Primära flikar

Kronobergs regionfullmäktige 27 oktober 2021

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Elin Lindskog

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Sven Sunesson (C)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Sven Sunesson (C)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Tony Lundstedt (S)

Talare

Tony Lundstedt (S)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Matija Rafaj (S)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Matija Rafaj (S)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Matija Rafaj (S)

Talare

Ted Strand (SD)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Ted Strand (SD)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Kristina Torvaldsson

Talare

Kristina Thorvaldsson

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Kristina Thorvaldsson

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

mötet återupptas ca kl 10:30

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Susanne Rydén

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Susanne Rydén

Talare

Ragnar Lindberg (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Magnus Frithiof

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Magnus Frithiof

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Magnus Frithiof

Talare

Joakim Pohlman (S)

Talare

Magnus Frithiof

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Magnus Frithiof

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Magnus Frithiof

Talare

Yngve Filipsson (L)

Talare

Magnus Frithiof

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Magnus Frithiof

Talare

Matthias Sjöberg (V)

Talare

Magnus Frithiof

Talare

Marcus Walldén (M)

Talare

Magnus Frithiof

Talare

Matthias Sjöberg (V)

Talare

Magnus Frithiof

Talare

Golnoush Lundén (C)

Talare

Magnus Frithiof

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Martin Myrskog, regiondirektör

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Magnus Frithiof

Talare

Iréne Augustsson (SD)

Talare

Magnus Frithiof

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Eva R Ericsson (L)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Anita Svensson

Talare

Eva R Ericsson (L)

Talare

Karin Jansson

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Viola Dahlberg

Talare

Eva R Ericsson (L)

Talare

Talal och Emelie

Talare

Eva R Ericsson (L)

Talare

Anhörigföreningen

Talare

Eva R Ericsson (L)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Mötet återupptas ca kl. 13:30

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Elin Lindskog

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Göran Giselsson (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Charlotta Svanberg (S)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Sven Sunesson (C)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Thomas Ragnarsson (M)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Yngve Filipsson (L)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Yngve Filipsson (L)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Yngve Filipsson (L)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Claudia Sörensson

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Sven Sunesson (C)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Yngve Filipsson (L)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Mötet återupptas ca kl. 15.35

Talare

Mötet återupptas ca kl. 15.40

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Claudia Sörensson

Talare

Claudia Crowley Sörensson (M)

Talare

Andreas Håkansson (C)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Malin Stadig Lundgren (KD)

Talare

Pernilla Sjöberg (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Simon Bring (SD)

Talare

Ragnar Lindberg (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Frida Christensen (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Frida Christensen (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Frida Christensen (S)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Elin Lindskog

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Thomas Haraldsson (C)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Thomas Ragnarsson (M)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Melena Jönsson (SD)

Talare

Peter Freij (S)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Peter Freij (S)

Talare

Thomas Haraldsson (C)

Talare

Melena Jönsson (SD)

Talare

Lars-Olof Petersson (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Mötet återupptas ca kl. 17:20

Talare

Mötet återupptas ca kl. 17:10

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Matthias Sjöberg (V)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Matthias Sjöberg (V)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Yngve Filipsson (L)

Talare

Sven Sunesson (C)

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Melena Jönsson (SD)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Melena Jönsson (SD)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Melena Jönsson (SD)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Yngve Filipsson (L)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Melena Jönsson (SD)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Melena Jönsson (SD)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Mötet återupptas ca kl. 18:20

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Peter Freij (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Melena Jönsson (SD)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Emelie Öberg (S)

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Emelie Öberg (S)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Elin Lindskog

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Elin Lindskog

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Elin Lindskog

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Elin Lindskog

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Ingemar Swalander (M)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Ingemar Swalander (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Elin Lindskog

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Frida Christensen (S)

Talare

Carin Högstedt (V)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Elin Lindskog

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Martina Gustafsson (S)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Henrietta Serrate (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Talare

Mizgin Keser (V)

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson

Mötets öppnande

1. Tyst minut

Med anledning av Ann-Charlotte Wiesels (M) bortgång, inleds dagens regionfullmäktige med en tyst minut.

Mötets fortsättning

Upprop

2. Godkännande av föredragningslista

Förslag till beslut

Regionfullmäktige godkänner föredragningslistan.

3. Val av justerare och justeringsdatum

Förslag till beslut

Regionfullmäktige utser Pernilla Sjöberg (M) och Ros-Marie Jönsson Neckö (S) att jämte ordförande justera protokollet. Justering sker digitalt senast den 3 november 2021.

4. Allmänhetens frågestund

Sammanfattning

Vid regionfullmäktiges ordinarie sammanträden har allmänheten möjlighet att ställa frågor inom Region Kronobergs kompetensområde. Frågestunden varar maximalt 30 minuter. Fråga som ställs ska vara på maximalt tre minuter och kunna besvaras med ett svar på en minut. Frågeställaren kan därefter ställa en följdfråga på maximalt en minut. Under frågestunden får inte någon överläggning förekomma. Till regionfullmäktiges sammanträde den 27 oktober 2021 finns även möjligheten att i förväg ställa en fråga till allmänhetens frågestund via Region Kronobergs hemsida

5. Ledamöternas frågestund

Sammanfattning

Vid regionfullmäktiges ordinarie sammanträden har ledamöterna möjlighet att ställa frågor för inhämtande av sakupplysningar inom Region Kronobergs kompetensområde. Fråga får ställas till ordförande och vice ordförande i en styrelse, nämnd, beredning eller i övrigt som fullmäktige bestämmer. Frågan ska vara tydlig och kunna besvaras på högst en minut. Den som ställt frågan har möjlighet till en följdfråga på högst en minut som i sin tur ska kunna besvaras på högst en minut. Endast frågeställaren och den svarande deltar i överläggningen.

6. Inkomna interpellationer

Sammanfattning

Ledamöter i regionfullmäktige får ställa interpellationer inom regionfullmäktiges, regionstyrelsens eller en nämnds handläggning. Interpellation får inte ställas i ärende om myndighetsutövning mot enskild. Interpellationen ska ha ett bestämt innehåll och en motivering. Interpellation bör endast ställas i angelägenheter av större intresse för Region Kronoberg. En interpellation får ställas till ordföranden eller vice ordförande i en styrelse, nämnd, beredning eller ett utskott eller i övrigt som fullmäktige bestämmer. Interpellationen ska vara skriftlig och ha inkommit till Region Kronobergs kansli senast kl. 12.00 den tionde arbetsdagen före sammanträdet där ledamoten avser att ställa den. Svaret på interpellationen ska vara skriftligt och finnas tillgängligt dagen före sammanträdet. En interpellation bör besvaras under det sammanträde den ställts.

Inför mötet har följande interpellationer inkommit:

  • Interpellation till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Roland Gustbée (M) om screening för tarmcancer.
  • Interpellation till regionstyrelsens ordförande Mikael Johansson (M) om Region Kronobergs arbete mot våld och förtyck under och efter pandemin.
  • Interpellation till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Roland Gustbée (M) om behandling av magmuskeldelning i Region Kronoberg.

7. Lägesrapport – Covid-19 i Kronobergs län

Regionstyrelsens ordförande Mikael Johansson (M) presenterar en lägesrapport för Covid 19-läget i Kronobergs län.

Regionfullmäktige noterar informationen till protokollet.

8. Lägesrapport – Nytt akutsjukhus i Växjö

Regionstyrelsens ordförande Mikael Johansson (M) presenterar en lägesrapport för Nytt akutsjukhus i Växjö.

Regionfullmäktige noterar informationen till protokollet.

Paus

9. Information – Musik i Syd

Information om Musik i Syd presenteras.

Regionfullmäktige noterar informationen till protokollet.

10. Information – Nära vård

Information om Nära Vård presenteras.

Regionfullmäktige noterar informationen till protokollet.

Paus

Utdelning av priser och stipendier 2021

Paus

Upprop

17. Delårsrapport Region Kronoberg augusti 2021

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

  1. Regionfullmäktige godkänner delårsrapport augusti 2021 för Region Kronoberg.
  2. Regionfullmäktige noterar att nämnder och styrelser under den aktuella perioden har svårt att nå mål i fastställda verksamhetsplaner med anledning av den rådande pandemin och hemställer att regionfullmäktige beslutar godkänna avvikelserna som kan härledas till pandemins effekter.

Sammanfattning

Region Kronoberg ska enligt plan upprätta delårsbokslut per den 31 mars samt den 31 augusti varje år. Delårsbokslutet presenteras i en delårsrapport uppdelad i fyra perspektiv. I rapporten redovisas måluppfyllelse för de resultatmål som regionfullmäktige har beslutat om för 2021. I rapporten redovisas även status på de av regionfullmäktige beslutade uppdrag till nämnder och verksamheter.

För årets åtta första månader redovisar Region Kronoberg ett balanskravsresultat på 276 mnkr. Helårsprognosen är ett balanskravsresultat på 170 mnkr för 2021 vilket är 30 mnkr bättre än budget. Helårsprognosen är inklusive statsbidrag och beräknad effekt av beslutade åtgärder.

Paus

17. Delårsrapport Region Kronoberg augusti 2021

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

  1. Regionfullmäktige godkänner delårsrapport augusti 2021 för Region Kronoberg.
  2. Regionfullmäktige noterar att nämnder och styrelser under den aktuella perioden har svårt att nå mål i fastställda verksamhetsplaner med anledning av den rådande pandemin och hemställer att regionfullmäktige beslutar godkänna avvikelserna som kan härledas till pandemins effekter.

Sammanfattning

Region Kronoberg ska enligt plan upprätta delårsbokslut per den 31 mars samt den 31 augusti varje år. Delårsbokslutet presenteras i en delårsrapport uppdelad i fyra perspektiv. I rapporten redovisas måluppfyllelse för de resultatmål som regionfullmäktige har beslutat om för 2021. I rapporten redovisas även status på de av regionfullmäktige beslutade uppdrag till nämnder och verksamheter.

För årets åtta första månader redovisar Region Kronoberg ett balanskravsresultat på 276 mnkr. Helårsprognosen är ett balanskravsresultat på 170 mnkr för 2021 vilket är 30 mnkr bättre än budget. Helårsprognosen är inklusive statsbidrag och beräknad effekt av beslutade åtgärder.

Paus

18. Verksamhetsberättelse samt ekonomisk redovisning 2020 för revisionen

Förslag till beslut

Regionfullmäktige noterar revisionens verksamhetsberättelse samt ekonomisk redovisning 2020 till protokollet.

Sammanfattning

I enlighet med Reglemente och arbetsordning för regionfullmäktiges revisorer ska revisionen efter regionfullmäktiges anvisningar lämna en verksamhetsberättelse med ekonomisk redovisning som beskriver revisionens verksamhet, inklusive genomförda granskningar under året.

Revisionsplanen för 2020 har påverkats av pandemin. De förtroendevalda revisorerna har i september fattat beslut om revideringar i revisionsplan för 2020. En hel del granskningar har inte kunnat genomföras med anledning av pandemin då många verksamheter har fått ställt om för att hantera den extraordinära situationen. Genomförda fördjupade granskningar har påverkats genom att intervjuer inte har kunnat genomföras på plats utan har istället fått genomföras digitalt eller via telefon.

Förutom grundläggande granskningar har revisionen under 2020 genomfört följande fördjupande granskningar:

  • Granskning av den politiska beslutsprocessen i Region Kronoberg.
  • Granskning av Region Kronobergs ledningssystem.

Den ekonomiska redovisningen visar på ett överskott på 452 tkr jämfört med budgeterat nollresultat. Överskottet har inte överförts till påföljande räkenskapsår för revisionen. Den största anledningen till överskottet hänför sig till Covid-19. Pandemin har inneburit att färre fördjupade granskningar har genomförts och att kostnaderna har minskat för de förtroendevalda revisorerna.

19. Kulturplan Kronoberg 2022-2024

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige godkänner Kulturplan Kronoberg 2022–2024.

Sammanfattning

Region Kronoberg reviderar den regionala kulturplanen inför perioden 2022–2024. Ett förslag har tagits fram av kulturnämnden för beslut i regionfullmäktige. Regionernas kulturplaner utgör en del i den nationella kultursamverkansmodellen. Kulturplanernas innehåll och utformning regleras av en statlig förordning (2010:2012). I tjänsteskrivelsen beskrivs de förutsättningar som reglerar arbetet, hur revideringsprocessen har genomförts och vad förslaget på ny kulturplan innehåller. Tjänsteskrivelsen beskriver också de övergripande förändringar som gjorts mot bakgrund av inkomna remissvar och nytt kunskapsläge.

Kulturnämnden beslutade § 48/2021 att godkänna Kulturplan Kronoberg 2022-2024 samt att föreslå regionfullmäktige godkänna densamma.

11. Uppdatering av Närmare Kronobergaren

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige fastställer uppdatering av Närmare Kronobergaren.

Sammanfattning

Regionfullmäktige beslutade den 8 november 2017 att ställa sig bakom utvecklingsstrategin Närmare kronobergaren samt att strategin ska revideras och beslutas i regionfullmäktige en gång per mandatperiod.

Närmare kronobergaren utgår från kronobergarnas behov och kommer att vara grunden i den långsiktiga utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Kronoberg. Strategin sträcker sig till år 2027 och tydliggör hälsooch sjukvårdens övergripande målbild och viktigaste utvecklingsområden.

Förslag till uppdatering av Närmare kronobergaren innehåller förslag till ny text samt ett nytt avsnitt benämnt ”Vad är viktigast för kronobergarna?” Ändringar är markerad med grön text i bilagan Uppdatering Närmare Kronobergarna. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade § 73/2021 att föreslå regionfullmäktige fastställa uppdatering av Närmare Kronobergaren.

12. Drift av laddstolpar vid Region Kronobergs arbetsplatser och fastigheter

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige beslutar att:

  1. Införa en avgift för elen från laddstolpar för besökare och patienter på Region Kronobergs egenägda fastigheter till en kostnad av 15 kr/timme, utöver den ordinarie fastställda parkeringsavgiften.
  2. Införa en avgift för elen från laddstolpar på parkeringsplatser reserverade för personal till en kostnad av 5 kr/timme.

Sammanfattning

Regionfullmäktige uppdrog § 12/18 åt regionstyrelsen att utreda förutsättningarna för införande av laddinfrastruktur vid Region Kronobergs arbetsplatser och fastigheter för senare ställningstagande i regionstyrelsen. En utredning togs fram som beskrev nuläge, förutsättningar och ekonomiska konsekvenser av införande av laddinfrastruktur vid Region Kronobergs arbetsplatser och fastigheter.

På regionstyrelsens sammanträde 2019-09-17 (§189/2019) godkändes planerad installation av laddstolpar 2019/2020 på Ljungby lasarett, samt på Region Kronobergs vårdcentraler i egen regi i Moheda, Ingelstad, Lessebo, Markaryd, Tingsryd och Teleborg.

På samma sammanträde uppdrogs till servicedirektören att utreda om drift av laddstolpar vid samtliga av Region Kronobergs ägda fastigheter och debitering av medarbetare och besökare ska ske i egen regi eller genom annan aktör, samt att inleda dialog med fastighetsägarna för de av regionen hyrda fastigheter där det finns behov av laddning av elbilar och därmed behov av installation av laddstolpar.

Efter utredning av ärendet föreslås att driften av laddstoplarna vid samtliga av regionens ägda fastigheter ska ske i egen regi och med redan befintlig parkeringsappar på centrallasarettet (CLV) i Växjö. Utöver det föreslås en debitering av elen på 15 kr per timme. För att underlätta för personal som har svårt att flytta bilen under arbetspasset föreslås en debitering av elen på 5 kr per timme på personalparkeringen på CLV. För att detta inte ska bli en skattepliktig förmån ställs effekten på dessa laddstolpar ned för att motsvara kostnaden.

Regionstyrelsen beslutade § 179/2021 att drift av laddstolpar på Region Kronobergs egenägda fastigheter sker i egen regi.

13. Investeringsbeslut parkeringsdäck inom Ljungby lasarettområde

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige anslår 70 mnkr för mark- och byggnadsinvestering ur investeringsbudget 2022 med flerårsplan för att uppföra ett parkeringsdäck enligt beskrivning inom Ljungby lasarettsområde.

Sammanfattning

Inom sjukhusområdet för Ljungby lasarett kommer framöver pågå stora byggnadsinvesteringar där bland annat en ny vårdbyggnad kommer uppföras centralt placerad inom ett av de parkeringsområden som finns intill sjukhuset.

Under planeringstiden av övriga byggprojektet föreslås nu att ett nytt parkeringsdäck uppförs för att avlasta områdets parkeringsbehov framöver. Efter att inriktningsbeslut togs av regionstyrelsen §62/2021 där det uppdrogs till regiondirektören att bereda beslutsunderlag för investeringsbeslut gällande nybyggnation av parkeringsdäck med fyra våningsplan på Ljungby lasarett, har ärendet planerats och beräknas. Detta underlag är förslag till investeringsbeslut utifrån inriktningsbeslutet.

14. Investeringsbeslut för renovering av lokaler för dialysavdelning Centrallasarettet Växjö

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige beslutar att:

  1. Anslå 27 miljoner kronor för fastighets- och byggnationskostnader av dialysavdelningen vid Centrallasarettet i Växjö ur investeringsram 2022 med flerårsplan.
  2. Anslå 2,5 miljoner kronor för driftkostnader i form av flyttomkostnader och utrustning ur den centrala driftbudgeten för utrustning i lokalprojekt och provisorier 2022 med flerårsplan.
  3. Anslå 700 000 kr för utrustning ur investeringsram 2022 med flerårsplan.
  4. Anslå 270 000 kr för konstnärlig gestaltning ur investeringsram 2022 med flerårsplan.

Sammanfattning

Ett inriktningsbeslut för att flytta dialysavdelningen till hus D plan 8, är taget av regionstyrelsen § 157/2021 i augusti 2021 som ett första steg i flera nödvändiga förbättringsinsatser inom Centrallasarettet Växjö (CLV). Behovet av utökade lokaler för att kunna ta emot fler patienter för dialysbehandling samt behovet av en mer ändamålsenlig vårdmiljö har lyfts från verksamheten. Behovet av fler behandlingsplatser är även styrkt av den behovsutredning ”Framtidens vårdinnehåll vid nytt akutsjukhus” som är gjord av Sironagroup.

Förslaget beskriver tänkt förbättring av lokalerna, tidplan samt kalkyl över investeringsbehovet.

15. Exploateringsavtal för detaljplan Rimfrosten 1 m.fl., Räppe i Växjö kommun

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

  1. Regionfullmäktige godkänner Exploateringsavtal för detaljplan Rimfrosten 1 m.fl., Räppe i Växjö kommun.
  2. Beslutet gäller under förutsättning att regionfullmäktige fattar beslut om att bygga nytt akutsjukhus vid Räppe med tillhörande investeringsbeslut, samt att detaljplaneförslag Rimfrosten 1 m.fl., Räppe, Växjö kommun antas av Växjö kommuns kommunfullmäktige.

Sammanfattning

Regionfullmäktige fattade i maj 2019 ett inriktningsbeslut för nytt akutsjukhus i Räppe, Växjö. Beslut om byggnation av nytt akutsjukhus med tillhörande investeringsbeslut planeras till regionfullmäktige i februari 2022. Beslutet kommer att innebära en flytt av dagens centrallasarett till ny plats med avsikten att det nya akutsjukhuset ska vara färdigt att tas i bruk år 2028.

Detta exploateringsavtal mellan Region Kronoberg och Växjö kommun reglerar bland annat plangenomförandefrågor såsom nybyggnation av gator, gatukostnader, anläggningsavgifter för vatten och avlopp, m.m.

Syftet med detta avtal är ett effektivt och ändamålsenligt genomförande av detaljplan Rimfrosten 1 m.fl., Räppe, Växjö kommun.

16. Borgensförbindelse för RyssbyGymnasiet AB

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige beslutar att:

  1. Region Kronoberg ingår borgen så som för egen skuld (proprieborgen) till Kommuninvest för upphandlad byggnation av internat vid RyssbyGymnasiet till ett maxbelopp om 67 miljoner kronor exklusive index på 5 %.
  2. Region Kronoberg ingår borgen så som för egen skuld (proprieborgen) till Kommuninvest för upphandlad ombyggnation av huvudbyggnaden Nygård vid RyssbyGymnasiet till ett maxbelopp om 7 miljoner kronor exklusive index på 5 %.
  3. Region Kronoberg ingår borgen så som för egen skuld (proprieborgen) till Kommuninvest för upphandlad byggnation av multihall/aula vid RyssbyGymnasiet till ett maxbelopp om 25 miljoner kronor exklusive index på 5 %.
  4. Meddela RyssbyGymnasiet AB att lösen av nuvarande lån hos Region Kronoberg ska läggas hos Kommuninvest.
  5. Borgensåtagandet förutsätter att Ryssbygymnasiets samtliga lån årligen amorteras. Amorteringens storlek bör vara minst i storleksordningen motsvarande avskrivningen på nybyggnationen.

Sammanfattning

Ryssbygymnasiet AB ägs av Region Kronoberg, som äger 90 procent av aktierna, tillsammans med VIDA och Rottne Industri AB vilka äger vardera 5 procent. Skolan är en friskola med riksintag vilket innebär att det är en skattefinansierad skola med skolpeng. Att skolan har riksintag innebär att oavsett var i landet elever bor är det möjligt söka sig hit. Ägaren ställer inga vinstkrav på skolan utan den eventuella vinst som skolan gör återinvesteras i skolans verksamhet.

Ryssbygymnasiet erbjuder utbildningar inom inriktningarna natur, skog och restaurang samt externa kurser för privatpersoner eller företag. Ryssbygymnasiet har ett internat som består av flera fastigheter uppförda på 50-talet och som är i behov av en större investering för att verksamheten ska kunna fortsätta drivas och kunna tillmötesgå dagens krav på boende. Skolan har även renoveringsbehov av huvudbyggnaden Nygård och planering för en multiarena/aula som ses som en viktig möjlighet för att utvecklas framöver.

Detta förslag till fastighetsinvestering grundar sig på skolans behov samt de nödvändiga åtgärder som utredningar påvisat. RyssbyGymnasiet AB har fyra lån till Region Kronoberg på totalt 25,4 miljoner kronor. Tre av lånen förfaller till betalning den 31 december 2021 och löper med ränta motsvarande Riksbankens genomsnittliga referensränta plus en procent. På dessa lån amorteras totalt 1 miljon kronor per år.

Det fjärde lånet löper med en amorteringsplan på 10 år. Årlig amortering är 432 000 kr.

Region Kronoberg är sedan 2016 medlem i Kommuninvest. För att finansiera RyssbyGymnasiets byggnationer rekommenderas att gymnasiet lånar direkt av Kommuninvest med Region Kronoberg som borgensman. Rekommendationen är även att lösa de fyra lån RyssbyGymnasiet har till Region Kronoberg och lägga dessa hos Kommuninvest.

Att låna direkt av Kommuninvest underlättar administrationen av lånen samt att det undanröjer diskussion om eventuellt statsstöd. Vid borgen av lån kommer Region Kronoberg ta ut en borgensavgift.

En förutsättning för att Region Kronoberg ska gå i borgen för Ryssbygymnasiets lån är att en årlig amortering av lånen sker. Amorteringens storlek bör vara minst i storleksordningen motsvarande avskrivningen på nybyggnationen.

Paus

20. Direktavskrivning av anläggningstillgångar

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige ger regionstyrelsen i uppdrag att verkställa direktavskrivning av anläggningstillgångar med preliminärt 48 miljoner kronor.

Sammanfattning

Regionfullmäktige beslutade den § 155/2020, i samband med att reviderade ekonomistyrningsprinciper för Region Kronoberg fastställdes, att höja beloppsgränsen för när en tillgång klassas som investering från ett halvt till ett prisbasbelopp. Samtidigt beslutades det att göra en direktavskrivning av värdet på samtliga anläggningstillgångar med ett anskaffningsvärde lägre än ett prisbasbelopp.

År 2020 direktavskrevs 51,5 mnkr och omfattade då även vissa klumpposter där anläggningstillgången består av flera enskilda mindre tillgångar (under ett prisbasbelopp) som lagts ihop och registrerats som en tillgång, men som tillsammans utgör mer än ett prisbasbelopp, (dessa direktavskrevs 2020 med totalt 8,7 mnkr varav konst 3,2 mnkr). Men då arbetet med att identifiera dessa poster i anläggningsregistret är ett tidskrävande manuellt arbete med många kvalificerade bedömningar, så kunde inte alla s k klumpposter fångas upp och direktavskrivas under 2020.

Under 2021 har genomgång fortsatt hos samtliga verksamheters av potentiella klumpposter, och dessa utgör preliminärt ytterligare 48 mnkr. För att harmonisera anläggningsregistret till de nya gränsvärdena, också i de fall flera mindre tillgångar lagts ihop till en (främst i samband med volymanskaffningar vid inköp av fristående möbler eller utrustning), föreslås att även dessa direktavskrivs under 2021.

Vid en direktavskrivning av kvarvarande klumpposter läggs förhållandena till rätta framåt genom att dubbla kostnader inte kommer belasta resultatet i flera år framöver. Det blir annars konsekvensen genom fortsatta avskrivningar av nuvarande klumpposter samtidigt som nyanskaffning av motsvarande poster framåt kommer att beslutas och kostnadsföras direkt i verksamheten.

Genom en direktavskrivning skapas även förutsättningar för en framtida kvalitativ registervård samt att, i enlighet med god redovisningssed, kunna företa årliga inventeringar för att bekräfta anläggningstillgångarnas bokförda värden.

21. Årsredovisning och revisionsberättelse för Samordningsförbundet Sunnerbo 2020

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige beslutar att:

  1. Godkänna årsredovisningen för Samordningsförbundet Sunnerbo 2020.
  2. Bevilja förbundsstyrelsen för Samordningsförbundet Sunnerbo ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2020.

Sammanfattning

Region Kronoberg är tillsammans med Markaryds, Ljungby och Älmhults kommuner, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen en av sex huvudmän i Sunnerbo samordningsförbund. Samordningsförbundet bildades 2006 som Markaryds samordningsförbund. Under 2017 tillkom Ljungby och Älmhults kommun i förbundet och det ombildades till Sunnerbo samordningsförbund.

Målgrupp för verksamheten är personer mellan 16-64 år, bosatta i Markaryds, Ljungby och Älmhults kommuner, som har kontakt med minst två av de ingående myndigheterna och som är i behov av samordnad rehabilitering för att förbättra förmågan till egenförsörjning. Prioriterade grupper är långtidssjukskrivna och unga personer med funktionsnedsättning och aktivitetsersättning samt unga personer med psykisk ohälsa och lokalt identifierade målgrupper till exempel språksvaga.

Sunnerbo Samordningsförbund har kommit in med årsredovisning och revisionsberättelse 2020. Enligt § 26 i "Lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser "ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen skall beviljas ansvarsfrihet och om skadeståndstalan skall väckas".

Enligt revisionsberättelsen är revisorernas helhetsbedömning att styrelsen i Sunnerbo samordningsförbund har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig.

Revisorerna bedömer sammantaget att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som är uppställda. Revisorerna tillstyrker att ledamöterna i Samordningsförbundets styrelse beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2020.

22. Avgiftsfrihet för riktade hälsosamtal

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige beslutar om avgiftsfrihet för riktade hälsosamtal inom Region Kronoberg.

Sammanfattning

Riktade hälsosamtal är en metod för att systematiskt identifiera ohälsosamma levnadsvanor i syfte att kunna erbjuda stöd till förändring och därmed förebygga hjärtkärlsjukdom och diabetes typ 2. Ett arbete med hälsosamma levnadsvanor har även visats kunna förebygga cancer.

Regionstyrelsen beslutade 2021-05-19 (§ 95/2021) att påbörja införandet av riktade hälsosamtal för 50-åringar. För att uppnå full samhällseffekt finns planer på att framöver addera ytterligare två åldersgrupper – förslagsvis 40-, samt 60-åringar – samt förstagångsföräldrar. Finansiering av införandet av riktade hälsosamtal finns budgeterat inom ramen för uppdragsspecifikation vårdval primärvård.

För att nå ut till så många som möjligt i respektive åldersgrupp föreslås de riktade hälsosamtalen i Region Kronoberg att vara avgiftsfria – precis som vid screening för exempelvis bröst- och livmoderhalscancer. Införandet av riktade hälsosamtal mot en avgift riskerar att innebära att stora grupper uteblir från besöken. I förlängningen uteblir i så fall både de hälsomässiga och ekonomiska fördelarna av att arbeta proaktivt med riktade hälsosamtal. Region Kronberg riskerar att stänga ute socioekonomiskt svagare grupper från ett förebyggande och hälsofrämjande arbete.

Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade § 84/2021 att föreslå regionfullmäktige besluta om avgiftsfrihet för riktade hälsosamtal inom Region Kronoberg.

Paus

22. Avgiftsfrihet för riktade hälsosamtal

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige beslutar om avgiftsfrihet för riktade hälsosamtal inom Region Kronoberg.

Sammanfattning

Riktade hälsosamtal är en metod för att systematiskt identifiera ohälsosamma levnadsvanor i syfte att kunna erbjuda stöd till förändring och därmed förebygga hjärtkärlsjukdom och diabetes typ 2. Ett arbete med hälsosamma levnadsvanor har även visats kunna förebygga cancer.

Regionstyrelsen beslutade 2021-05-19 (§ 95/2021) att påbörja införandet av riktade hälsosamtal för 50-åringar. För att uppnå full samhällseffekt finns planer på att framöver addera ytterligare två åldersgrupper – förslagsvis 40-, samt 60-åringar – samt förstagångsföräldrar. Finansiering av införandet av riktade hälsosamtal finns budgeterat inom ramen för uppdragsspecifikation vårdval primärvård.

För att nå ut till så många som möjligt i respektive åldersgrupp föreslås de riktade hälsosamtalen i Region Kronoberg att vara avgiftsfria – precis som vid screening för exempelvis bröst- och livmoderhalscancer. Införandet av riktade hälsosamtal mot en avgift riskerar att innebära att stora grupper uteblir från besöken. I förlängningen uteblir i så fall både de hälsomässiga och ekonomiska fördelarna av att arbeta proaktivt med riktade hälsosamtal. Region Kronberg riskerar att stänga ute socioekonomiskt svagare grupper från ett förebyggande och hälsofrämjande arbete.

Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade § 84/2021 att föreslå regionfullmäktige besluta om avgiftsfrihet för riktade hälsosamtal inom Region Kronoberg.

23. Uppdragsspecifikation och ekonomiska regleringar avseende vårdval primärvård 2022 Region Kronoberg

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige godkänner reviderad Uppdragsspecifikation 2022, med bilaga Ekonomiska regleringar.

Sammanfattning

Vårdval Kronoberg ska erbjuda en mångfald aktörer där patienten gör ett aktivt val, vilket även ska bidra till att det bli lättare att komma i kontakt med vården och därmed ökas tillgängligheten. Valet av vårdcentral ska ses som en överenskommelse mellan invånaren och vårdcentralen.

För att bli del av vårdval primärvård måste aktören uppfylla Region Kronobergs krav enligt uppdragsspecifikationen. Därefter ingår aktören ett avtal med Region Kronoberg, vilket ska godkännas av regionstyrelsen.

Vårdersättningen inom vårdvalet fastställdes av regionfullmäktige i juni 2021 till 4807 kronor, i samband med beslut om budget för 2022. Uppräkning av 2021 års vårdersättning har gjorts med 2,1 procent för år 2022 enligt LPIK, inklusive läkemedel. I den vårdersättningen ingår ett resurstillskott på 14 mnkr med anledning av ökade kostnader för bland annat diabetesläkemedel.

Ett frånsteg från fullmäktiges beslut i juni 2021 har gjorts då medel för att ”stimulera omställning till god och nära vård i primärvården ” har inkluderats i vårdersättningen. På grund av svårighet att ta fram en ersättning inför 2022 när är arbetet med omställning till god och nära vård fortfarande är i sin linda och konkreta handlingsplaner saknas. Vårdersättningen höjs med ytterligare 33 kr till 4840 kronor, i samband med beslut om Uppdragsspecifikation och ekonomiska reglering avseende vårdval primärvård 2022 Region Kronoberg. När vårdersättningen inkluderas med momskompensation på 2 procent uppgår den till 4938 kronor.

24. Regelbok vårdval BUP 2022

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige godkänner regelbok för vårdval BUP 2022.

Sammanfattning

Region Kronoberg införde 2020 vårdval inom lag om valfrihetssystem för specialiserad barn och ungdomspsykiatri i öppenvård, Vårdval BUP. I Vårdval BUP väljer patienten vårdgivare först efter att haft kontakt med ”En väg in” vilka beslutar om patientens fortsatta vård och om hen ska till specialiserad barn- och ungdomspsykiatri i öppen vård eller annan instans.

Varje år fastställer regionfullmäktige en ekonomisk ram för Vårdval BUP. Ramen för helåret 2022 uppgår till 41,4 mnkr. Denna ram, exklusive budget för klinikläkemedel, hyreskostnad för hjälpmedel, sjukresor, kostnader för labprover, samt ersättning för vård av utomlänspatienter utgör ett kostnadstak. Kostnadstaket för Vårdval BUP för helåret 2022 uppgår till 38,2 mnkr.

Kostnadstaket utgör den maximala ersättningsnivån för samtliga godkända och verksamma leverantörer inom vårdval BUP. Kostnadstaket periodiseras månadsvis, för att tillförsäkra produktion över hela året. Ersättningsmodellen för vårdval BUP utgår från att leverantören får ersättning för utförda tjänster antingen i form av enstaka besök eller vårdepisoder som innebär att flera åtgärder paketeras i en tjänst. De beskrivna vårdepisoderna består av en standardmodell och utgör underlaget för ekonomisk ersättning.

Regionfullmäktige fastställer årligen regelbok för vårdval BUP som anger förutsättningar och ekonomiska regleringar.

Paus

25. Länstrafiktaxa 2022

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige fastställer Länstrafiktaxa 2022 i enlighet med upprättad handling.

Sammanfattning

Regionfullmäktige fastställer Länstrafiktaxa 2022. Nedan följer en sammanfattning av de förändringar som föreslås i samband med taxeskiftet:

  • Den genomsnittliga prishöjningen i Taxa 2022 uppgår till 4,7 % och sker endast för periodbiljetter. För de periodkort med giltighet för tåg som tidigare haft en annan prissättning genomförs en sänkning av taxan med i genomsnitt 11,5 %.
  • En och samma typ av periodbiljett är i Taxa 2022 giltig för resor oavsett fordonsslag.
  • En ny typ av flexibel periodbiljett, Flex 10/30 införs riktad till de som inte har behov av att arbetspendla varje dag.
  • Avgiftsfri kollektivtrafik inom Kronobergs län införs för resenärer fyllda 80 år.
  • Ett tillägg för Skolkort från angränsande län införs – till försäljning för länstrafikbolag i grannlän.
  • Periodkort Färdtjänst har utökats med en kategori för resor i fler än sju zoner och sammantaget prisanpassats efter motsvarande periodkort i den allmänna kollektivtrafiken, med ett tillägg om 60 kr (vuxen).

Trafiknämnden beslutade § 69/2021 att föreslå regionfullmäktige fastställa länstrafiktaxa 2022 i enlighet med upprättad handling. Regionstyrelsens arbetsutskott beslöt § 276/21 att godkänna tilläggsyrkande ”En ny typ av flexibel periodbiljett, Flex 10/30 införs så snart det är möjligt, riktad till de som inte har behov av att arbetspendla varje dag” och föreslår därmed att regionfullmäktige fastställer Länstrafiktaxa 2022 med föreslaget tillägg.

26. Redovisning av partistöd 2020

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige godkänner inkomna redovisningar av partistöd 2020.

Sammanfattning

Det lokala partistödet utgår till partier som är representerade i enlighet med vad som föreskrivs i 4 kap 29 § andra stycket kommunallagen (KL). Partistödet består dels av ett grundstöd, som uppgår till 2,0 prisbasbelopp per parti och år samt ett mandatstöd som uppgår till 2,0 prisbasbelopp per mandat och år. Mottagare av partistöd ska senast 30 juni räkenskapsåret efter att stödet har lämnats, lämna en skriftlig redovisning till regionfullmäktige som visar att partistödet har använts för det ändamål som anges i KL 4 kap 29 § första stycket.

Redovisningen ska innehålla partistödets omfattning, sparat partistöd från föregående år, hur stödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin, om överföringar har gjorts till delar av partiorganisationen utanför regionen och vilka motprestationer som i så fall har erhållits. Vidare ska redovisningen innehålla verksamhetsberättelse och resultaträkning för aktuellt räkenskapsår samt granskningsintyg från granskare som partiet har utsett. Regionfullmäktige beslutar årligen om utbetalning av partistöd. Har redovisning och granskningsrapport inte lämnats in till regionfullmäktige inom föreskriven tid utbetalas inget partistöd för nästkommande år.

Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna, Moderaterna, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet har inkommit med redovisningar av partistöd 2020 i enlighet med kraven i kommunallagen. Redovisningarna har inkommit i föreskriven tid och uppfyller formkraven.

27. Avveckling av Kust till kust AB

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige godkänner avvecklingen av Kust till Kust AB om samtliga aktieägare fattar likalydande beslut.

Sammanfattning

Bolagets syfte enligt bolagsordningen är följande ” Bolaget skall värna och utveckla järnvägstrafiken till, från och inom Kust- till Kustbanans trafiksystem”. Under 2020 beslutade styrelsen att lägga verksamheten i bolaget vilande, som en konsekvens av de gjorda trafik- och avtalsförändringar avseende persontrafiken på Kust till Kustbanan.

Aktieägare är Region Blekinge, Region Kalmar län, Region Kronoberg, Jönköpings Länstrafik AB, Västtrafik AB och SJ.

Bolaget har också behållits för att ”skydda” bolagsnamnet, Region Blekinge (Blekingetrafiken) har skött administrationen i detta bolag under ca 10 år. Ingen av övriga aktieägare har visat sig villiga att ta över och sköta administrationen. Nu har diskussion varit uppe med alla aktieägare och samtliga har uttryckt att det inte finns något syfte med att behålla bolaget Därför föreslås att detta bolag avvecklas. För att kunna hantera detta, behövs till att börja med att alla aktieägare fattar samma beslut. När det är gjort kommer det att behövas en extra bolagsstämma för att ta detta beslut. Region Kronbergs ägarandel är 12,5 %.

Trafiknämnden beslutade § 71/2021 att föreslå regionfullmäktige att godkänna avvecklingen av Kust till Kust AB om samtliga aktieägare fattar likalydande beslut.

28. Svar på motion – Ta fram en rutin för att kunna fatta beslut om hur regionens överskott ska användas

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige avslår motionen.

Sammanfattning

Henrietta Serrate (S) och Robert Olesen (S) har i en motion föreslagit att regionstyrelsen får i uppdrag att ta fram en rutin för hur politiken i Region Kronoberg, inom ramen för vad som är bokföringstekniskt möjligt, kan planera för och besluta om vad som ska hända med de eventuella överskott utöver avsättningar till resultatmål som Region Kronoberg gör i framtiden.

Det finns redan idag styrdokument som ger möjlighet för de olika politiska instanserna inom Region Kronoberg att fatta beslut om tillskott eller omfördelning av medel inom de ramar och befogenheter som finns fastställda enligt delegationsordningen. Ett beslut om avsättning ska uppfylla kraven för en legal förpliktelse (enligt LKBR) och får inte avse en framtida kostnad för att kunna belasta årets resultat.

I alla beslut ska alltid ”God ekonomisk hushållning” beaktas så att kostnader inte skjuts på framtida generationer.

29. Svar på motion – Inrätta en regional coronakommission

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige besvarar motionen med anledning av de utvärderingar som pågår och är genomförda kring corona-hanteringen.

Sammanfattning

Eva-Britt Svensson (V) har i en motion föreslagit att Region Kronoberg skyndsamt tar initiativ till inrättande av en regional coronakommission med uppdrag att analysera pandemihanteringen i Region Kronoberg.

Eva-Britt Svensson (V) föreslår vidare i motionen att representanter från universitetet, fackföreningarna, regionen, kommunerna, näringslivet och det civila samhället får delta i en regional coronakommission Frågor som kommissionen föreslås arbeta med är bland annat vad som kunnat minska den allmänna smittspridningen men även tillgång till skyddsutrustning, bemanning och kvalitet i både sjukvård och äldreomsorg och stöd till det lokala och regionala närings- och föreningslivet samt naturligtvis samverkan mellan regionen och kommunerna när det gäller äldreomsorgen.

Regionfullmäktige föreslås besvara motionen med anledning av de utvärderingar som pågår och är genomförda kring corona-hanteringen.

30. Svar på motion – Låt människors behov styra den offentliga välfärden

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige:

Regionfullmäktige avslår motionen med hänvisning till redan befintliga möjligheter för medarbetare att påverka styrning och ledning av verksamheten.

Sammanfattning

Eva-Britt Svensson (V) har i en motion föreslagit att regionfullmäktige ska besluta att genomföra en analys om hur personalsammansättningen förändrats över tid när det gäller relationen operativt arbete och kontrollerande arbete, samt utefter analysens resultat ta fram mål och åtgärder för nya och mer demokratiska styrformer inom vård och annan kärnverksamhet.

Med hänvisning till redan befintliga möjligheter för medarbetare att påverka styrning och ledning av verksamheten föreslås regionfullmäktige avslå motionen.

31. Interpellation till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Roland Gustbée (M) om screening för tarmcancer

Sammanfattning

Robert Fredriksson (SD) har ställt följande interpellation till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Roland Gustbée (M):

"Varje år drabbas 6 000 svenskar av tarmcancer och hälften av dessa dör till följd av sin diagnos. Socialstyrelsen har sedan 2014 rekommenderat Sveriges regioner att införa tarmcancerscreening för alla mellan 60 och 74 år, men Kronoberg erbjuder fortfarande inte sina invånare detta, trotts att det finns en politisk enighet om att införa detta. I Stockholm och på Gotland pågår sedan flera år tillbaka screening där alla mellan 60 och 69 år vartannat år får hem ett test med posten där de själva enkelt kan ta ett avföringsprov som sedan skickas till laboratorier som analyserar det. Om blod upptäcks i provet kallas patienten till en undersökning. Av de som undersöks i detta steg har det visat sig att 10– 15 procent har cancer. Beräkningar visar att fler liv kan räddas med screening för tarmcancer än vid mammografi för bröstcancer. I detta sammanhang bör nämnas alla tusentals liv som kunnat räddats sedan mammografin infördes.

I regionens parlamentariska organisation har det rått konsensus kring angelägenheten samt värdet i att starta screeningen gällande tarmcancer över alla partigränser. Det är ett faktum att tidig upptäckt räddar liv och skonar människor från onödigt lidande och med anledning av detta ställer jag följande frågor:

  • Var i processen att starta upp tarmcancerscreening står vi idag?
  • Det har tidigare hänvisats till brist på skopister, om den fortfarande kvarstår, hur ser planen ut för att lösa denna brist?"

32. Interpellation till regionstyrelsens ordförande Mikael Johansson (M) om Region Kronobergs arbete mot våld och förtryck under och efter pandemin

Sammanfattning

Martina Gustafsson (S) har ställt följande interpellation till regionstyrelsens ordförande Mikael Johansson (M):

"Från flera håll, bland annat Jämställdhetsmyndigheten, har rapporterats att coronapandemin ökat risken för våld mot kvinnor och barn. Vidare vittnar Rädda barnen om att rekordmånga barn och unga har hört av sig till deras stödchatt för personer som utsätts för hedersrelaterat våld och förtryck. 

Kronoberg är ett av fyra län som tack vare ett pilotprojekt har en särskild enhet som jobbar med insatser kring hedersrelaterat våld. Men i augusti kunde vi läsa att när de statliga pengarna tar slut om något år är det bara Växjö kommun som vill betala för verksamheten, trots att alla kommuner i Kronoberg sedan starten vänt sig till Resurscentrum Heder, som det heter, för råd och stöd i olika ärenden som berör hedersrelaterat våld. Från de kommuner som tackat nej lyfts bland annat att just andra kommuner tackat nej som skäl för att avstå och vissa bedömer att den kompetens som finns inom socialtjänstens ordinarie arbete mot våld i nära relationer räcker för att hantera frågorna även när det finns en koppling till heder. Enligt ordförande för nämnden arbete och välfärd i Växjö har regionen visat intresse för att tillsammans med dem ingå i projektet framåt. 

Med anledning av ovan vill jag ställa följande frågor till regionstyrelsens ordförande Mikael Johansson (M):

  1. Kan vi i Region Kronoberg se någon ökning i antalet personer som sökt vård kopplat till våld i hemmet, mäns våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld och förtryck?
  2. På vilka sätt har Region Kronoberg arbetat för att stärka arbetet med att nå ut till de som varit särskilt våldsutsatta under pandemin?
  3. Stämmer det att Region Kronoberg kan tänka sig att vara en aktiv part av Resurscentrum heder och på vilket sätt tänker vi oss medverka?"

33. Interpellation till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Roland Gustbée (M) om behandling av magmuskeldelning i Region Kronoberg

Sammanfattning

Henrietta Serrate (S) har ställt följande interpellation till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Roland Gustbée (M):

"Tusentals kvinnor drabbas varje år av rektusdiastas i samband med graviditet. Rektusdiastas, eller så kallad magmuskeldelning, uppstår oftast när de raka magmusklerna, som separeras under en graviditet för att ge plats åt den växande magen, inte går ihop igen efter att barnet är fött. Vanligen går magmuskeldelningen tillbaka efter förlossningen, men hos 30 procent av kvinnorna kvarstår den efter ett år. Tillståndet kan uppkomma av andra orsaker än i samband med graviditet och även drabba män.

Ryggsmärtor, tarmproblem, risk för framfall och inkontinens är några av problemen som kan drabba den som lider av rektusdiastas. En forskningsrapport har visat att de kvinnor som opereras för rektusdiastas blir både starkare och mår bättre samt de positiva effekterna kvarstår. Trots det råder stora skillnader mellan vilken hjälp landstingen ger de, särskilt kvinnor, som drabbas av detta - vissa landsting erbjuder behandling medan andra inte gör det.

Som ett försök att rätta till den ojämlika vården publicerade en grupp läkare/kirurger 2020 riktlinjer för handhavande av rektusdiastas. Riktlinjerna bygger på den studie som nämnts ovan men är vad jag förstår ej beslutade av Socialstyrelsen och är därmed inte tvingande för regionerna att följa.

Med anledning av ovanstående ställer jag följande frågor:

  1. Hur många, kvinnor respektive män, i Kronoberg uppskattas vara drabbade av rektusdiastas?
  2. Hur ser Region Kronobergs rutin för att upptäcka och behandla rektusdiastas ut?
  3. Följer vi de riktlinjer som tagits fram?
  4. Hur många, kvinnor respektive män, har opererats för diastas i/på uppdrag av Region Kronoberg varje år de senaste 5 åren?"

34-36. Val och Entlediganden

Förslag till beslut

Regionfullmäktige entledigar Tina Edberg (V) från uppdrag som ersättare i trafiknämnden.

37. Anmälningsärenden

Förslag till beslut

Regionfullmäktige noterar redovisade anmälningsärenden till protokollet.

Mötets avslutning

Fullmäktigemöte med Region Kronoberg

Sändningsstart: 27 oktober kl. 09.00

Regionfullmäktige är regionen kronobergs högsta beslutande organ. De 61 ledamöterna samlas sju gånger under året och beslutar då om övergripande frågor som Regionen hanterar, som till exempel inom vården och länstrafiken.

Vilka dagar som Regionfullmäktige sammanträder under 2021 kan hittas här.

Detta mötet kommer att kunna ses textat inom några dagar efter mötesdagen. Klicka på "text"-ikonen till vänster om kugghjulet nere till höger i spelaren för att aktivera undertexten. Om ikonen ej syns är texten ej publicerad, men blir det inom kort.

Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.

Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på info@okv.se eller ring 0470 - 322 600.