IT-Plattform Småland och Öland AB
- 8. Investeringsbeslut gällande Ljungby lasaretts lokal- och fastighetsutveckling – ny vårdbyggnad inom sjukhusområdet
-
8. Investeringsbeslut gällande Ljungby lasaretts lokal- och fastighetsutveckling – ny vårdbyggnad inom sjukhusområdet
- Mötet återupptas strax
- Britt-Louise Berndtsson
- Mikael Johansson (M)
- Melena Jönsson (SD)
- Kerstin Wiréhn (V)
- Maria Grans (L)
- Eva Johnsson (KD)
- Carl-Olof Bengtsson (S)
- Peter Freij (S)
- Stefan Jönsson (S)
- Mikael Jeansson (S)
- Michael Sjöö (S)
- Joakim Pohlman (S)
- Lars-Olof Petersson (S)
- Anna Zelvin (KD)
- Eva Ballovarre (S)
- Carl-Olof Bengtsson (S)
- Roland Gustbée (M)
- Carl-Olof Bengtsson (S)
- Mikael Johansson (M)
- Britt-Louise Berndtsson
- 3. Allmänhetens frågestund
- 9. Byggnation av nytt sjukhus i Växjö
-
9. Byggnation av nytt sjukhus i Växjö
- Mötet återupptas ca kl. 11:45
- Yngve Filipsson (L)
- Mikael Johansson (M)
- Yngve Filipsson (L)
- Mikael Johansson (M)
- Yngve Filipsson (L)
- Eva Johnsson (KD)
- Yngve Filipsson (L)
- Eva Johnsson (KD)
- Yngve Filipsson (L)
- Lena Wibroe (M)
- Yngve Filipsson (L)
- Lena Wibroe (M)
- Yngve Filipsson (L)
- Eva-Britt Svensson (V)
- Anna Zelvin (KD)
- Eva-Britt Svensson (V)
- Eva-Britt Svensson (V)
- Anna Zelvin (KD)
- Eva-Britt Svensson (V)
- Roland Gustbée (M)
- Eva-Britt Svensson (V)
- Roland Gustbée (M)
- Eva-Britt Svensson (V)
- Eva Johnsson (KD)
- Eva-Britt Svensson (V)
- Eva Johnsson (KD)
- Eva-Britt Svensson (V)
- Britt-Louise Berndtsson
- Upprop
-
9. Byggnation av nytt sjukhus i Växjö
- Ted Strand (SD)
- Roland Gustbée (M)
- Yngve Filipsson (L)
- Roland Gustbée (M)
- Yngve Filipsson (L)
- Matthias Sjöberg (V)
- Roland Gustbée (M)
- Carl-Olof Bengtsson (S)
- Eva Johnsson (KD)
- Carl-Olof Bengtsson (S)
- Eva Johnsson (KD)
- Carl-Olof Bengtsson (S)
- Ingemar Swalander (M)
- Lena Wibroe (M)
- Kerstin Wiréhn (V)
- Sven Sunesson (C)
- Kerstin Wiréhn (V)
- Sven Sunesson (C)
- Stefan Jönsson (S)
- Thomas Haraldsson (C)
- Britt-Louise Berndtsson
- Mötet återupptas ca kl. 14:55
-
9. Byggnation av nytt sjukhus i Växjö
- Britt-Louise Berndtsson
- Ricardo Chavez (KD)
- Eva-Britt Svensson (V)
- Ricardo Chavez (KD)
- Eva-Britt Svensson (V)
- Ricardo Chavez (KD)
- René Jaramillo (M)
- Christer Persson (V)
- Roland Gustbée (M)
- Christer Persson (V)
- Roland Gustbée (M)
- Christer Persson (V)
- Anna Zelvin (KD)
- Christer Persson (V)
- Anna Zelvin (KD)
- Christer Persson (V)
- Mikael Johansson (M)
- Christer Persson (V)
- Mikael Johansson (M)
- Christer Persson (V)
- Pernilla Tornéus (M)
- Robert Fredriksson (SD)
- Andreas Håkansson (C)
- Magnus Carlberg (S)
- Patrik Åkesson (KD)
- Iréne Bladh (M)
- Carl-Olof Bengtsson (S)
- Iréne Bladh (M)
- Ove Löfqvist (M)
- Margareta Schlee (M)
- Golnoush Lundén (C)
- Matthias Sjöberg (V)
- Robert Fredriksson (SD)
- Matthias Sjöberg (V)
- Robert Fredriksson (SD)
- Matthias Sjöberg (V)
- Bo Frank (M)
- Britt-Louise Berndtsson
-
9. Byggnation av nytt sjukhus i Växjö
- Anna Zelvin (KD)
- Gunnar Nordmark (L)
- Robert Olesen (S)
- Gunnar Nordmark (L)
- Robert Olesen (S)
- Gunnar Nordmark (L)
- Roland Gustbée (M)
- Gunnar Nordmark (L)
- Roland Gustbée (M)
- Gunnar Nordmark (L)
- Robert Fredriksson (SD)
- Gunnar Nordmark (L)
- Robert Fredriksson (SD)
- Gunnar Nordmark (L)
- Melena Jönsson (SD)
- Maria Grans (L)
- Malin Stadig Lundgren (KD)
- Carin Högstedt (V)
- Thomas Ragnarsson (M)
- Eva Ballovarre (S)
- Gunnar Nordmark (L)
- Eva Ballovarre (S)
- Gunnar Nordmark (L)
- Britt-Louise Berndtsson
- Jeanette Schölin (SD)
- Britt-Louise Berndtsson
- Yngve Filipsson (L)
- Pernilla Tornéus (M)
- Yngve Filipsson (L)
- Pernilla Tornéus (M)
- Yngve Filipsson (L)
- Eva Johnsson (KD)
- Britt-Louise Berndtsson
- Yngve Filipsson (L)
- Sven Sunesson (C)
- Yngve Filipsson (L)
- Sven Sunesson (C)
- Yngve Filipsson (L)
- Thomas Haraldsson (C)
- Ove Löfqvist (M)
- Thomas Haraldsson (C)
- Mikael Johansson (M)
- Roland Gustbée (M)
- Bo Frank (M)
- Gunnar Nordmark (L)
- Bo Frank (M)
- Gunnar Nordmark (L)
- Anna Zelvin (KD)
- Matthias Sjöberg (V)
- Eva Johnsson (KD)
- Yngve Filipsson (L)
- Eva Johnsson (KD)
- Yngve Filipsson (L)
- Eva Johnsson (KD)
- Joakim Pohlman (S)
- Carin Högstedt (V)
- Joakim Pohlman (S)
- Gunnar Nordmark (L)
- Joakim Pohlman (S)
- Gunnar Nordmark (L)
- Yngve Filipsson (L)
- Anna Zelvin (KD)
- Yngve Filipsson (L)
- Anna Zelvin (KD)
- Golnoush Lundén (C)
- Mikael Johansson (M)
- Yngve Filipsson (L)
- Mikael Johansson (M)
- Yngve Filipsson (L)
- Mikael Johansson (M)
- Gunnar Nordmark (L)
- Eva Johnsson (KD)
- Gunnar Nordmark (L)
- Eva Johnsson (KD)
- Gunnar Nordmark (L)
- Golnoush Lundén (C)
- Gunnar Nordmark (L)
- Golnoush Lundén (C)
- Gunnar Nordmark (L)
- Roland Gustbée (M)
- Yngve Filipsson (L)
- Britt-Louise Berndtsson
-
9. Byggnation av nytt sjukhus i Växjö
- Britt-Louise Berndtsson
- Elin Lindskog
- Britt-Louise Berndtsson
- Elin Lindskog
- Britt-Louise Berndtsson
- Yngve Filipsson (L)
- Robert Olesen (S)
- Roland Gustbée (M)
- Carl-Olof Bengtsson (S)
- Bo Frank (M)
- Britt-Louise Berndtsson
- Robert Olesen (S)
- Britt-Louise Berndtsson
- Gunnar Nordmark (L)
- Britt-Louise Berndtsson
- Elin Lindskog
- 9.1 Byggnation av nytt sjukhus i Växjö - Beslutet
- 10. Tilläggsavtal till exploateringsavtal avseende detaljplan Rimfrosten 1 m.fl., Räppe i Växjö kommun
- 11. Interpellation till trafiknämndens ordförande Carina Bengtsson (C) - Kommer färdtjänstresor till och från vallokaler vara avgiftsfria?
- 12. Entledigande från uppdrag som ledamot i regionfullmäktige
- 13. Entledigande från uppdrag som ersättare i regionfullmäktige
- 14. Entledigande samt val av ny nämndeman i förvaltningsrätten i Växjö för tiden till och med 2023-12-31
- 15. Entledigande samt val av ny revisor för granskning av Region Kronobergs räkenskaper och förvaltning avseende 2021-2022
- 16. Entledigande samt val av ny revisorssuppleant för granskning av Filmregion Sydosts räkenskaper och förvaltning avseende 2021-2022
- 17. Anmälningsärenden
- Mötets avslutning
Fullmäktigemöte med Region Kronoberg
Sändningsstart: 2 mars kl. 09.00
Mötesplats: Alvesta Folkets Hus
Klicka här för att ladda ner mötets kallelse.
Regionfullmäktige är regionen kronobergs högsta beslutande organ. De 61 ledamöterna samlas åtta gånger under 2022 och beslutar då om övergripande frågor som Regionen hanterar, som till exempel inom vården och länstrafiken.
Detta mötet kommer att kunna ses textat inom några dagar efter mötesdagen. Klicka på "text"-ikonen till vänster om kugghjulet nere till höger i spelaren för att aktivera undertexten. Om ikonen ej syns är texten ej publicerad, men blir det inom kort.
Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.
Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på [email protected] eller ring 0470 - 322 600.