Primära flikar

Kronobergs regionfullmäktige 27 november 2024

För att se videon behöver Cookies godkännas.
Godkänn cookies

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Tilda Ragnarsson (M)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Tilda Ragnarsson (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Patrick Ståhlgren (M)

Talare

Jakob Smith, Ernst & Young

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Patrick Ståhlgren (M)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Patrick Ståhlgren (M)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Jakob Smith, Ernst & Young

Talare

Patrick Ståhlgren (M)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Ingemar Swalander (M)

Talare

Robin Berg (SD)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Carl-Olof Bengtsson (S)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Andreas Håkansson (C)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Andreas Håkansson (C)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Marie Hammarström-Linnér (S)

Talare

Marcus Dackling (M)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Michael Sjöö (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Michael Sjöö (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Michael Sjöö (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Marcus Walldén (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Marie Hammarström-Linnér (S)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Marie Hammarström-Linnér (S)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Eva-Britt Svensson (V)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Kerstin Wiréhn (V)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Bo Bergsjö (L)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Henrietta Modig Serrate (S)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Helena Lagstrand (V)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Magnus Carlberg (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Marcus Walldén (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Marcus Walldén (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Robert Fredriksson (SD)

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Britt-Louise Berndtsson (C)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Elizabeth Peltola (C)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Christer Persson (V)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Emil Torstensson (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Ida Eriksson (M)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Mats Johnsson (SD)

Talare

Roland Gustbée (M)

Mötets öppnande

1. Godkännande av föredragningslista

Regionfullmäktige godkänner föredragningslistan. 

2. Val av justerare och justeringsdatum

Regionfullmäktige utser Michael Sjöö (S) och Gunnar Nordmark (L) att jämte ordföranden justera protokollet.

Justering sker digitalt senast den 5 december 2024. 

3. Allmänhetens frågestund

Vid regionfullmäktiges ordinarie sammanträden har allmänheten möjlighet att ställa frågor inom Region Kronobergs kompetensområde. Frågestunden varar maximalt 30 minuter.

Den som vill ställa en fråga ska mejla den till [email protected] eller lämna in den skriftligt senast en dag före sammanträdet. Endast en fråga per frågeställare får lämnas vid varje frågestund. Frågor besvaras i den ordning de inlämnats. Fråga som ställs ska vara på maximalt tre minuter och kunna besvaras med ett svar på en minut. Frågeställaren kan därefter ställa en följdfråga på maximalt en minut. Under frågestunden får inte någon överläggning förekomma. 

4. Ledamöternas frågestund

Vid regionfullmäktiges ordinarie sammanträden har ledamöterna möjlighet att ställa frågor för inhämtande av sakupplysningar inom Region Kronobergs kompetensområde.

Fråga får ställas till ordförande och vice ordförande i en styrelse, nämnd, beredning eller i övrigt som fullmäktige bestämmer.

Frågan ska vara tydlig och kunna besvaras på högst en minut. Den som ställt frågan har möjlighet till en följdfråga på högst en minut som i sin tur ska kunna besvaras på högst en minut.

Endast frågeställaren och den svarande deltar i överläggningen. 

5. Inkomna interpellationer

Ledamöter i regionfullmäktige får ställa interpellationer inom regionfullmäktiges, regionstyrelsens eller en nämnds handläggning. Interpellation får inte ställas i ärende om myndighetsutövning mot enskild. Interpellationen ska ha ett bestämt innehåll och en motivering. Interpellation bör endast ställas i angelägenheter av större intresse för Region Kronoberg. En interpellation får ställas till ordföranden eller vice ordförande i en styrelse, nämnd, beredning eller ett utskott eller i övrigt som fullmäktige bestämmer.

Interpellationen ska vara skriftlig och ha inkommit till Region Kronobergs kansli senast kl. 12.00 den tionde arbetsdagen före sammanträdet där ledamoten avser att ställa den. Svaret på interpellationen ska vara skriftligt och finnas tillgängligt dagen före sammanträdet. En interpellation bör besvaras under det sammanträde den ställts.

Inför dagens sammanträde har följande interpellationer inkommit:

  • Interpellation om utlovad utredning kring 3-siffriga vägar i Kronoberg från Britt-Louise Berndtsson (C) till regionala utvecklingsnämndens ordförande.
  • Interpellation om stängningen av IVA i Ljungby från Emil Torstensson (KD) till ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

6. Inkomna frågor

Ledamöter kan vid regionfullmäktiges sammanträden ställa frågor för att inhämta sakupplysning inom Region Kronobergs kompetensområde. Fråga kan ställas till ordförande eller vice ordförande i styrelse, nämnd, beredning eller utskott, eller i övrigt som regionfullmäktige bestämmer. En fråga ska vara skriftlig och ha inkommit till Region Kronobergs kansli senast kl. 12.00 den femte arbetsdagen innan sammanträdet. Svaret behöver inte vara skriftligt.

Följande fråga har inkommit:

  • Fråga om sänkt åldersgräns för fri tandvård från Anna Zelvin (KD) till ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

7. Tandvårdstaxor 2025

Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige fastställa att: 

  1. Allmäntandvårdstaxa och specialisttandvårdstaxa för 2025 enligt bilaga. Taxorna gäller från och med 15 januari 2025.
  2. Frisktandvårdstaxa för 2025 enligt bilaga. Taxan gäller från och med 1 mars 2025.

Sammanfattning

Regionfullmäktige fastställer årligen taxor för tandvården i Region Kronoberg. Folktandvårdstaxan består av en taxa för allmäntandvård och en taxa för specialisttandvård. Därutöver finns en taxa för frisktandvården. Förslag till ny folktandvårdstaxa föreslås gälla från den 15 januari 2025, medan förslag till frisktandvårdstaxan föreslås gälla från och med den 1 mars 2025. Allmäntandvårdstaxan föreslås höjas med 4,2 procent. Förlaget till höjning följer rakt av från Tandvårds -och läkemedelsförmånsverkets (TLV:s) föreslagna höjning.

För de åtgärder där TLV sänkt priset (cirka tio åtgärder) föreslås Folktandvården Kronoberg också sänka priset med samma procentsats. Folktandvården Kronobergs allmäntandvårdstaxa ligger i genomsnitt 6 procent över referenspriserna, men har samtidigt lägre priser än genomsnittet för övriga folktandvårdsorganisationer i landet. Specialisttandvårdstaxan föreslås höjas med 3,5 procent. Även här innebär förslaget full följsamhet till TLV.

Att den totala höjningen är lägre än för allmäntandvården handlar om att ett sänkt pris på ett antal åtgärder får större genomslag med anledning av att det är färre åtgärder totalt inom specialisttandvården. Specialistandvårdstaxan i Folktandvården Kronoberg ligger 6,5 procent över referenspriset. Även denna taxa är låg jämfört med övriga landet. Allmäntandvårdtaxan och specialisttandvårdstaxan går tillsammans under namnet Folktandvårdstaxan.

Frisktandvårdstaxan föreslås höjas med samma procentsats som styckpristaxan för allmäntandvården, det vill säga 4,2 procent. Av avtalstekniska skäl föreslås förändringen av frisktandvårdstaxan att börja gälla från och med den 1 mars 2025. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade § 131/2024 att föreslå regionfullmäktige fastställa: 1. Allmäntandvårdstaxa och specialisttandvårdstaxa för 2025 enligt bilaga. Taxorna gäller från och med 15 januari 2025. 2. Frisktandvårdstaxa för 2025 enligt bilaga. Taxan gäller från och med 1 mars 2025.

8. Annonsering av regionfullmäktige 2025

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att tid och plats för regionfullmäktiges sammanträden 2025 ska annonseras i Smålandsposten och Smålänningen vid ett tillfälle i början av året. Medel anslås ur regionfullmäktiges budget 2025.

Sammanfattning

Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska fullmäktige för varje år besluta om i vilken eller vilka ortstidningar uppgifter om tid och plats för årets möten ska annonseras. Regionfullmäktiges sammanträden anslås även på den digitala anslagstavlan på Region Kronobergs webbsida, enligt vad som anges i kommunallagen. 

9. Sändning av regionfullmäktige 2025

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att: 

  1. Regionfullmäktiges sammanträden under 2025 ska sändas via webben, kabel-tv och närradio.
  2. Utse regionfullmäktiges ordförande Roland Gustbée (M) som ansvarig utgivare för webbsändningarna för perioden 2025-01- 01 - 2025-12-31.
  3. Utse regionfullmäktiges förste vice ordförande Michael Sjöö (S) som ställföreträdande ansvarig utgivare för webbsändningarna för perioden 2025-01-01 - 2025-12-31. 4. Anslå medel för ändamålet ur regionfullmäktiges budget 2025.

Sammanfattning

Region Kronoberg sänder fullmäktigesammanträdena över regionens webbplats. Webbsändningen har tidigare anmälts till myndigheten för press, radio och tv. Region Kronoberg ska även utse ansvarig utgivare för webbsändningen.

Regionfullmäktige föreslås utse fullmäktiges ordförande till ansvarig utgivare av regionfullmäktiges webbsändningar. En utgivare har möjlighet att utse ställföreträdande utgivare. En utsedd ställföreträdande utgivare ska godkännas av regionfullmäktige. Regionfullmäktige föreslås utse förste vice ordförande som ställföreträdande utgivare vid ordförandes frånvaro.

10. Redovisning av obesvarade motioner och medborgarförslag 2024

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige godkänner redovisning av obesvarade motioner och medborgarförslag 2024.

Sammanfattning

I enlighet med 5 kap. 35 § kommunallagen (2017:725) ska en motion om möjligt beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från att motionen väcktes. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid ska detta och vad som kommit fram vid beredningen anmälas till fullmäktige inom samma tid. Fullmäktige får då avskriva motionen från vidare handläggning. Enligt Region Kronobergs arbetsordning för regionfullmäktige ska regionstyrelsen årligen redovisa de motioner som inte har beretts färdig på fullmäktiges sista ordinarie sammanträde. 2023 redovisade regionstyrelsen att elva motioner inte hade beretts. Samtliga har nu beretts. Sedan 2023 års redovisning har 13 motioner inkommit. Av dessa har sju inte behandlats.

2023 redovisade regionstyrelsen att två inkomna medborgarförslag inte hade beretts. Samtliga har nu behandlats. Sedan 2023 års redovisning har sju medborgarförslag inkommit. Av dessa har två inte behandlats.

11. Partistöd 2025

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige fastställer partistöd för år 2025 enligt följande: Socialdemokraterna 2 587 200 kronor Moderaterna 1 646 400 kronor Sverigedemokraterna 1 293 600 kronor Kristdemokraterna 705 600 kronor Vänsterpartiet 705 600 kronor Centerpartiet 588 000 kronor Liberalerna 470 400 kronor

Sammanfattning

Enligt kommunallagen får kommuner och regioner ge ekonomiskt stöd till politiska partier för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Utbetalning av partistödet ska årligen beslutas av regionfullmäktige. Partistödet utgår till partier som är representerade i regionfullmäktige.

Region Kronobergs lokala partistöd regleras i Reglemente för partistöd, partigruppsanslag och anslag till politiska sekreterare som fastställdes av regionfullmäktige § 113/2022. Partistödet består dels av ett grundstöd, som uppgår till 2,0 prisbasbelopp per parti och år, samt ett mandatstöd, som uppgår till 2,0 prisbasbelopp per mandat och år. Prisbasbeloppet för 2025 är fastställt av regeringen till 58 800 kronor. Se även tabellen i kallelsen.

12. Revidering av överenskommelse om samverkan i Samverkansnämnden för Region Blekinge och Region Kronoberg

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige antar överenskommelse om samverkan.

Sammanfattning

Under 2023 reviderades reglementet för samverkansnämnden. Med anledning av det föreslås justering i det övergripande samverkansavtalet. Justeringarna består av:

  • Ny paragraf som anger att det vid samverkan inom nytt område är respektive verksamhetschef som tecknar avtal samt att så ska göras i framtagen mall.
  • Ett stycke om att kostnadsfördelning och ekonomiska förutsättningar regleras i separat avtal.
  • Ett stycke om hur resultatfördelning av den gemensamma laboratorieverksamheten sker.
  • Ett antal mindre justeringar enligt bilaga.

Grön färg markerar de tillägg som gjorts i det övergripande samverkansavtalet.

Samverkansnämnden för Region Blekinge och Region Kronoberg beslutade § 15/2024 att föreslå regionfullmäktige i Region Blekinge respektive Region Kronoberg antar överenskommelse om samverkan. 

13. Pensionsavsättning 2024

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige beslutar att överföra 200 miljoner kronor till pensionsförvaltningen från likviditetsförvaltningen. 

Sammanfattning

Region Kronoberg har avsatta medel för att klara sina åtaganden gällande den del av pensionsskulden, ansvarsförbindelsen, som inte finns inom balansräkningen. Skulden härrör från intjäning innan 1998 enligt PA-KL. Utöver denna skuld har Region Kronoberg även avsättningar inom balansräkningen. Sedan 2019 har Region Kronoberg årligen satt av pengar till pensionsmedelportföljen motsvarande ökningen av avsättningarna inom balansräkningen. Detta för att klara av sina kommande åtaganden.

Avsättningarna var tänka att pausas under byggnationen av Nya sjukhuset i Räppe. Men då planerna blev ändrade finns det åter förutsättningar att fortsätta göra överföringar till pensionsmedelförvaltningen. Inflationen har haft stor effekt på Region Kronobergs avsättningar. Avsättningarna ökade med över 500 miljoner kronor under 2023 och ser ut att öka ungefär 600 miljoner kronor under 2024. För att matcha denna stora ökning föreslås att även 2024 göra en avsättning på 200 miljoner kronor.

Medel till att placeras i pensionsmedelsportföljen kommer att tas från likviditetsförvaltningen. 

15. Framtidens Kronoberg i världen - Regional utvecklingsstrategi 2025–2035

Förslag till beslut

Regionfullmäktige fastställer Framtidens Kronoberg i världen - Regional utvecklingsstrategi 2025–2035.

Sammanfattning

Regionala utvecklingsförvaltningen har arbetat fram en ny regional utvecklingsstrategi utifrån inriktningsdirektivet och har under processen haft regelbundna avstämningar kring politiska ställningstaganden med regionala utvecklingsnämnden och dess presidium. Under processens gång har en bredd av aktörer, cirka 600 personer, involverats från alla sektorer i samhället. Under perioden 21 mars till 17 juni har en bredd av aktörer, beslutade av regionala utvecklingsnämnden, getts möjlighet att besvara remissen.

Den nu framtagna regionala utvecklingsstrategin innehåller en övergripande målbild ”ett gott liv i ett livskraftigt län” och en strukturbild för att förtydliga det geografiska perspektivet. Den innehåller även fyra prioriteringar som bygger på områden i Nationell strategi för hållbar regional utveckling i hela landet 2021–2030 men med inriktning utifrån Kronobergs utmaningar och styrkor:

Bygder och samhällen som ökar Kronobergs välmående och attraktivitet.
Kompetensförsörjning som främjar utveckling och omställning.
Kronobergska handlingskraften och entreprenörskapet växlas upp.
Infrastruktur som stärker Kronobergs position i Sydsverige.

De fyra prioriteringarna har i sin tur var sin visionär målbild att jobba mot, förflyttningar och punkter att agera utifrån. I strategin finns även fyra utforskande kraftsamlingar där Region Kronoberg behöver och har förutsättningar att samverka på nya sätt och över gränser för att hitta nya vägar framåt. Det finns även ett kapitel om gemensamt ägarskap och kraftfullt genomförande av strategin. Hur aktörerna var för sig och tillsammans agerar utifrån strategin är centralt för genomförandet.

Regionala utvecklingsstrategin ska enligt förordningen (2017:583) om regionalt utvecklingsarbete aktualitetsprövas under varje mandatperiod. När den ses över kommer dialog ske med aktörer i länet. Framför allt kommer kommunerna involveras i hur den övergripande strukturbilden ska förändras och utvecklas utifrån förändringar som skett i samhällsutvecklingen.

Paus

14. Svar på revisionsrapport – Granskning av hantering av anställdas bisysslor

Förslag till beslut

Regionfullmäktige noterar svaret på revisionsrapporten till protokollet.

Sammanfattning

Regionfullmäktiges förtroendevalda revisorer har överlämnat rapporten Granskning av hantering av anställdas bisysslor till regionstyrelsen. Syftet med granskningen var att bedöma om regionstyrelsen har säkerställt en tillräcklig intern kontroll avseende hanteringen av anställdas bisysslor. Revisorernas bedömning är att den övergripande riktlinjen för hantering av anställdas bisysslor är ändamålsenlig. Det finns delvis en aktiv styrning och rutiner för att säkerställa att regelverket för anställdas bisysslor efterlevs.

Däremot visar granskningen på avvikelser som tyder på att den operativa styrningen inte fullt finns på plats. Stickprovskontroller visade på brister i efterlevnaden av riktlinjen. Det görs inga egna kontroller av medarbetarnas bisysslor. Den årliga sammanställningen av bisysslor, som enligt riktlinjen ska göras, har inte gjorts under flera år. Revisorernas bedömning är att regionstyrelsen inte har kännedom eller kontroll om anställdas bisysslor. Nedan följer en kort redogörelse av åtgärder till följd av revisorernas synpunkter.

Utarbeta ett utbildningsmaterial som kan användas för att öka kunskapen om hanteringen av bisysslor. - Information om bisyssla kommer att ingå i introduktionen av alla nyanställda. Information om bisysslor kommer att förtydligas på intranätet. Nytt utbildningsmaterial för chefer vad gäller bisysslor arbetas fram, och nya chefer kommer att få utbildning om bisysslor. Även ett utbildningsmaterial för att användas på APT kommer att tas fram. Riktlinjen om bisysslor har förtydligats.

Upprätta årliga sammanställningar av anställdas bisysslor i enlighet med riktlinjen - Årlig sammanställning av anställdas bisysslor kommer att genomföras i enlighet med riktlinjen. Återkommande göra kontroller av anställdas bisysslor - En genomgång och hantering av de bisysslor som inte var kända av arbetsgivaren har redan genomförts. Region Kronoberg kommer framöver att genomföra kontroller av bisysslor.

Dels genom stickprovskontroller mot bolagsverket, och dels genom kontroll av svaret om bisyssla i medarbetarsamtalet och registrering av bisyssla i Winlas. Införa regler om att bisyssleengagemang som bedriver affärer med regionen ska vara godkända i förväg. - Samtliga bisysslor som utövas ska i enlighet med gällande riktlinje, vara godkända i förväg, så även bisysslor som innebär att affärer med regionen bedrivs. Regionstyrelsen beslutade § 277/2024 att godkänna svaret på revisionsrapporten och överlämna det till regionfullmäktige. 

15. Framtidens Kronoberg i världen - Regional utvecklingsstrategi 2025–2035

Förslag till beslut

Regionfullmäktige fastställer Framtidens Kronoberg i världen - Regional utvecklingsstrategi 2025–2035.

Sammanfattning

Regionala utvecklingsförvaltningen har arbetat fram en ny regional utvecklingsstrategi utifrån inriktningsdirektivet och har under processen haft regelbundna avstämningar kring politiska ställningstaganden med regionala utvecklingsnämnden och dess presidium. Under processens gång har en bredd av aktörer, cirka 600 personer, involverats från alla sektorer i samhället. Under perioden 21 mars till 17 juni har en bredd av aktörer, beslutade av regionala utvecklingsnämnden, getts möjlighet att besvara remissen.

Den nu framtagna regionala utvecklingsstrategin innehåller en övergripande målbild ”ett gott liv i ett livskraftigt län” och en strukturbild för att förtydliga det geografiska perspektivet. Den innehåller även fyra prioriteringar som bygger på områden i Nationell strategi för hållbar regional utveckling i hela landet 2021–2030 men med inriktning utifrån Kronobergs utmaningar och styrkor:

Bygder och samhällen som ökar Kronobergs välmående och attraktivitet.
Kompetensförsörjning som främjar utveckling och omställning.
Kronobergska handlingskraften och entreprenörskapet växlas upp.
Infrastruktur som stärker Kronobergs position i Sydsverige.

De fyra prioriteringarna har i sin tur var sin visionär målbild att jobba mot, förflyttningar och punkter att agera utifrån. I strategin finns även fyra utforskande kraftsamlingar där Region Kronoberg behöver och har förutsättningar att samverka på nya sätt och över gränser för att hitta nya vägar framåt. Det finns även ett kapitel om gemensamt ägarskap och kraftfullt genomförande av strategin. Hur aktörerna var för sig och tillsammans agerar utifrån strategin är centralt för genomförandet.

Regionala utvecklingsstrategin ska enligt förordningen (2017:583) om regionalt utvecklingsarbete aktualitetsprövas under varje mandatperiod. När den ses över kommer dialog ske med aktörer i länet. Framför allt kommer kommunerna involveras i hur den övergripande strukturbilden ska förändras och utvecklas utifrån förändringar som skett i samhällsutvecklingen.

Paus

Utdelning av 25-årsgåvor

Sammanfattning

Region Kronoberg delar ut gåvor till årets två 25-års jubilarer.

Priserna delas ut till de som haft förtroendeuppdrag i Region Kronoberg, Landstinget Kronoberg, Regionförbundet Södra Småland eller Kommunförbundet i 25 år eller mer.

Prisutdelning av kulturutmärkelser och kulturstipendier

Sammanfattning

Region Kronoberg delar ut årets kulturutmärkelser och kulturstipendier

Paus

15. Framtidens Kronoberg i världen - Regional utvecklingsstrategi 2025–2035

Förslag till beslut

Regionfullmäktige fastställer Framtidens Kronoberg i världen - Regional utvecklingsstrategi 2025–2035.

Sammanfattning

Regionala utvecklingsförvaltningen har arbetat fram en ny regional utvecklingsstrategi utifrån inriktningsdirektivet och har under processen haft regelbundna avstämningar kring politiska ställningstaganden med regionala utvecklingsnämnden och dess presidium. Under processens gång har en bredd av aktörer, cirka 600 personer, involverats från alla sektorer i samhället. Under perioden 21 mars till 17 juni har en bredd av aktörer, beslutade av regionala utvecklingsnämnden, getts möjlighet att besvara remissen.

Den nu framtagna regionala utvecklingsstrategin innehåller en övergripande målbild ”ett gott liv i ett livskraftigt län” och en strukturbild för att förtydliga det geografiska perspektivet. Den innehåller även fyra prioriteringar som bygger på områden i Nationell strategi för hållbar regional utveckling i hela landet 2021–2030 men med inriktning utifrån Kronobergs utmaningar och styrkor:

Bygder och samhällen som ökar Kronobergs välmående och attraktivitet.
Kompetensförsörjning som främjar utveckling och omställning.
Kronobergska handlingskraften och entreprenörskapet växlas upp.
Infrastruktur som stärker Kronobergs position i Sydsverige.

De fyra prioriteringarna har i sin tur var sin visionär målbild att jobba mot, förflyttningar och punkter att agera utifrån. I strategin finns även fyra utforskande kraftsamlingar där Region Kronoberg behöver och har förutsättningar att samverka på nya sätt och över gränser för att hitta nya vägar framåt. Det finns även ett kapitel om gemensamt ägarskap och kraftfullt genomförande av strategin. Hur aktörerna var för sig och tillsammans agerar utifrån strategin är centralt för genomförandet.

Regionala utvecklingsstrategin ska enligt förordningen (2017:583) om regionalt utvecklingsarbete aktualitetsprövas under varje mandatperiod. När den ses över kommer dialog ske med aktörer i länet. Framför allt kommer kommunerna involveras i hur den övergripande strukturbilden ska förändras och utvecklas utifrån förändringar som skett i samhällsutvecklingen.

16. Omvandling av Almis regionala bolag

Förslag till beslut

Regionfullmäktige föreslås besluta att: 

  1. Tillstyrka en omstrukturering av Almi Företagspartner Kronoberg AB och som för Region Kronoberg del framgår av dokument daterat den 20 augusti 2024 med titeln Omvandling av regionala Almi-bolag.
  2. Eget kapital i Almi Företagspartner Kronoberg AB, baserat på värdet per den sista december 2024, vid behov ska regleras så att vart och ett av bolagen (Almi Företagspartner Gotland AB, Almi Företagspartner Jönköping AB, Almi Företagspartner Kronoberg AB och Almi Företagspartner Kalmar AB) innan fusionen inleds har samma andel av bolagens sammanlagda eget kapital som av sammanlagda driftsanslag. De bolag som har högre andel eget kapital än andel driftsanslag gör en utdelning till aktieägarna och sänker därmed eget kapital. Beräkning av behovet av utdelning görs av Almi AB under första kvartalet 2025. Beslut om att föreslå årsstämman utdelning fattas av bolagens styrelser under mars 2025 och fastställs av årsstämman i april 2025.
  3. Godkänna bolagsordning, ägaranvisning och samverkansavtal enligt bilaga.
  4. Arvode till styrelsens ledamöter och lekmannarevisorer ska vara enligt bilaga.
  5. Ge stämmoombudet i Almi Företagspartner Kronoberg AB i uppdrag att på bolagsstämma besluta om genomförande av den process som framgår av det dokument som anges i den första att-satsen.
  6. Ge stämmoombudet i uppdrag att på bolagsstämma i Almi Ny SE 21 AB besluta om genomförandet av bolagsordning, ägaranvisning och samverkansavtal, samt i övrigt verka för att parternas avsikt med det gemensamma bolaget genomförs.
  7. Ge regionstyrelsens ordförande i uppdrag att teckna samverkansavtalet för Region Kronobergs räkning.
  8. Ge regionstyrelsen i uppdrag att fatta alla de ytterligare beslut som erfordras för att kunna genomföra åtgärder i enlighet med vad som framgår ovan.
  9. Ovanstående beslut gäller under förutsättning att ägarna i Almi Företagspartner Gotland AB, Almi Företagspartner Jönköping AB, Almi Företagspartner Kalmar AB och Almi AB fattar motsvarande beslut.
  10. Till styrelsen i Almi ny SE 21 AB utse NN (Bo Frank (M)) som ordinarie ledamot och NN (Carina Bengtsson (C)) som ersättare.
  11. Utse NN (Ingrid Hugosson (C)) som lekmannarevisor och NN (Ulf Engqvist (S)) till lekmannarevisorssuppleant för Almi ny SE 21 AB. 

Paus

16. Omvandling av Almis regionala bolag

Förslag till beslut

Regionfullmäktige föreslås besluta att: 

  1. Tillstyrka en omstrukturering av Almi Företagspartner Kronoberg AB och som för Region Kronoberg del framgår av dokument daterat den 20 augusti 2024 med titeln Omvandling av regionala Almi-bolag.
  2. Eget kapital i Almi Företagspartner Kronoberg AB, baserat på värdet per den sista december 2024, vid behov ska regleras så att vart och ett av bolagen (Almi Företagspartner Gotland AB, Almi Företagspartner Jönköping AB, Almi Företagspartner Kronoberg AB och Almi Företagspartner Kalmar AB) innan fusionen inleds har samma andel av bolagens sammanlagda eget kapital som av sammanlagda driftsanslag. De bolag som har högre andel eget kapital än andel driftsanslag gör en utdelning till aktieägarna och sänker därmed eget kapital. Beräkning av behovet av utdelning görs av Almi AB under första kvartalet 2025. Beslut om att föreslå årsstämman utdelning fattas av bolagens styrelser under mars 2025 och fastställs av årsstämman i april 2025.
  3. Godkänna bolagsordning, ägaranvisning och samverkansavtal enligt bilaga.
  4. Arvode till styrelsens ledamöter och lekmannarevisorer ska vara enligt bilaga.
  5. Ge stämmoombudet i Almi Företagspartner Kronoberg AB i uppdrag att på bolagsstämma besluta om genomförande av den process som framgår av det dokument som anges i den första att-satsen.
  6. Ge stämmoombudet i uppdrag att på bolagsstämma i Almi Ny SE 21 AB besluta om genomförandet av bolagsordning, ägaranvisning och samverkansavtal, samt i övrigt verka för att parternas avsikt med det gemensamma bolaget genomförs.
  7. Ge regionstyrelsens ordförande i uppdrag att teckna samverkansavtalet för Region Kronobergs räkning.
  8. Ge regionstyrelsen i uppdrag att fatta alla de ytterligare beslut som erfordras för att kunna genomföra åtgärder i enlighet med vad som framgår ovan.
  9. Ovanstående beslut gäller under förutsättning att ägarna i Almi Företagspartner Gotland AB, Almi Företagspartner Jönköping AB, Almi Företagspartner Kalmar AB och Almi AB fattar motsvarande beslut.
  10. Till styrelsen i Almi ny SE 21 AB utse NN som ordinarie ledamot och NN som ersättare.
  11. Utse NN som lekmannarevisor och NN till lekmannarevisorssuppleant för Almi ny SE 21 AB. 

17. Svar på motion om nytt akutsjukhus i Växjö

Förslag till beslut

Regionfullmäktige föreslås avslå motionen mot bakgrund av att flera aspekter i den så kallade dörrutredningen inte tar hänsyn till den pågående samplaneringen av vårdens innehåll, samt det faktum att tomten ligger inom ett riksintresse, vilket därmed begränsar byggnadens utformning.

Sammanfattning

Robert Fredriksson (SD) har inkommit med motion om nytt akutsjukhus i Växjö. I motionen föreslås att regionfullmäktige beslutar att Region Kronoberg upphandlar ett nytt akutsjukhus i Räppe med utgångspunkt i dörrutredningen. Region Kronoberg uppdrog åt Skanska ett göra en genomlysning av hur kostnaderna skulle kunna sänkas för byggnation av ett nytt sjukhus i Räppe. Utredningen kom att kallas ”dörr-utredningen” och beskrev en yta för sjukhuset utifrån den minsta godtagbara nivå för att bevara riksintressen och en godkänd utformning i detaljplanprocessen.

Regionfullmäktige beslöt § 98/2023 att upphäva tidigare beslut om att bygga ett nytt akutsjukhus i Växjö och i Räppe. Fullmäktige gav regionstyrelsen i uppdrag att utreda hur Region Kronoberg på bästa möjliga sätt kan skapa ändamålsenliga lokaler för framtidens sjukvård som minimerar risker gällande patientsäkerhet, arbetsmiljö och ekonomi. Det utredningsuppdraget pågår med fokus på en om- och nybyggnation vid befintligt Centrallasarett i Växjö. Regionfullmäktige beslöt därefter § 159/2024 att: 

1. Ge hälso- och sjukvårdsnämnden i uppdrag att ta fram handlingsplan för vårdens förflyttningar inom hälso- och sjukvården i linje med strategin Närmare Kronobergaren. Uppdraget återrapporteras i regionfullmäktige juni 2025.

2. Ge regionstyrelsen i uppdrag att ta fram lokalförsörjningsplaner, fastighetsutvecklingsplaner, konceptprogram för försörjning och service samt utvecklingsplaner för Region Kronoberg. Första delen av uppdraget återrapporteras i regionfullmäktige våren 2027.

Med utgångspunkt i regionfullmäktiges beslut § 98/2023 och § 159/2024 samt att flera aspekter i den så kallade dörrutredredningen inte tar hänsyn till den pågående samplaneringen av vårdens innehåll, samt det faktum att tomten ligger inom ett riksintresse vilket därmed begränsar byggnadens utformning, föreslås att regionfullmäktige avslår motionen. 

Paus

17. Svar på motion om nytt akutsjukhus i Växjö

Förslag till beslut

Regionfullmäktige föreslås avslå motionen mot bakgrund av att flera aspekter i den så kallade dörrutredningen inte tar hänsyn till den pågående samplaneringen av vårdens innehåll, samt det faktum att tomten ligger inom ett riksintresse, vilket därmed begränsar byggnadens utformning.

Sammanfattning

Robert Fredriksson (SD) har inkommit med motion om nytt akutsjukhus i Växjö. I motionen föreslås att regionfullmäktige beslutar att Region Kronoberg upphandlar ett nytt akutsjukhus i Räppe med utgångspunkt i dörrutredningen. Region Kronoberg uppdrog åt Skanska ett göra en genomlysning av hur kostnaderna skulle kunna sänkas för byggnation av ett nytt sjukhus i Räppe. Utredningen kom att kallas ”dörr-utredningen” och beskrev en yta för sjukhuset utifrån den minsta godtagbara nivå för att bevara riksintressen och en godkänd utformning i detaljplanprocessen.

Regionfullmäktige beslöt § 98/2023 att upphäva tidigare beslut om att bygga ett nytt akutsjukhus i Växjö och i Räppe. Fullmäktige gav regionstyrelsen i uppdrag att utreda hur Region Kronoberg på bästa möjliga sätt kan skapa ändamålsenliga lokaler för framtidens sjukvård som minimerar risker gällande patientsäkerhet, arbetsmiljö och ekonomi. Det utredningsuppdraget pågår med fokus på en om- och nybyggnation vid befintligt Centrallasarett i Växjö. Regionfullmäktige beslöt därefter § 159/2024 att: 

1. Ge hälso- och sjukvårdsnämnden i uppdrag att ta fram handlingsplan för vårdens förflyttningar inom hälso- och sjukvården i linje med strategin Närmare Kronobergaren. Uppdraget återrapporteras i regionfullmäktige juni 2025.

2. Ge regionstyrelsen i uppdrag att ta fram lokalförsörjningsplaner, fastighetsutvecklingsplaner, konceptprogram för försörjning och service samt utvecklingsplaner för Region Kronoberg. Första delen av uppdraget återrapporteras i regionfullmäktige våren 2027.

Med utgångspunkt i regionfullmäktiges beslut § 98/2023 och § 159/2024 samt att flera aspekter i den så kallade dörrutredredningen inte tar hänsyn till den pågående samplaneringen av vårdens innehåll, samt det faktum att tomten ligger inom ett riksintresse vilket därmed begränsar byggnadens utformning, föreslås att regionfullmäktige avslår motionen. 

18. Finansiering av budgetuppdrag avseende avskaffande av delade turer inom Region Kronoberg

Förslag till beslut

Regionstyrelsen har lämnat följande förslag till beslut till regionfullmäktige: Regionfullmäktige överför 1 800 000 kronor ur regionstyrelsens driftram till hälso- och sjukvårdsnämndens driftram 2024 för ändamålet.

Sammanfattning

Regionstyrelsen besluta § 176/23 att arbetsschema för medarbetare med så kallade ”delade turer” inte ska förekomma inom Region Kronoberg efter den 1 april 2024. Ekonomiska konsekvenser av detta beslut bärs av respektive verksamhet. Därefter har regionfullmäktige lämnat samma uppdrag i Region Kronobergs budget 2024 med flerårsplan 2025–2026. I samband med budgetuppdraget avsattes medel till regionstyrelsens driftram för 2024 i form av ett medarbetarpaket.

Finansiering av avskaffande av delade turer ska finansieras med hjälp av delar av medarbetarpaketet varför regionstyrelsen beslut § 176/23 och budgetuppdrag i samma ärende behöver revideras och förtydligas. En ”delad tur” är ett arbetspass som delas upp med minst ett obetalt uppehåll i arbetspasset som uppgår till mer än en normalt förekommande rast. I Region Kronoberg finns det för närvarande delade turer på medicinavdelningarna 3, 4 och 5 samt på infektion avdelning 17.

Det är endast undersköterskor som har delade turer. Kostnaderna för avskaffandet av dessa delade turer utgör 1 800 000 kronor varför det föreslås att regionstyrelsen beslutar att använda 1 800 000 kronor för ändamålet samt föreslå fullmäktige att finansieringen av delade turer överförs från regionstyrelsens driftram 2024 till hälso- och sjukvårdsnämndens driftram 2024.

19. Entledigande från uppdrag som ledamot i regionfullmäktige

Simon Borup Swalander (M)

20. Entledigande från uppdrag som ersättare i regionfullmäktige

Caroline Henrysson (S)

21. Entledigande samt val av ersättare i regionfullmäktiges valberedning för tiden till och med 2026-10-14

 Simon Borup Swalander (M)

22. Entledigande samt val av ledamot i styrelsen för Samordningsförbundet Värend för tiden 2025-01-01 - 2026-12-31

Sammanfattning

Regionfullmäktige förrättar entledigande samt val av ledamot i styrelsen för Samordningsförbundet Värend för tiden 2025-01-01 - 2026-12-31

23. Interpellation om utlovad utredning kring 3-siffriga vägar i Kronoberg från Britt-Louise Berndtsson (C) till regionala utvecklingsnämndens ordförande

Sammanfattning

Britt-Louise Berndtsson (C) har ställt en interpellation till René Jaramillo (M), regionala utvecklingsnämndens ordförande om utlovad utredning kring 3-siffriga vägar i Kronoberg.

24. Interpellation om stängningen av IVA i Ljungby från Emil Torstensson (KD) till ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Sammanfattning

Emil Torstensson (KD) har ställt en interpellation till Ida Eriksson (M), hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande om stängningen av Intensivvårdsavdelningen i Ljungby.

25. Fråga om sänkt åldersgräns för fri tandvård från Anna Zelvin (KD) till ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Sammanfattning

Anna Zelvin (KD) har ställt en fråga om sänkt åldersgräns för fri tandvård till Ida Eriksson (M), hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande.

Mötets avslutning

Fullmäktigemöte med Region Kronoberg

Mötesstart: 27/11 kl. 09.00

Mötets kallelse samt handlingar

Regionfullmäktige är Region Kronobergs högsta beslutande organ. De 61 ledamöterna samlas runt åtta gånger per år och beslutar då om övergripande frågor som Regionen hanterar, som till exempel inom vården och länstrafiken.

Detta mötet kommer att kunna ses textat inom några dagar efter mötesdagen. Klicka på "text"-ikonen till vänster om kugghjulet nere till höger i spelaren för att aktivera undertexten. Om ikonen ej syns är texten ej publicerad, men blir det inom kort.

Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.

Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på [email protected] eller ring 0470 - 322 600.